סגור

רשות הרגולציה יוצאת לדרך: ראש הרשות ייבחר בקרוב

הרשות תספק שירותי ייעוץ והדרכה לכל משרדי הממשלה בתהליכי גיבוש הרגולציה. בין השמות הבולטים לראש הרשות: עמיחי פישר, נילי אבן חן וגיא מור

רשות הרגולציה יוצאת לדרך: בעוד שבוע תיסגר רשימת המועמדים לראש הרשות, כאשר ההערכות הן שבטרם חג הפסח כבר ייקבע מי יעמוד בראשה. אף שרשימת המועמדים טרם נסגרה, בשיחות במשרדי הממשלה עולים שלושה שמות בולטים לתפקיד: עמיחי פישר, נילי אבן חן וגיא מור. רשות הרגולציה קמה מתוקף חוק יסודות האסדרה שעבר במסגרת חוק ההסדרים, וצפויה להתחיל את עבודתה לכל המאוחר בינואר 2023. הרשות תספק שירותי ייעוץ והדרכה לכל משרדי הממשלה במהלך תהליכי גיבוש הרגולציה, ותיתן חוות דעת מקצועית על תהליך המחקר המקדים שעשה המשרד. תפקיד הרשות יהיה לוודא שהמשרד מודע לכלל ההשלכות שיש להחלטות שלו, כדי לצמצם מקרים שבהם מקבלי ההחלטות בוחרים באופן טבעי ברגולציה יקרה שמכבידה על המשק.

זהות המועמד שייבחר לתפקיד יכולה לשנות מן הקצה אל הקצה את אופן ההתנהלות של הרשות החדשה: המועמד הנבחר יכהן כיו"ר מליאת הרשות, שתידרש לקבוע עד סוף השנה מה יהיו החובות החדשות שאליהן המשרדים יידרשו.


1 צפייה בגלריה
 עו"ד נילי אבן-חן ו יאיר פינס
 עו"ד נילי אבן-חן ו יאיר פינס
עו"ד נילי אבן-חן ויאיר פינס

מליאת הרשות תוכל לבחור לחייב את המשרדים לפרסם את זהות כל הגורמים עמם שוחחה במהלך עבודה על חוק או תקנה חדשה. בנוסף, היא תוכל להחליט באיזה אופן היא מודדת עד כמה המשרד התחשב בהשפעת ההחלטה על הסביבה או על זכויות יסוד, ומתי המשרד לא ידרש לקיים התייעצות עמה.
תפיסת עולמו של המועמד הנבחר תעצב את האופן שבו עבודת משרדי הממשלה תבחן, וכתוצאה מכך את איך שהרגולציה בישראל תיראה בעתיד הלא רחוק.
המועמד הטבעי לכאורה לתפקיד הוא עמיחי פישר, ראש אגף מדיניות רגולציה. אגף מדיניות רגולציה הוא השלב הקודם באבולוציה של רשות הרגולציה, רק עם פחות סמכויות ומשאבים - הוא יושב תחת משרד ראש הממשלה, ותפקידו להנחות את המשרדים כיצד להפחית את הנטל הרגולטורי בתחומם. מועמדת נוספת ששמה עומד על הפרק היא נילי אבן חן, מנכ"לית ומייסדת עמותת "רווח נקי". העמותה שייסדה בודקת כיצד נקבעה כל רגולציה, על אילו נתונים התבססה והאם המשרד שאל את השאלות הנכונות במהלך המחקר המקדים. שם נוסף שעלה הוא של גיא מור, שהיה מעורב מאחורי הקלעים בגיבוש הרפורמה שהולידה את הרשות. מור היה מנהל תחום הרגולציה הראשון במשרד החקלאות.
מינוי ראש הרשות ייקבע על ידי ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד רה"מ יאיר פינס וחבריה יהיו נדין טרכטנברג, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל; הממונה על אגף תקציבים באוצר יוגב גרדוס; המשנה ליועמ"ש עו"ד מאיר לוין; ונציג מנציבות שירות המדינה. לאחר החלטת הוועדה, ראש הממשלה ושר האוצר יחתמו על המינוי בעצמם.
המינוי יהיה תקף לחמש שנים בלבד, והמועמד יידרש בין היתר לניסיון בניהול בכירים בשירות הציבורי או בתאגיד גדול או לחלופין ניסיון בניהול שמונה עובדים לפחות, כאשר ברשות הרגולציה צפויים לעבוד כ־50 עובדים.