סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
צילום מסך מתוך סרטון של ביבי נתניהו
בנימין נתניהו בהצגת תוכניתו הכלכלית (צילום: צילום מסך)

ניתוח
תוכנית הליכוד ליוקר המחיה: נתניהו בונה על זיכרון קולקטיבי קצר

נתניהו הציג את התוכנית הכלכלית של הליכוד והכריז שרק הוא יוכל לטפל ביוקר המחיה. הוא שכח לציין שלממשלותיו בין 2009–2021 יש חלק לא מבוטל בעליות המחירים ובראשם בדיור. יסיר חסמים בירוקרטיים? הממשלה כבר הקדימה אותו

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הציג היום (ד') את התוכנית הכלכלית שיוביל הליכוד במסגרת קמפיין הבחירות הקרוב של המפלגה, בטענה שרק ממשלה יציבה בראשותו תאפשר לטפל באתגרי הכלכלה הישראלית ובראשם יוקר המחיה שבכותרות בחודשים האחרונים. נתניהו רק שכח לציין בדבריו כי לממשלות שבראשן עמד לאורך 12 שנים (2009–2021) יש חלק לא מבוטל בעליות המחירים במשק ובראשם מחירי הדיור שבמהלך כהונתו זינקו בלמעלה מ־100%, תוך שתוכניות דיור שיצאו תחת ממשלות אלו לא רק שאינן פותרות את המשבר אלא אף מחריפות אותו.
בניגוד לדבריו של נתניהו היום שהבטיח הסרת חסמים בירוקרטיים, נכשלו ממשלותיו במהלכים אלה פעם אחר פעם, כאשר רק בשנה החולפת שבה כאמור ישב באופוזיציה עברו רפורמות כמו רפורמת התקינה, שמביאה פתרון ישיר ליוקר המחיה בישראל. וזאת מבלי להזכיר את שלהי כהונת נתניהו עם הכישלון של העברת תקציב מדינה והגדלה משמעותית של הגירעון. ומה קדימה? "כלכליסט" צלל לסעיפי התוכנית הכלכלית של יו"ר האופוזיציה ובחן אותם לעומק.

"הוצאתי את ישראל 3 פעמים ממשבר"

נתניהו צודק באומרו שמשבר גלובלי הוא "לא תירוץ". אך כשהזכיר את משברי העבר (דוט קום, סאב פריים, וקורונה) ואת פועלו במשברים הללו, הוא לא דייק פעמיים. ראשית, המשברים הללו הגיעו גם לישראל, אלא שישראל שרדה אותם בצורה יפה בהשוואה בינלאומית. כלומר, לא ניתן לחמוק ממשבר עולמי, ניתן רק למתן את הפגיעה לעומת מדינות אחרות. במובן זה גם גל האינפלציה הנוכחי מכה בישראל ברמה נמוכה לעומת מרבית המדינות.
שנית, נתניהו יצר את הדימוי השגוי כאילו הוא בעל כוחות מאגיים, ועצם נוכחותו מונעת מישראל להיכנס למשברים או מוציאה אותם ממשברים כאלו. לא צריך לומר שהאמת רחוקה מכך. לא נתניהו מונע משברים, אלא מדיניות נכונה שנתניהו ושרי האוצר שתחתיו נקטו בה לצד הבנק המרכזי, שהיא צמצום החוב הממשלתי לקראת הקורונה, התייעלות ממשלתית לפני הדוט קום, אלו הם צעדים ארוכי טווח שהפכו את כלכלת ישראל לחזקה יותר לטווח ארוך. לעומת זאת, בכל הצעדים החדשים שנתניהו הציג אין ולו צעד אחד שיחזק את כלכלת ישראל לטווח ארוך, למעט אולי, חינוך חינם מגיל אפס.
נתניהו פתח את דבריו במשפט "המדינה שלנו נמצאת במשבר כלכלי עמוק", ומדובר באי דיוק הגובל בשקר. זה רחוק מלהיות המצב, כלכלת ישראל נמצאת במצב נהדר, שוק עבודה הדוק, הפעילות הכלכלית גוברת, הכנסות ממסים גבוהות מאי פעם, והגרעון בסביבות האפס. זה נכון שישנן עליות מחירים, שיש התקדרות של עננים בכלכלה הגלובלית, אבל המשק לא נמצא במיתון ולא בהתכווצות.

"נבלום עליית מחירי החשמל והדלק"

נתניהו מציע למתן את העליות במחירי החשמל, הדלק, המים והארנונה. הוא מכנה את המחירים של המוצרים הללו "מחוללי אינפלציה". זה כינוי נכון, המחירים הללו הם תשומות שמשפיעות על כל תהליכי הייצור והשיווק של מוצרים ושירותים שאותם אנו צורכים. עם זאת, צריך לפרק את ההצעה של נתניהו לכל חלקיה.
מחירי החשמל והמים נקבעים על ידי רשות החשמל ורשות המים בדיון של גורמי מקצוע. הרשויות הללו מיתנו את עליות המחירים מתוך התחשבות בציבור ובאינפלציה. ספק אם יש לנתניהו מודל מדויק לאופן שבו הוא רוצה להתערב במחירי החשמל והמים.
הקפאה של מחירי המים והחשמל ללא מימון נוסף תביא לירידה בהשקעות של תשתיות במשק המים והחשמל. האם הוא רוצה לסבסד אותם באופן ישיר ובכך להרוס שנים רבות שבהן משק המים ומשק החשמל מתנהגים כמשק סגור? האם הוא מעוניין להוריד מע"מ על המים והחשמל? בנוגע לסוגיית הדלק, שר האוצר אביגדור ליברמן הפחית את הבלו על הדלק בצורה ניכרת, ואי אפשר לקרוא להפחתה נוספת תוכנית כלכלית.
את ההצעה של נתניהו להקפיא את הארנונה למגורים יש לבחון, אך היא תייצר קושי משמעותי לראשי הערים שייאלצו לקבל את פער ההכנסות מקופת המדינה, בנוסף, מחירי הארנונה למגורים כבר כיום מהווים אחד הגורמים לירידה בהיצע הדירות, זאת בשל העובדה שהארנונה נמוכה ולא מממנת את התושב, ולכן ייתכן כי את מחיר ההפחתה בארנונה ישלמו רוכשי ושוכרי הדירות בעליות מחירים שייגרמו מהעמקת משבר הדיור.

