סגור
העיתון הדיגיטלי
18.05.25
מסוע גרעינים נמל אשדוד
נמל אשדוד. הרווח הנקי זינק ביותר מפי 4 והגיע ל־168 מיליון שקל ב־2024 (צילום: רענן כהן)
ניתוח

כשטיל תימני פוגש תרגיל חשבונאי: נמל אשדוד סגר שנה חלומית, רק לכאורה

הנמל מתגאה בתוצאותיו ב־2024 שכוללות רווח תפעולי מרשים. אלא שצלילה לדו”ח מגלה שהרוב המוחלט של השיפור ברווח התפעולי מקורו מביטול סעיף טכני של “ירידת ערך”. ואיך מתקפות החות׳ים על אילת סידרו לאשדוד עוד בוננזה 

החגיגה פחות מרשימה בין השורות: חברת נמל אשדוד הציגה בחגיגיות דו”ח כספי חיובי שהעיד על התאוששות מרשימה אחרי שנת מלחמה קשה. "שנת 2024 הסתיימה בעלייה במחזור הפעילות, ברווח תפעולי וברווח נקי משמעותי, למרות תקופת המלחמה והירתמות החברה ועובדיה למשימות הלאומיות של מתן מענה לפריקת אוניות ביטחוניות וכלי השיט של חיל הים", הכריז יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, שאול שניידר. "התוצאות מוכיחות את עוצמתה של חברת נמל אשדוד ויכולתם של עובדיה לתת מענה לצרכים האסטרטגיים של מדינת ישראל". אלא שהמספרים מספרים סיפור קצת שונה.

מה מסתתר ב”הכנסות אחרות”

