רבע מיליארד שקל לתגבור האוטובוסים תקועים בבירוקרטיה
משרד התחבורה קיבל תקציב מיוחד של 250 מיליון שקל לתגבור קווי האוטובוס, אך עדיין לא החליט איך לחלק אותו. אם הכסף לא ימומש עד סוף השנה, הוא יוחזר לאוצר
משרד התחבורה קיבל אישור לתקציב של רבע מיליארד שקל לתוספת שירות בקווי האוטובוס, אך טרם החליט כיצד לחלקו. בחברות התחבורה הציבורית חוששים כי התקציב ייעלם מפני שניתן לממש אותו רק עד סוף השנה.
בכל שנה מקבל משרד התחבורה תקציב לתוספת שירות שמטרתו לתגבר את קווי האוטובוסים. התקציב מיועד לפתיחת קווים חדשים או לתגבור קווים קיימים. בשנת 2024, עקב קיצוצים בגלל המלחמה וסירוב של משרד התחבורה לקדם את מס הגודש, לא התקבל התקציב כלל. בין היתר, נטען כי משרד התחבורה לא תעדף את התקציב בתוכנית התקציב השנתית שלו ולכן באוצר הבהירו שאין מקור תקציבי לתוספת שירות. בעתיד, התקציב אמור להגיע ממס הגודש אך המס נדחה כבר שנים. סגן שרת התחבורה ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה ניהל משא ומתן ישיר עם משרד האוצר וקיבל תקציב נפרד לתוספת שירות בהיקף של 80 מיליון שקל, שחולק ברחבי הארץ. 19 מיליון שקל מהתקציב הוקצו לבית שמש לתגבור קווים עירוניים וקווים מבית שמש לירושלים.
עבור 2025 אושרה בחודש מרץ תוספת של 250 מיליון שקל לתגבור האוטובוסים. את ההחלטה איך לחלק את הכסף הזה קובעת ועדה המשותפת למשרד האוצר ומשרד התחבורה, שמקבלת בקשות מחברות האוטובוסים. בחברות טוענים כי הגישו לוועדה הצעות שונות לתגבור קווים, אך טרם קיבלו תשובה והתקציב לא הועבר. מאחר שמדובר בתקציב ייעודי, אם לא יעשה בו שימוש עד סוף השנה, הוא יבוטל. גם במקרה הזה מקלב התערב, וימים ספורים לפני שהתפטר מתפקידו במסגרת פרישת יהדות התורה מהקואליציה, הוא הצליח לקבל תקציב של 29 מיליון שקל לתגבור הקווים במודיעין עילית (תקציב מיוחד שאינו חלק מאותם 250 מיליון שקל). ומה עם שאר הערים? גם בהן יכולים ליהנות משיפור התחבורה הציבורית – אם משרד התחבורה יממש את התקציב שניתן לו.
ממשרד התחבורה נמסר: "התקציב של 250 מיליון שקל נועד לשנות את מפת השירות ולהוסיף מאות אלפי קילומטרים בתחבורה הציבורית. זהו מהלך מורכב שמחייב עבודת תכנון מקצועית מול המפעילים והרשויות המקומיות. העבודה בשטח כבר בעיצומה ובימים אלו מתבצעים מיפוי ובחינה מקיפה של צורכי התחבורה הציבורית. המשרד מחויב למצות את התקציב במלואו עד סוף 2025".






























