סגור

קיבוץ בארי: החטוף דרור אור נרצח ב-7.10 וגופתו נמצאת בעזה; צה"ל תקף בלבנון

שניים מילדיו של אור שוחררו מהשבי במסגרת עסקת החטופים; דיווח ערבי: תקיפה בסוריה נגד מוצב חיזבאללה סמוך לשדה התעופה בדמשק; ביידן בצל המחאות: "לא אשקול מחדש את המדיניות במזה"ת"

23:20 - בבארי הודיעו: דרור אור, שילדיו שוחררו מהשבי, נרצח ב-7.10. גופתו מוחזקת בעזה. בקיבוץ בארי עדכנו כי החטוף דרור אור (48) נרצח ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בשבי חמאס ברצועת עזה. שניים מילדיו של דרור, עלמא ונעם אור, שוחררו מהשבי במסגרת עסקת החטופים. (מתן צורי)
22:50 - דיווח ערבי: התקיפה בסוריה כוונה למוצב חיזבאללה סמוך לשדה התעופה בדמשק. מקורות מסרו לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" כי "התקיפה הישראלית" בדמשק כוונה למוצב של חיזבאללה בכביש המוביל לשדה התעופה הבינלאומי בעיר. אתר החדשות "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, דיווח מפי מקורות כי "הטילים הישראליים" חדרו את ההגנה האווירית של סוריה. (ליאור בן ארי)
22:40 - דיווח בסוריה: פיצוצים באזור דמשק. אתר החדשות "קול הבירה", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, דיווח על פיצוצים באזור דמשק. (ליאור בן ארי)
22:35 - הקבינט מתכנס, נתניהו החליט: השרים יצביעו על סגירת שידורי אל-ג'זירה בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו יעלה לסדר היום ולהצבעה של הקבינט המדיני-ביטחוני את סגירת שידורי אל-ג'זירה בישראל. ההחלטה עברה את אישור הגורמים המשפטיים, ותובא לדיון בקבינט שמתכנס בעת זו, לאחר סיום ישיבת קבינט המלחמה. (איתמר אייכנר)
21:40 - צה"ל: מטוסי קרב תקפו מבני חיזבאללה שבהם שהו מחבלים בדרום לבנון. דובר צה"ל הודיע כי מוקדם יותר היום זוהו מחבלים נכנסים למבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב שבדרום לבנון, ומסר כי "מטוסי קרב תקפו את המבנים". בנוסף, הוא ציין כי במהלך היום זוהו ארבעה שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב הר דב, ואמר: "לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה שלושה שיגורים, שיגור נוסף נפל בשטח פתוח, אין נפגעים. כוחות צה"ל תקפו את מקור הירי". (יואב זיתון)
19:27 - דיווח בלבנון: תקיפות ארטילריה בדרום המדינה. בערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דווח על תקיפות ארטילריה בכפרים עלמא א-שעב ובאזור א-לבונה שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
18:25 - ביידן, בצל המחאות בקמפוסים: "לא אשקול מחדש את המדיניות שלי במזרח התיכון". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס להפגנות שפרצו בקמפוסים האמריקניים, שבהם תועדו התבטאויות אנטישמיות רבות והבעות תמיכה בטרור, ואמר כי "זה מנוגד לחוק להשמיד רכוש ולאיים על אנשים. לא מדובר במחאות שלוות שקטות. יש זכות להפגין, אך אין זכות לדרדר את המחאות לכאוס, ואין מקום בקמפוסים או בארה"ב בכלל לאנטישמיות או לכל שיח שנאה אחר". כשנשאל אם המחאות הביאו אותו לשקול מחדש את מדיניותו במזרח התיכון, ביידן השיב בשלילה.

