סגור
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
רכבת ישראל (צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל )
בלעדי

הרכבת שוקלת להפקיע מ-SEMI הספרדית את העבודות לתחזוקת קווי החישמול

הנהלת הרכבת קיימה שיחת נזיפה עם מנכ"ל החברה הספרדית, המקימה את קווי החישמול ואחראית גם על תחזוקת חלק גדול מהם; לטענת הרכבת,  SEMI לא הקצתה מספיק צוותים ומשאבים לתחזוקה

הנהלת רכבת ישראל קיימה בשבוע שעבר שיחת נזיפה עם מנכ"ל SEMI הספרדית, אלחנדרו חוסט, בטענה כי אינה מרוצה מתחזוקת קווי החשמול שהחברה מבצעת.
ברכבת טוענים כי SEMI לא הקצתה מספיק צוותים ומשאבים לתחזוקה, אף שחלק נרחב מהקווים חדשים וממילא לא זקוקים לתחזוקה רבה, ולכן שוקלים שם להפקיע את העבודות מהחברה הספרדית.
SEMI מקימה עבור הרכבת את פרויקט החשמול - ועד לסיומו היא גם מבצעת עבודות תחזוקה לשני שלישים מהקווים הקיימים. את עבודות התחזוקה לשאר הקווים מבצעת זה שנתיים חברת אלסטון, בעיקר בשרון ובקו תל אביב-אשקלון.
בשיחה עם מנכ"ל SEMI הבהירה הנהלת הרכבת כי היא בוחנת אפשרות להעביר את כל תחזוקת קווי החשמול לקבלנים מקומיים. מדובר בעבודות בשווי מיליוני שקלים. הדבר ידרוש שינויים מהותיים בחוזה הקיים בין החברה הספרדית לרכבת.
בנוסף, ברכבת רכשו מערכת בשם פנדס שסורקת באופן תדיר את הרשת באמצעות מצלמות שמותקנות על קרון או קטר ייעודי, שמאתרת בלאי או שחיקה בקווי החישמול.
ביוני האחרון פרסמה חברת פולק, שמונתה לפקח על פרויקט החשמול, דו"ח חריף שלפיו "ההתנהלות הקלוקלת של הקבלן SEMI מחד וחוסר הניהול של הפרויקט ע"י רכבת ישראל מאידך יביאו בהכרח לדחיות נוספות בלוחות הזמנים של מקטעי הפרויקט ועלויות נוספות". ברכבת מבקשים כעת להאיץ את הפרויקט, שעלותו נאמדת ב-12 מילארד שקל ותאריך הסיום שלו כבר נדחה מסוף 2024 למרץ 2027
גם הפגיעה בקווי חישמול באוגוסט, שהובילה להשבתה כמעט מלאה של תנועת הרכבות בארץ, גרמה לעיכובים בפרויקט ולבזבוז משאבים וכסף. תקלה נוספת במערכת החישמול נרשמה בסוף ספטמבר על קו שפיים-הרצליה.
עם זאת התקלות האלה לא נגרמו בהכרח עקב בעיות תחזוקה. האירוע באוגוסט התרחש עקב העמסה לא תקינה של מטען, והוא עדיין נחקר באמצעות ועדה חיצונית; התקלה בספטמבר התרחשה ככל הנראה עקב השלכה של חפץ על קווי החישמול. עם זאת, התגלה כי קו שפיים-הרצליה לא עבר תחזוקה כפי שנדרש, והדבר הצטרף לערימת התלונות נגד SEMI.
פרויקט החישמול של הרכבת כולל החלפת מערכת ההנעה מדיזל להנעה חשמלית לאורך 420 ק"מ של מסילות חשמליות באמצעות 14 תחנות השנאה.
מ-SEMI לא נמסרה תגובה.