סגור
תחנת כח אשכול שבבעלות דליה
תחנת כח אשכול שבבעלות דליה (צילום: תומר שונם הלוי)

דליה תשלם למדינה מעל 200 מיליון שקל ותוכל לקבל תעריף גבוה יותר באשכול

הדירקטוריון החליט לבחור במסלול שמאפשר תעריפים גבוהים יותר מהגז הטבעי תמורת השבת הרווחים העודפים

הדירקטוריון של דליה החליט שתחנת הכוח באשכול תבחר בהגבלת מחיר החשמל המתונה יותר של רשות החשמל - ובתמורה התחנה תשלם סכום של 200-260 מיליון שקל למדינה בגבייה עודפת על מספר החודשים הבודדים שבהם עבדה ללא המגבלה של רשות החשמל.
בשנה שעברה סער משק האנרגיה לאחר שברשות החשמל החליטו על הגבלת חלק מהתעריפים שיקבלו יצרני החשמל הפרטיים עבור הפקת החשמל, לאחר שטענה שניצלו את חוסר התחרות בשוק – מה שהוביל לגבייה עודפת של 400 מיליון שקל בשנה. כך למשל, התעריפים המשלימים (אלו שהוגבלו) מההכנסות של יצרניות החשמל הפרטיות עומדים על כ־37%, לעומת 3% בלבד בארה"ב.
בשלב הראשון, הביקורת בשוק הייתה שהגבלת המחיר שמציעה רשות החשמל הייתה מחמירה מדי – ועלולה להוביל לכך שחלק מהתחנות לא יוכלו לעמוד באמות המידה הפיננסיות שלהן. החשש עלה לא רק מיצרני החשמל הפרטיים – אלא גם מגופי המימון ובראשם הבנקים, מה שהוביל את רשות החשמל לבחון מחדש את ההחלטה.
בפברואר האחרון, השלימה רשות החשמל את העבודה ופירסמה החלטה מתונה בהרבה: בעוד שלפי ההצעה המקורית התעריף המשלים שיקבלו יצרניות החשמל הפרטיות (בארבעת התחנות שהופרטו מידי חברת החשמל) על ייצור החשמל יהיה עד 15% מעל המחיר הממוצע של גז הטבעי לייצור חשמל בהתאם לתוכנית מאתמול. במקרים של ייצור נוסף – המחיר לא יעבור את רף ה-40% מעל מחיר הגז הטבעי.
בהצעה החדשה הוחלט על שני מסלולים, שתחנות הכוח הפרטיות יוכלו לבחור ביניהן: הראשונה היא הגבלה של עד 40% מעל מחיר הגז במקרים של ייצור לפי התוכנית של נגה ועד 60% על זמן אמת. כמו כן התחנות יוכלו לבחור במסלול עם הגבלה מתונה יותר – של עד 60% גם לפי תוכנית הייצור. אך בשביל לקבל את ההצעה המתונה יותר – התחנות נדרשות לשלם בדיעבד את כל התשלום העודף שנגבה מאז השלמת מכירת התחנה.
הביקורת שנשמעה בשוק האנרגיה על שני המסלולים היא שהמסלול עם ההגבלה המקלה יותר נועד בעיקר בשביל תחנה אחת – תחנת אשכול. מגבלת המחיר תחול על ארבע תחנות הכוח שהופרטו מידי חברת החשמל במסגרת הרפורמה מ-2018 שפתחה את השוק לתחרות: אלון תבור, רמת חובב, חגית מזרח ואשכול.
העניין הוא שמכירת התחנות החלה כבר ב-2019 בהליך הדרגתי, עד 2022, מלבד תחנת אשכול שנמכרה ביוני 2024. המשמעות היא שבעוד יצרני החשמל האחרים יידרשו להחזיר תשלום משמעותי לרשות החשמל – עבור בעלי השליטה בתחנת אשכול הסכום יהיה נמוך יותר שכן התחנה פעלה רק כמה חודשים לפני תחילת המגבלה.
תחנת אשכול, שבשליטת דליה (75%) נרכשה בתמורה ל-9.1 מיליארד שקל – סכום שנחשב גבוה במיוחד בשוק וכשלושה מיליארד שקל מעל ההערכות של חברת החשמל לשווי התחנה. במכרז הראשון הציעה דליה 12 מיליארד שקל עבור התחנה, אך בהמשך לא הצליחה להשלים את הסגירה הפיננסית. בסופו של דבר המכרז נפתח שוב להצעות ובו זכתה דליה. כעת ההחלטה של דליה היא למעשה לבחור את המסלול עם ההגבלה המתונה יותר – ולשלם למדינה סכום של 200-260 מיליון שקל בגבייה עודפת על מספר החודשים הבודדים שבהם עבדה ללא המגבלה של רשות החשמל.
מדליה נמסר: "האופציה ניתנה לכל השחקנים לאחר השימוע. הבחירה בחלופות היא פועל יוצא מסכום ההחזר שנדרש שנגזר בין היתר מהרווחיות העודפת כפי שהוגדרה על ידי הרשות ואורך התקופה להתחשבנות אחורה. דליה התחילה להפעיל את אשכול זמן קצר לפני ההחלטה ובחרה באופציה בעלת הכדאיות הכלכלית העדיפה לה. כל יצרן רשאי לבחור בחלופה המתאימה וכדאית לו".
מרשות החשמל נמסר: "הקאפ (פיקוח המחירים) שקבעה הרשות הוכיח את עצמו בשטח בהורדות עלויות משמעותיות כבר ברבעון הראשון לאחר ההחלטה. כעת בבוא הקיץ נרגיש ירידה משמעותית נוספת לטובת המשק והצרכנים. מסלולי התעריף שנקבעו לאחר השימוע נועדו לענות על אתגרים פיננסיים שהועלו על ידי היצרנים והמערכת הבנקאית, ובדומה לכל שימוע של הרשות הפנמנו את הערות הרלוונטיות להחלטה".