8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)

17:45 - הבית הלבן: מצפים שהנמל בעזה יתחיל לפעול בימים הקרובים. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי הקמת הנמל בחוף רצועת עזה סבלה מעיכובים עקב "מזג אוויר גרוע", אך ציין כי למרות זאת, בארה"ב מצפים שהמזח ייפתח בימים הקרובים.
16:35 - הערכה: תשובת חמאס לא תתקבל היום. אופטימיות זהירה בקהיר: "מחלוקות נפתרו". בישראל מעריכים כי תשובת חמאס להצעה המצרית לעסקת חטופים והפסקת אש לא תגיע היום, וייתכן שתתעכב בימים נוספים. גורם מצרי מסר לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי כי "השעות האחרונות היו עדות לתקשורת בין בכירים מצרים והנהגת חמאס מצד אחד - ומהצד השני לקשר עם בכירים בישראל". לטענת אותו גורם, ישנן כמה נקודות שנויות במחלוקת שנפתרו במו"מ. "עדיין נמשכים המאמצים לפתור את הסוגייה המרכזית הקשורה לסיום המלחמה והפסקת האש, שעליה עדיין קיימת מחלוקת. בשעות האחרונות הושגו ניסוחים מספקים בכל הנוגע לנסיגה ההדרגתית מעזה וחזרת העקורים לאזור צפון הרצועה", אמר. (איתמר אייכנר, ליאור בן ארי, עינב חלבי)
16:30 - עימותים אלימים בין מפגינים לשוטרים ב-UCLA. עימותים אלימים פרצו גם הלילה (שעון ארה״ב) בשטח של אוניברסיטת UCLA בקליפורניה שבארה״ב. העימותים בין המשטרה המקומית לבין המפגינים הפרו-פלסטינים החלו לאחר שהמשטרה פירקה את המחסומים שהציבו.


אתמול נעצרו 12 בני אדם במהלך הפגנות באוניברסיטת ניו המפשייר (UNH ). האוניברסיטה מסרה כי "במהלך ששת החודשים האחרונים, הפגינו בשלווה סטודנטים התומכים בפלסטין לפחות שבע פעמים. היום הם התעלמו מההנחיות, למרות שיצרנו קשר עם המארגנים ועדכנו אותם על ציפיות האוניברסיטה להתנהלותם, בעת שהם מממשים את זכויות חופש הביטוי שלהם".

8 צפייה בגלריה
עימותים אלימים ב - UCLA
עימותים אלימים ב - UCLA
עימותים אלימים ב-UCLA
(צילום: AP)
בנוסף, באוניברסיטת טקסס בדלאס נעצרו גם כן יותר מ-12 בני אדם תוך כדי פינוי מאהל מחאה פרו-פלסטיני על ידי רשויות החוק.
16:15 - יעודכן מתווה הבגרות לתלמידי קו העימות: 15% תוספת ניקוד, משקל הציון השנתי יעלה. משרד החינוך הודיע כי החליט על עדכון מתווה בחינות הבגרות במועד הקיץ לתלמידי קו העימות בצפון, שתושביהם פונו מבתיהם. במסגרת המתווה המעודכן יינתנו בחינות מותאמות, תוספת ניקוד בשיעור של 15% לציון בכל אחת מהבחינות, תוספת זמן של 15% לזמן הבחינות, והעלאת משקל הציון השנתי. שר החינוך יואב קיש מסר: "לנוכח המצב הביטחוני התלמידים המפונים עדיין לא נמצאים במסגרות קבועות. אנחנו נפעל לחזק את המאמץ הפדגוגי לצמצום הפערים וללימוד האפקטיבי. משרד החינוך יקצה את כל המשאבים הנדרשים על מנת להקטין את הפגיעה ככל שניתן". (תמר טרבלסי חדד)
16:00 - החמרה באזהרת המסע למאלמו: "חשש לביטחון ישראלים שיגיעו לאירוויזיון". המטה לביטחון לאומי הודיע כי העלה את אזהרת המסע לעיר מאלמו שבשבדיה, שמארחת את האירווזיון בשבוע הבא - מרמה 2 - איום מזדמן, לרמה 3 - איום בינוני. בנוסף, ישראלים שיגיעו למאלמו מתבקשים להוריד את יישומון פיקוד העורף כדי שיכולו להתעדכן בהודעות מטעם המל"ל במהירות ובזמן אמת במידה ויידרשו לכך. מהמטה נמסר כי "מאלמו מוכרת כמוקד למחאות אנטי-ישראליות. קיים חשש מבוסס כי גורמי טרור ינצלו זאת כדי לפגוע בישראלים שיגיעו למקום". (איתמר אייכנר)

