סגור
שר האוצר אביגדור ליברמן תחנת דלק של דלק ישראל
שר האוצר אביגדור ליברמן על רקע תחנת דלק (צילום: קובי קואנקס אוראל כהן)

כמה זה עולה לנו
משפחה מוציאה על דלק 2,000 שקל יותר בשנה

בתוך 4 שנים ההוצאה החודשית של משפחה בת שלוש נפשות על דלק זינקה ב־168 שקל בחודש. הנתונים מראים שהישראלים מנסים לצמצם את כמות הנסיעות בעקבות יוקר המחיה / כתבה ראשונה בסדרה

ההוצאה החודשית על דלק של משפחה בת שלוש נפשות בישראל זינקה בתוך ארבע שנים ב־168 שקל בחודש, כלומר כ־2,000 שקל בשנה. כך עולה מעיבוד "כלכליסט" לנתוני הוצאות סקר משקי הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בהשוואה בין מאי 2022 למאי 2018.
סעיף התחבורה הוא אחד הסעיפים הבולטים שהזניקו לאחרונה את יוקר המחיה בישראל. סעיף זה במדד המחירים לצרכן זינק בשנה האחרונה ב־8.4%. רוב הסעיף מורכב מ"רכב פרטי ואחזקתו" (68.5%) שעלה אף בשיעור גבוה יותר – 9.4%. בין המוצרים שבהם נרשמו העליות הבולטות ביותר ניתן למצוא את המכוניות שמחיריהן עלו בשנה האחרונה ב־9.5%, ובעיקר את הדלק והשמנים לכלי הרכב שמחיריהם עלו בשנה האחרונה ב־17.3% – תוצאה ישירה של עליות מחירי הנפט בעולם בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה.
העלייה במחירי הדלק שהתפרסמה על ידי הלמ"ס לא מגלמת את העלייה הנוספת במחיר שנכנסה לתוקפה בתחילת יולי ולפיה מחיר הבנזין (אוקטן 95) עומד על 8.08 שקלים לליטר דלק בשירות עצמי. מדובר כבר בעלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זו תוספת של כ־70 שקל לטנק דלק של 40 ליטר וכ־77 שקל לטנק דלק של 45 ליטר.
לפי נתוני הלמ"ס, נכון לשנת 2018, השנה האחרונה שלגביה יש נתונים רשמיים על הוצאות משקי הבית, ל־72.1% ממשקי הבית בישראל יש לפחות מכונית אחת ול־%26.5 יש שתי מכוניות ויותר. המשמעות היא שרבע ממשקי הבית בישראל יצטרכו להוציא בכל חודש 160-140 שקל יותר עבור דלק. ההוצאות על דלק יעלו כמובן אם בחודש יתדלקו הנהגים יותר מטנק דלק אחד, דבר שכיח עבור רובם.
כדי להבין את המשמעויות הרחבות של ההשפעה של עליית מחירי הדלק על משקי הבית בישראל יש לבחון את ההוצאות של אותם משקי הבית. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי בחינה של ההוצאה לצריכה פרטית של משקי הבית בשוק המקומי.
ברבעון הראשון של השנה ההוצאה הפרטית של משקי הבית על כלל הדלקים להנעת רכבים (כולל סולר) עמדה על 6.7 מיליארד שקל, רובם המכריע, כ־6.2 מיליארד שקל, על בנזין. זאת לעומת הוצאה של 4.5 מיליארד שקל בשנת 2021 שהושפעה מאוד מהקורונה ולעומת כ־5.5 מיליארד שקל בשנת 2019, טרם השפעת הקורונה. ההוצאה לצריכה פרטית לנפש עבור בנזין עמדה ברבעון הראשון של 2022 על כ־658 שקל לעומת כ־493 שקל בתקופה המקבילה אשתקד ולעומת כ־621 שקל ברבעון הראשון ב־2019.
באופן מעט מפתיע, צריכת הבנזין בישראל רשמה עלייה קטנה מאוד של 2.2% בחמשת החודשים הראשונים של 2022 לעומת התקופה המקבילה ב־2019 (טרום קורונה). זאת אף שמספר כלי הרכב בין התקופות גדל בשיעור של 9.7% (כ־345 אלף כלי רכב). ניתן היה לצפות שצריכת הבנזין תעלה באותו שיעור כמו העלייה במספר המכוניות.
בתקופה זו חל אמנם זינוק משמעותי במספר המכוניות החשמליות שאינן צורכות בנזין ושל המכוניות ההיברידיות שצורכות כמות בנזין נמוכה יותר. אך האם ניתן לייחס את ההאטה בצריכת הדלק רק לתוספת של כ־125 אלף מכוניות היברידיות וכ־19 אלף מכוניות חשמליות? הסבר אחר לכך הוא שהעלייה במחירי הדלק גרמה לישראלים לצמצם את כמות הנסיעות בפועל.
זווית נוספת לבדיקת ההשפעה של עליית מחירי הדלק על הצרכן הישראלי היא באמצעות סקר הוצאות משקי הבית שמבצעת הלמ"ס. על פי נתוני הסקר, מאז 2014 ועד 2018 (השנה האחרונה שלגביה נערך הסקר) ההוצאה על תחבורה מכלל הוצאות משקי הבית נשארת קבועה על כ־12.2%. המשמעות היא שלמעשה הרגלי הצריכה של משקי הבית בכל הנוגע לדלק אינם משתנים.
בהסתמך על העבר, ניתן להניח כי מאז 2018 ועד היום דפוסי הצריכה של משקי הבית לא השתנו בצורה קיצונית. בהנחה שדפוסי צריכת הדלק של משקי הבית לא השתנו, אזי ההוצאה החודשית לשנת 2022 במשפחה ממוצעת של שלוש נפשות תגיע ל־1,560 שקל בחודש, 168 שקל יותר מאשר בשנת 2018. וזה רק רכיב אחד ביוקר המחיה.