סגור
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: גדי קבלו)

לאחר עיכוב של כמה חודשים: רשות החשמל מקדמת את הפרטת תחנת אשכול

לאחר עיכובים שנבעו בין היתר מהתנגדות המשרד להגנת הסביבה, רשות החשמל פרסמה שימוע במטרה לקדם את הפרטת תחנת הכוח. מכירת התחנה תוכל לאפשר הפחתה בתעריף החשמל, כפי שנעשה בתחנות הקודמות שהופרטו

לאחר עיכובים שנבעו בין היתר מהתנגדות המשרד להגנת הסביבה, הוציאה היום (ד') רשות החשמל שימוע שיסדיר את הפעלת יחידות הייצור בתחנת אשכול. השימוע יצא במטרה לקדם את הפרטת תחנת הכוח, לאחר שהמכרז התעכב במספר חודשים עכב אי-הוודאות לגבי כמות היחידות שיוכלו לייצר חשמל בתחנה. מכירת התחנה תוכל לאפשר הפחתה בתעריף החשמל, כפי שנעשה בתחנות הקודמות שהופרטו.
על פי השימוע, בתחנת אשכול יפעלו 6 יחידות ייצור בהספק של כ-1,700 מגה-וואט, מה שיוביל אותה להיות הגדולה ביותר שתופרט במסגרת הרפורמה בחברת החשמל מ-2018. כמו כן, החברה הזוכה במכרז תוכל להתקין יחידת ייצור נוספת במחזור משולב. ההפרטה מצטרפת ל-3 תחנות הכוח שהופרטו בעבר, בעלות מצטברת של יותר מ-7 מיליארד שקל. חלק מההכנסות שהגיעו מהפרטת התחנות הלכו ישירות לתעריף החשמל והוזילו אותו.
הפרטת התחנה באשכול הייתה חלק עיקרי בתוכנית שר האוצר וראש הממשלה להפחתת יוקר המחייה, לפיה העלייה בתעריך החשמל תקוצץ מ-8.2% ל-2.5%. עם זאת, עד היום העלייה צומצמה ל-6.7% בשל הצו להפחתת מס הבלו ומס הקנייה על הפחם מ-105.4 שקל לטון, לשקל לטון.
בחודש אוקטובר אשתקד, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי כפי שסוכם ב-2016 מול משרדי האוצר והאנרגיה, היתר הפליטה של ארבע היחידות הקיטוריות המזהמות באשכול (יחידות 6-9), יפקע בספטמבר 2023. ברשות החשמל ובחברת נגה יצאו נגד החלטת המשרד להגנת הסביבה, למרות שלרשויות ניתנו 7 שנים למצוא ולממש חלופות אחרות ליחידות המזהמות. אי חידוש היתר הפליטה משמעותו הוצאת היחידות מכלל שימוש, מצב שעשוי מטבע הדברים להשפיע על מחיר התחנה בהליך ההפרטה.
התנגדות המשרד להגנת הסביבה הייתה גורם משמעותי בעיכוב הפרטת התחנה, שכן לקבוצות שעברו את שלב המיון הראשוני לא הייתה וודאות ביחס לכמות החשמל שיוכלו לייצר מהתחנה.
למרות הודעת המשרד כי היתר הפליטה לא יוארך, כעת מצוין במסמכי השימוע כי ״אין ודאות ביחס להיתר הפליטה ליחידות לאחר ספטמבר 2023״. לפי רשות החשמל, למרות ההחלטה, נושא חידוש היתר הפליטה לפרק זמן נוסף עודנו מצוי בדיונים. רשות החשמל מצידה, תספק ליחידות המזהמות רישיון הפקת חשמל ל-3 שנים נוספות, אך הן טעונות בהיתר פליטה ככל מפעל בעל השפעה סביבתית, ולא יוכלו לפעול ללא אישור המשרד להגנת הסביבה.
כך או כך, גם אם המשרד להגנת הסביבה יעמוד על סירובו, בחוק ההסדרים הנוכחי מבקש משרד האוצר לאשר להסדר חדש שייתר את המשרד להגנת הסביבה ויאפשר לתחנות הכוח לזהם יותר. לפי חוק ההסדרים, היתר הפליטה של תחנות הכוח יעבור לידיה של חברת ניהול המערכת, שתוכל להורות לתחנות הכוח להפר את החוק ולפעול גם אם היתר הפליטה לא מתיר להן - מבלי להחשב לעברייניות, ומבלי שהמשרד להגנת הסביבה יוכל להפעיל את סמכותו.
היחידות הקיטוריות באשכול אמנם מונעות בגז, אך בטכנולוגיה ישנה וללא מתקני הפחתת זיהום אוויר, והן מהמזהמות בארץ. היחידות הללו אינן עומדות בדרישות חוק אוויר נקי או הרגולציה של האיחוד האירופי, ומייצרות זיהום ברמה גבוהה עד פי 3 מהמותר באיחוד . עלות זיהום האוויר המקומי מהן גבוהה כמעט פי 2 בהשוואה לעלות הזיהום הנפלט מתחנת הכוח הפחמית רוטנברג, הפועלת עם מתקנים להפחתת פליטות.
במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי עמדתם בנושא היתר הפליטה לאשכול לא השתנתה. "המשרד להגנת הסביבה סירב לבקשת חברת החשמל לחידוש היתר הפליטה וקבע כי ההפעלה השוטפת של ארבע יחידות ייצור החשמל הקיטוריות המזהמות תיפסק בספטמבר 2023, כפי שנקבע בהיתר הפליטה. המשרד הוסיף כי לא יאשר את ההפעלה השוטפת של היחידות מעבר לנדרש לשם שרידות המערכת. המשרד לא שינה את עמדתו".