8 צפייה בגלריה
הפגנה להחרמת ישראל ה אירוויזיון מאלמו
הפגנה להחרמת ישראל ה אירוויזיון מאלמו
הפגנה אנטי ישראלית במאלמו
(צילום: רויטרס)

14:00 - מאות שוטרים החלו בפינוי מאהל המחאה הפרו-פלסטיני באוניברסיטה בלוס אנג'לס. מאות שוטרים החלו בפינוי מאהל המחאה הפרו-פלסטיני בקמפוס אוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס. השוטרים, חובשים קסדות וחמושים באלות ורימוני הלם, החלו בפינוי מאות הסטודנטים והמפגינים שסירבו להיענות לקריאות הפינוי והתבצרו בקמפוס. לאחר פרוץ מהומות אלימות בין מפגינים פרו-פלסטינים למפגינים שהביעו תמיכה בישראל, השוטרים כרזו למוחים לפנות את המקום - והבהירו כי מי שלא יעשה כן יסתכן במעצר. (רויטרס)
8 צפייה בגלריה
עימותים בין מפגינים פרו פלסטינים ב אוניברסיטת קליפורניה לשוטרים מלחמה בעזה 2.5.25
עימותים בין מפגינים פרו פלסטינים ב אוניברסיטת קליפורניה לשוטרים מלחמה בעזה 2.5.25
עימותים בין מפגינים לשוטרים ב-UCLA
(צילום: REUTERS/Mike Blake)

8 צפייה בגלריה
עימותים בין מפגינים פרו פלסטינים ב אוניברסיטת קליפורניה לשוטרים מלחמה בעזה 2.5.25
עימותים בין מפגינים פרו פלסטינים ב אוניברסיטת קליפורניה לשוטרים מלחמה בעזה 2.5.25
(צילום: REUTERS/Aude Guerrucci)

14:00 - צה"ל מפנה טיל איראני נוסף שהתגלה סמוך לערד
8 צפייה בגלריה
פינוי טיל איראני ליד ערד איראן 2.5.24
פינוי טיל איראני ליד ערד איראן 2.5.24
פינוי הטיל האיראני ליד ערד
(צילום: הרצל יוסף)

8 צפייה בגלריה
פינוי טיל איראני ליד ערד איראן 2.5.24
פינוי טיל איראני ליד ערד איראן 2.5.24
(צילום: הרצל יוסף)

11:45 - קבינט ניהול המלחמה יתכנס ב-18:30, הקבינט המורחב ב-20:30. קבינט ניהול המלחמה יתכנס הערב בשעה 18:30. לאחריו, בשעה 20:30, צפוי להתכנס הקבינט המורחב. ברקע, ההמתנה לתשובת חמאס על ההצעה האחרונה לעסקה להפסקת אש בעזה ולשחרור החטופים, וההכנות המתמשכות לכניסה אפשרית לרפיח. (איתמר אייכנר)