"נבלום את מחירי המזון"

פרק המזון של נתניהו נכון אך לא עדכני. נתניהו הבטיח להפחית מכסים, להקטין רגולציה, ולעודד יבוא מקביל. זאת מבלי להזכיר את הממשלה הנוכחית ותוך כדי ניסיון להמעיט בהישגיה.
נתניהו צודק שהוא החל את המהלכים המבורכים הללו שתרמו ויתרמו להורדת מחירי המזון ולהגדלת המגוון על המדפים. אך הוא לא עודכן שבזמן שהוא ישב באופוזיציה קידמו שרים בממשלה הנמרצת את הצעדים הללו במספר שנות אור. אחרי ההודעה אמש של ליברמן על ביטול המכסים על המזגנים, כמעט ולא נותרו מכסים נוספים שניתן להפחית. המאבק ברגולציה עודפת התמסד וכעת יש רשות רגולציה שאמונה על צמצום ודילול הרגולציה. בנוסף, רפורמת היבוא שעברה בחוק ההסדרים האחרון מקילה באופן דרמטי על היבוא המקביל.
דווקא את הצעדים החסרים, הבאים בתור, נתניהו לא הזכיר, ואלה פעולות נחרצות למלחמה בריכוזיות. הממשלה הבלתי יציבה כבר כתבה טיוטה נשכנית בחוק ההסדרים האחרון שנועדה לתת כוחות משמעותיים יותר לרשות התחרות למניעת כוח שוק של שחקנים בענף ייבוא והפצת המזון.

"נבלום את מחירי הדיור"

פרופ' אבי שמחון, יועצו הכלכלי של נתניהו, הסתובב בשבועות האחרונים ואמר: "יש לי רעיון להורדת מחירי הדיור בכמה חודשים, אבל לא אגלה לכם אותו". אמש נחשף הסוד, מדובר ברעיון של הנפקת אג"ח צמוד למדד מחירי הדיור. זהו רעיון בהחלט לא חדש ויש לא מעט אנשי אקדמיה שקידמו אותו בעבר.
תמצית הרעיון היא כזו: יש בישראל עודף ביקוש לדירות, אנשים רצים לקנות דירות, וככל שמחירי הדירות עולים, הזוגות רצים מהר יותר לרכוש דירה, כי הם חוששים שמחר הם לא יוכלו לקנות דירה. הדרך למתן את הריצה הזו היא על ידי הבטחה מדינתית שכספם לא יישחק בשוק הדיור, מה שהם יכולים לקנות היום הם יוכלו לקנות גם עוד עשור.
הרעיון הזה מאפשר לכאורה ודאות לאנשים שבסוף יגיעו לדירה, אם הם יחסכו באופן עקבי. את זה עושים על ידי אג"ח מחירי דיור - המדינה תנפיק התחייבות לשלם מדי שנה את שיעור עליית מחירי הדיור. אם מישהו קנה 100 שקל של אגרת כזו, ומחירי הדיור עלו ב־16% הוא יקבל 16 שקל בסוף השנה.
נתניהו נהג בפופוליזם כשהציג את התוכנית הזו כתוכנית "נוספת" להורדת מחירי הדיור לצד מחיר למשתכן. תוכנית האג"ח אמורה לצמצם את הביקושים, כי כל אחד ירכוש דירה כשהוא צבר מספיק כסף וללא לחץ, ולמעשה לתת לזוגות הצעירים דרך חלופית להגיע למחיר הדירה. בכירים באוצר הביעו ספקנות לגבי הרעיון: "אין דרך טובה לוודא שהאג"ח יהיה מיועד רק למי שאין לו דירה, בסוף המוסדיים יחזיקו ברוב האג"ח הזה".

"חינוך חינם מגיל 0–3"

זו למעשה ההבטחה המשמעותית ביותר של נתניהו בתכנית הכלכלית שלו. מדובר בחזון שמקודם בשנים האחרונות דווקא על ידי מפלגות השמאל, אך כמובן שגם בני בריתו החרדים של נתניהו מעוניינים בסבסוד עצום שכזה. למהלך כזה של סבסוד מלא מגיל 0 עשויה להיות גם תרומה גדולה לשיוויון בין המינים.
אך מנגד, סבסוד כזה עשוי להיות דה פקטו העברה של כספים מקבוצה חברתית אחת לקבוצה אחרת, ובכך להגדיל את הקיטוב החברתי בישראל.

"נפחית מסים"

שיעורי המס בישראל נמוכים מהממוצע ב־OECD, אבל נתניהו תמיד יחזור על ההבטחה שלו להפחתת מסים. אך גם כאן קשה לראות משהו חדש, נתניהו אמר שהוא ירחיב עוד את מתוה נקודות הזיכוי ומענק העבודה שהתחילו לפני כעשור, וכעת ליברמן אף הגדיל אותם יותר. ניתן להמר כי לא משנה מי יהיה שר האוצר ומי יהיה ראש הממשלה, מענק העבודה יגדל עוד, ונקודות הזיכוי יינתנו לגברים עבור ילדיהם עד גיל 18.