נמל אשדוד הציג אומנם זינוק פנומנלי של יותר מפי 4 ברווח הנקי שעמד על 168 מיליון שקל בשנת 2024, לעומת 39 מיליון שקל ב־2023. אבל צלילה לתוך הנתונים מגלה כי הסיבה העיקרית לשיפור נמצאת בסעיף "הכנסות אחרות". סעיף זה כלל ב־2024 ביטול של ירידת ערך בסכום של כ־91 מיליון שקל שייצר את מרבית הרווח התפעולי של החברה, כ־103 מיליון שקל.
אותה "הכנסה אחרת" נולדה מבחינה שעושה נמל אשדוד מדי שנה בנוגע לשווי הנכסים התפעוליים שלו. בחינה זו נעשתה לראשונה בתחילת 2022 על ידי הנמל, בעקבות תחילת הפעלתם של שני נמלי ים חדשים באשדוד ובחיפה. החברה ביצעה באותה השנה הפחתה של כ־369 מיליון שקל שנרשמה תחת סעיף "הוצאות אחרות".
על פי הדו"ח, "לאור התמודדות החברה בפועל עם השפעות התחרות ולאור השינויים בתחזיות החברה באשר להשפעת התחרות על פעילותה בשנים הקרובות, כולל פיתוחם של ערוצי הכנסה נוספים מפעילותה הנמלית", נעשתה בחינה מחודשת, כאשר בסוף 2022 ובסוף 2023 הוחלט שלא חל כל שינוי, ואילו ב־2024 הוחלט בנמל אשדוד כי יש לבטל חלק מיתרת ירידת הערך שהוכרה בעבר. זאת כאשר ביטול ירידת הערך, בהיקף של כ־91 מיליון שקל, נזקף לדו"ח רווח והפסד תחת סעיף "הכנסות אחרות". מדובר בביטול משמעותי למדי של כ־%25 מההפחתה.
בנמל אשדוד לא מפרטים בדו”חות מהם השינויים שהתרחשו בענף והביאו לביטול משמעותי של ירידת הערך, רק מסבירים כי התחזיות היו לתחרות עצימה מול הנמלים החדשים, אך התוצאות בפועל בשנתיים האחרונות היו טובות מהתחזיות הללו שלא התממשו. בשורה התחתונה, אם צריך לחפש את השיפור ברווח, הרי שהוא בעיקר נתלה בסעיף חשבונאי שהפך להיות נתון חגיגי שאמור להעיד על שיפור בתוצאות.
גם האזכור שעושה יו"ר נמל אשדוד להשפעות המלחמה אינו מספר את הסיפור המלא. בנמל מדווחים כי במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2023, תחילתה של המלחמה, ירדו הכנסות החברה מכלל הפעילות הנמלית ב־25% אך מציינים כי בזמן שמגמת הירידה בכמות המטען הכללי המיובאת לישראל ממשיכה, נתחי השוק של הנמל עלו ביחס למתחרים. מהיכן מגיעה העלייה בימים שבהם הסחר בישראל עדיין מתמודד עם קשיים כלכליים, ביטחוניים וחרם מסחרי מצד מדינות כמו טורקיה? נראה כי השבתת פעילות נמל אילת, וקליטת חלק מהפעילות בנמל אשדוד, הן אלו שפיצו את נמל אשדוד על הפגיעה בפעילות השוטפת שלו בעקבות המלחמה.
2 צפייה בגלריה
שאול שניידר יו"ר נמל אשדוד
שאול שניידר יו"ר נמל אשדוד
יו”ר נמל אשדוד, שאול שניידר. “התוצאות מוכיחות את עוצמתה של החברה”
(צילום: גדי קבלו)
עקב התקפות החות'ים נמל אילת יצא מכלל פעילות לחלוטין, הסחורות שעברו בו מחולקות בין נמלי אשדוד וחיפה. שלוש הסחורות המרכזיות שעוברות בנמל אילת הן יבוא רכבים מרחבי העולם, עגלים וכבשים מאוסטרליה ויצוא אשלג ופוספט. נמל אשדוד קלט ב־2024 היקף של 124.8 אלף רכבים לעומת 114 אלף ב־2023, כאשר יבוא רכבים נחשב לאחד הסקטורים הרווחיים ביותר בענף הנמלים. בנוסף, חלק מיצוא אשלג ופוספט עבר מנמל אילת לאשדוד, והגדיל את פעילות הנמל. עד כמה המעבר מאילת לאשדוד משמעותי לנתונים? ב־2024 היקף המטען הכללי הסתכם ב־968 אלף טונות בהשוואה ל־974 אלף טונות ב־2023.
לטענת הנמל, “אלמלא המלחמה וכל השלכותיה, ביצועי נמל אשדוד בשנת 2024 היו צפויים להיות טובים בהרבה. כמו כן, העברת רציפים במהלך שנת 2024 לטובת חיל הים לתקופה של ארבעה חודשים, פגעה בהכנסות חברת נמל אשדוד”.

יכולת תזרים חיובית

בשורה התחתונה, נמל אשדוד הצליח לשמור על יציבות ה־EBITDA (הרווח התפעולי התזרימי) שב־2024 עמד על 166 מיליון שקל, לעומת 168 מיליון שקל בשנה הקודמת, דבר שמעיד על יכולת תזרים חיובית לחברה. גם ההכנסות לא נפגעו באופן משמעותי, ובשנת 2024 הסתכמו ב־1.05 מיליארד שקל לעומת כמיליארד שקל בשנה הקודמת.
הרווח התפעולי (לפני הוצאות אחרות) לשנת 2024 עמד על 41 מיליון שקל בדומה לשנת 2023 אז עמד הרווח התפעולי (לפני הוצאות אחרות) על 38 מיליון שקל. על פי נמל אשדוד, הרבעון הרביעי של השנה משקף התאוששות וצמיחה בחברה, כאשר הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות הסתכם בכ־53 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 33 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2023. עוד מציינת הנהלת הנמל כי הכנסות הרבעון הרביעי של 2024 היו גבוהות יותר מכל אחד מהרבעונים של שנת 2023, טרם פרוץ המלחמה.
כעת האתגר של נמל אשדוד יהיה לשמור על אותה רמת רווחיות גם כשרוחות המלחמה יירגעו ונמל אילת יחזור לפעילות מלאה.