11:00 - בכיר בחמאס: תשובת הארגון נוטה לשלילית, אבל הדיונים בהצעה נמשכים. סוהיל אל-הינדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי "ארגון הטרור ישיב בשלילה להצעה להפסקת אש ולשחרור חטופים, אך הדיונים בתשובה הרשמית עדיין ממשיכים". אל-הינדי הוסיף כי בחמאס "דורשים את סיום הלחימה וכן נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה". (AFP)
08:55 - החסימה באיילון: מפגין אחד נעצר. המשטרה עצרה מפגין אחד שחסם את נתיבי איילון באזור מחלף לה גווארדיה, במחאה למען שחרור החטופים. הכביש נחסם למשך 20 דקות על ידי כמה משפחות חטופים ומפגינות מתנועת "מחאת הנשים". אישה נוספת נעצרה לאחר שזרקה ביצים על המפגינים במקום. (יעל צ'כנובר)
08:22 - אחרי 20 דקות: נתיבי איילון נפתחו לתנועה לשני הכיוונים. נתיבי איילון נפתחו לתנועה לשני הכיוונים, לאחר שמשפחות חטופים ומפגינות מתנועת "מחאת הנשים" חסמו את הכביש באזור מחלף לה גווארדיה למשך 20 דקות. (יעל צ'כנובר)
8:10 - מפגינים, בהם משפחות חטופים, חוסמים את נתיבי איילון לשני הכיוונים. ‎נתיבי איילון נחסמו לתנועה לראשונה בשני הכיוונים על ידי משפחות חטופים ועשרות פעילות מחאת הנשים. ממחאת הנשים נמסר: "כניסה לרפיח משמעותה ויתור על חיי החטופים. אחרי שהבטיחו לנו במשך חצי שנה שרק הלחימה תחזיר את החטופים - כולנו מבינות היום שהדרך היחידה להציל את מי שאפשר עוד להציל היא אך ורק בעסקה". בין המשפחות המשתתפות בהפגנה: יהודה כהן אביו של החייל החטוף נמרוד כהן, אילה מצגר כלתו של החטוף יורם מצגר, יפעת קלדרון בת דודתו של החטוף עופר קלדרון, שי מוזס אחיינו של החטוף גדי מוזס וזהירו אחיינו של החטוף אברהם מונדר.
8 צפייה בגלריה
מחאה מחאת משפחות החטופים מחאת הנשים חסימה חסימת כביש איילון
מחאה מחאת משפחות החטופים מחאת הנשים חסימה חסימת כביש איילון
מפגינים חוסמים את איילון
(צילום: מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים)
סיכום חדשות הלילה
ההפגנות באוניברסיטת קליפורניה: לימודים מרחוק עד יום שישי, דריכות שיא בקמפוס. באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) עברו ללמידה מרחוק עד יום שישי. דריכות שיא בקמפוס, אחרי שהשוטרים הזהירו את המפגינים לפנות את מאהל המחאה - או שייעצרו. מאות עזבו את האזור, אך כמה מאות נותרו - חבושים בקסדות, במסכות פנים ובמשקפי מגן - מוכנים לעימות עם השוטרים. במקום נמצאות עשרות ניידות ושלושה מסוקים משטרתיים. (דניאל אדלסון)
בתוך כך, אוניברסיטת ניו יורק (NYU) בארה"ב הודיעה כי 65 מתוך 133 המפגינים שנעצרו בשבוע שעבר, לאחר שסירבו להתפנות מהקמפוס, הם סטודנטים, אנשי סגל או עובדי המוסד האקדמי - פחות ממחצית מהעצורים. במשטרת ניו יורק בוחנים בשיתוף עם אוניברסיטת קולומביה כמה מתוך 300 העצורים אמש בהסתערות על הקמפוס היו מקהילת המוסד האקדמי. (דניאל אדלסון, ניו יורק)
דיווח: העבודות להקמת המזח ההומניטרי בעזה עשויות להסתיים כבר בסוף השבוע. גורם אמריקני אמר לאתר "פוליטיקו" כי העבודות להקמת המזח ההומניטרי הימי במעבר עזה צפויות להסתיים כבר מחר - מה שיאפשר את הכנסת הסיוע כבר בשבת או בראשון. עם זאת, הגורם ציין כי המועד עלול להתעכב בשל גורמים סביבתיים כמו מזג אוויר או בעיות לוגיסטיות. (ynet)