סגור
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול (צילום: גדי קבלו)

מכרז ההפרטה ייפגע? המשרד להגנת הסביבה לא יחדש את היתרי הפליטה בתחנת אשכול

המשרד לא יאשר את המשך פעילות היחידות הקיטוריות, החל מספטמבר 2023. לטענתו, רשות החשמל הייתה צריכה לקדם חלופה ליחידות המזהמות כפי שנקבע עוד ב-2016. כעת הרוכש המיועד יקנה תחנה שחלק מיכולות הייצור שלה יושבתו בקרוב

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי לא יחדש את היתר הפליטה של היחידות הקיטוריות (יחידות 6-9) בתחנת אשכול. לפי ההודעה, המשרד יתיר את השימוש ביחידות בשנת 2022 רק לשם שרידות המערכת, ולא יאשר את המשך פעילותן כלל החל מספטמבר 2023. לטענת המשרד להגנת הסביבה היחידות המזהמות פולטות מזהמים ברמה הגבוהה פי 3 מהתקנים המותרים באיחוד האירופי.
החלטת המשרד להגנת הסביבה מגיעה במהלך המכרז להפרטת התחנה באשכול במסגרת הרפורמה בחברת החשמל משנת 2018. החלטת המשרד להגנת הסביבה עלולה לפגוע בכדאיות המכרז להפרטת התחנה באשכול, במידה ולא יתאפשר שידרוג התחנה. בעבר מכירת תחנות הכוח שהיו בידי חברת החשמל לשוק הפרטי הניבה תמורה רבה, שהקלו על תעריפי החשמל. במקרה הנוכחי, הרוכש המיועד יקנה תחנה שחלק מיכולת הייצור שלה יושבתו בעוד עשרה חודשים.
לפי הודעת המשרד להגנת הסביבה, רשות החשמל הייתה צריכה לקדם מציאת חלופות ליחידות המזהמות או להתקין אמצעים להפחתת הפליטות מאז ההחלטה על סגירת התחנות בשנת 2023, שנקבעה בשנת 2016. לטענת המשרד להגנת הסביבה, הרשות לא ביצעה את הדברים במהלך 7 השנים מההחלטה. בשל כך, המשרד מסרב להאריך את היתר השימוש ביחידות המזהמות ל-7 שנים נוספות. כמו כן טוענים במשרד כי הנתונים שהוצגו על ידי חברת החשמל לא מוכיחים כי המשך פעילות היחידות המזהמות הכרחית למען שרידות המערכת ואמינות אספקת החשמל. לפי הערכה, התקנת מפחיתי פליטה מתאימים יעלו לפחות 200 מיליון שח, וייתכן סכום גבוה משמעותית.
יתרה מזאת, המשרד להגנת הסביבה פסל את הערכת רשות החשמל לפיה השימוש בתחנות הגז המיושנות יחסוך למשק כ-240 מיליון שקל בשנה לעומת הרחבת השימוש בתחנות פחמיות. לטענת המשרד להגנת הסביבה החיסכון המקסימאלי נמוך מ-140 מיליון שקל בשנה. בנוסף טוענים במשרד כי העלויות החיצוניות בהפעלת היחידות (העלויות הנלוות למשק מהפעלת התחנות, למשל הנזק הבריאותי מעודפי הפליטה), היא בהיקף של 172 מיליון שקל בשנה.
באוגוסט, סירב המשרד להיענות לבקשת חברת החשמל וחברת ניהול המערכת נגה להארכת האישור להפעלת היחידות המזהמות למשך 2,500 שעות נוספות להיתר שקיבלו החברות בחודש יולי. הבקשה של החברות בקיץ מהמשרד להגנת הסביבה נבעה מהביקוש הרב לחשמל בשעות החמות בתקופת הקיץ, הכוללת את שיאי הצריכה השנתיים.
בעיריית אשדוד, בראשות ד"ר יחיאל לסרי, בשיתוף עם איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה בירכו על ההחלטה הנוכחית. בתחילת החודש שלחו מכתב לפיו לא ניתן למכור את תחנת אשכול ליזמים פרטיים כאשר היחידות המזהמות מוגדרות כפעילות. כמו כן, נטען במכתב שיש לקיים את ההחלטה משנת 2016 לפיה היחידות המזהמות ייסגרו בשנת 2023. החלטה לפיה פעל המשרד להגנת הסביבה.
את ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה ביקרו בחברת ניהול המערכת נגה, ואף טענו כי: "כמו שטענו בעבר, סגירת יחידות הייצור באשכול פוגעות באינטרס הציבורי, יגדילו את הזיהום בעקבות הפעלת יחידות פחמיות מזהמות יותר וכמובן יגדילו את עלויות הייצור (הפעלה בפחם יקרה משמעותית מייצור בגז טבעי)".
מפורום יצרני החשמל הפרטיים נמסר: "החלטת המשרד להגנת הסביבה מחזקת את מסקנות התכנית של נגה, לפיה עד 2035 נדרש להקים תשע תחנות כוח חדשות ויעילות בגז טבעי. ההחלטה צריכה להביא להקדמת התכנון של תחנות כוח נוספות".
אל מול עמדת חברת נגה, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, רומי אבן דנן טענה כי "למנהל המערכת ולחברת החשמל היה זמן רב - במשך שבע שנים ליצור אלטרנטיבה ליחידות המזהמות- בדמות ייצור אנרגיה נקיה ושאינה מזהמת. הכתובת הייתה על הקיר כבר ב-2016. המשרד עושה את הצעד הנכון לזמן זה והוא יקבל מאיתנו את מלוא הגיבוי המקצועי לכך".