סגור

לראשונה מאז 2008: הגירעון התכווץ לאפס בחודש מאי

מדובר בצמצום של למעלה מחצי אחוז גירעון לעומת נתוני סוף אפריל (0.6%). העודף התקציבי בחודש זה נמוך מקודמיו ועומד על כ-1.4 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה הגיע העודף לכ-33.3 מיליארד שקל. זהו החודש החמישי ברציפות בו נמדד עודף תקציבי

משרד האוצר הודיע היום (ה') כי הגירעון השנתי התכווץ לאפס (0.04%) בחודש מאי, השיעור הנמוך ביותר מאז ינואר 2008. מדובר בצמצום של למעלה מחצי אחוז גירעון לעומת נתוני סוף אפריל (0.6%). בנוסף, זהו החודש החמישי ברציפות בו נמדד עודף תקציבי, כלומר הכנסות המדינה היו גדולות מהוצאותיה.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
העודף התקציבי בחודש זה נמוך מקודמיו ועומד על כ-1.4 מיליארד שקל, כאשר מתחילת השנה הגיע העודף לכ-33.3 מיליארד שקל. העודף התקציבי נובע מהזינוק בהכנסות המדינה שעומדות כעת על כ-206 מיליארד שקל מתחילת השנה, גידול של כ-25.4% לעומת השנה שעברה. גורם נוסף לכך הוא הירידה בהוצאות הממשלה בשנה זו לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שהתאפיינה בהוצאות גבוהות בשל הקורונה.
הכנסות המדינה ממיסים בחודש מאי עמדו על כ-38 מיליארד שקל, ומתחילת השנה על כ-194 מיליארד שקל. ההכנסות הללו משקפות עלייה ריאלית (בניכוי אינפלציה) של 22.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, גביית המיסים בחודש זה משקפת גידול ריאלי של 19.5% לעומת מאי אשתקד.
הגידול במיסים נובע בעיקר מן המיסים הישירים, שגדלו בשיעור ניכר בשנה זו. בקטגוריה זו ראוי לציין את מיסי ההכנסה שעלו ב-32%, ומיסי הנדלן שעלו ב-81% לעומת השנה הקודמת. העלייה במיסים העקיפים מתונה בהרבה - מתחילת השנה הם עלו בכ-13%, והעלייה במאי הנוכחי לעומת מאי הקודם עומדת על כ-5.7% בלבד. הירידה נובעת בין היתר מהורדת מס הבלו ומיבוא נמוך של כלי רכב חדשים בשל המחסור העולמי.