סגור
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד. רשות החשמל מתנגדת להצעת ביטן (צילום: גדי קבלו)

המכרז להפרטת תחנת הכוח אשכול יוצא לדרך - והשרים כבר מנסים לשים יד על הכסף

רשות החשמל הוציאה החלטה להסדרת פעילות יחידות הייצור בתחנה באשדוד, כחלק מהמכרז. אולם בטרם הוגשו הצעות הודיע יו"ר ועדת הכלכלה ביטן כי סיכם עם סמוטריץ' שהכסף ממכירתה יועבר להפחתת תעריף החשמל עוד בטרם השלמת ההליך, באמצעות מתן ערבות ממשלתית

המכרז להפרטת תחנת הכוח באשכול התקדם שלב, והכנסת כבר מנסה לשים יד על הכסף – עוד לפני שהוגשו ההצעות במכרז. רשות החשמל הוציאה היום (א') החלטה המסדירה את אופן פעילות יחידות הייצור בתחנת אשכול – התחנה הגדולה ביותר של חברת החשמל שתצא להפרטה.
ההחלטה מסדירה את מדיניות הפעלת יחידות 6-9 המזהמות, וגם כוללת אישור של הקמת יחידת ייצור חדשה בשטח התחנה. בעוד ההצעות על רכישת התחנה יגיעו רק בחודש אפריל, יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת דוד ביטן טען הבוקר כי סיכם עם שר האוצר שהכסף ממכירת התחנה יועבר להפחתת תעריף החשמל – עוד לפני שהמכירה תושלם, על ידי ערבות ממשלתית. לדבריו, התנגדות רשות החשמל למהלך מונעת אותו כרגע. השלמת ההפרטה צפויה לסוף דצמבר 2023, כחצי שנה מעבר למועד המקורי.
את המכרז עצמו מנהלת חברת החשמל, אך בסיום ההפרטה רשות החשמל היא הגוף שיפקח על פעילות התחנות – ולכן פועלת כבר כעת, טרם הגשת ההצעות במכרז, לאסדרת פעילות היחידות.
הסיבה המרכזית לעיכוב בהפרטה הוא הניסיון להסדיר את הפעלת היחידות הקיטוריות 6-9. מדובר ביחידות ייצור חשמל הפועלות בגז טבעי, אך ישנות ומזהמות. בשל כך, טען המשרד להגנת הסביבה כי לא יאפשר את הארכת הפעלת התחנות מעבר למועד שנקבע לסגירתן – ספטמבר 2023. גורמים בשוק החשמל, ביניהם יו"ר חברת ניהול המערכת סמי תורג'מן, ביקרו את ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה. לטענתם, הפסקת הפעלת היחידות הקיטוריות תחייב הגדלת ייצור חשמל בפחם – שמזהם ויקר יותר מהיחידות הקיטוריות.
לפי האסדרה, יחידות 1-5 יקבלו רישיון הפעלה למשך 20 שנה ממועד מכירת התחנה, ויחידות 6-9 לשלוש שנים, עם אופציית הארכה על ידי רשות החשמל. גם במידה והמשרד להגנת הסביבה ימשיך בעמדתו כי יש לסגור את התחנות המזהמות בספטמבר, תקבל הקבוצה הזוכה במכרז תשלום עבור הפעלת היחידות. ברשות החשמל מסבירים את המהלך במתן וודאות לקבוצות המשתתפות במכרז, שכן חוסר הוודאות היה יכול להוביל לעיוות בתוצאות. עם זאת, מדובר בחוסר וודאות שנגרם על ידי משרד אחר בממשלה – ולכן היה ניתן לקבל החלטה ברורה יותר במשרד להגנת הסביבה. לפי הערכות, מדובר בסכום שיכול להגיע ל-150 מיליון שקל בשלוש השנים הראשונות להפעלת היחידות.
במקביל, ההחלטה של רשות החשמל תאפשר גם להקים יחידת ייצור חשמל חדשה בשטח התחנה באשכול, בהספק של 600-850 מגה-וואט. ההפעלה המסחרית של היחידה החדשה צריכה להיות מושלמת עד שנת 2031, אך יינתנו תמריצים כלכליים לזוכה במידה ויצליח להשלים את הקמת היחידה עוד בשנת 2029. אישור החיבור לרשת החשמל שתקבל יחידת הייצור החדשה תוגבל ל 670 מגה-וואט עד שנת 2035, גם אם הזוכה במכרז תחליט על הקמת יחידת ייצור בהספק גבוה יותר – הסיבה לכך היא החשש מתקלה ביחידת ייצור גדולה מאוד, שתוביל לקושי באספקת החשמל.
ביניים
עוד לפני פרסום ההחלטה בנושא התחנה, הודיע ח"כ דוד ביטן בוועדת הכלכלה כי שר האוצר מסכים עימו שהכסף ממכירת התחנה באשכול יועבר להפחתה בתעריף החשמל, עוד בטרם המכירה תתבצע. בתחנות הקודמות שהופרטו מידי חברת החשמל (התחנות הקודמות שהפרטו – אלון-תבור, חגית מזרח ורמת חובב נמכרו בסכום מצטבר של מעל 7 מיליארד שקל) חלק ניכר מסכומי המכירה הועברו להפחתת תעריף החשמל. עם זאת, בשלב זה ההצעות למכירת התחנה עדיין לא התקבלו, כך שלא ניתן לדעת מה יהיו ההכנסות ממכירתה. בשל כך, הציע ח"כ ביטן לבצע ערבות ממשלתית לכסף, ובכך להפחית בתעריף החשמל שעלה ב-6.7% מתחילת 2022 (וכעת צפוי לרדת ב-2% נוספים, עקב ירידת מחירי הפחם בעולם). לפי ביטן, רשות החשמל מתנגדת לעמדה זו.
יש לציין ששוק החשמל הוא משק סגור – כלומר כל הכנסות השוק מגיעות מתעריף החשמל כולל עלויות הקמת תחנות כוח והשקעה בתשתיות. התערבות ממשלתית מסוג זה עלולה לייצר תקדים שמשק החשמל יהיה כפוף ומושפע מתקציב המדינה. כמו כן, מציע ביטן כי במידה ויווצר פער בין ההנחה בתעריף החשמל לבין המחיר בו תימכר התחנה באשכול, המדינה תשלים את הפער.