סגור
חברת תעופה Wizz Air WizzAir וויז אייר אבו דאבי
חברת תעופה וויז אייר באבו דאבי. המרכז נסגר (צילום: WizzAir)

ביטחון, זכויות עובדים וסלוטים: השאלות הפתוחות של וויז אייר בדרך לישראל

למרות התנגדות רשות התעופה והחברות הישראליות, משרד התחבורה מקדם הקמת מרכז וויז אייר, אך שאלות על עמידה בתקנות הבטיחות המחמירות, סלוטי תעופה והעסקת עובדים לפי הדין הישראלי נותרו פתוחות. "האם תעסיק עובדים לפי החוק המקומי?" שואל עו"ד דוד שפרכר, ובהסתדרות קוראים לוועדים לבחון ההשפעה

בימים הקרובים צפויה להגיע לישראל נציגות של חברת התעופה וויז אייר כדי לבחון את השטח לקראת הקמת מרכז תפעולי בישראל. מדובר במהלך שמקדמים שרת התחבורה מירי רגב ומשרדה, לפיהם הוא יוביל לתחרות בשוק התעופה והוזלת מחירי כרטיסי הטיסה, למרות התנגדותן של חברות התעופה הישראליות ורשות התעופה בשל החשש כי לא יעמדו בתחרות.
בכירי החברה מכירים היטב את הקרקע בנתב"ג, הם ביקרו בארץ פעמים רבות, ומטרת ביקורם היא בעיקר לבחון את התנאים בהם יקום המרכז והכדאיות הכלכלית של המהלך.
וויזאייר כבר פתחה מרכז דומה באבו דאבי ב-2021, אך לפני כחודש החליטה לסגור אותו. המרכז יפעל עד 1 בספטמבר 2025 ובין הסיבות שנמנו על סגירתו היה חוסר היציבות במזרח התיכון והקושי להעתיק את מודל הלואו קוסט במדינה שאינה יציבה מבחינה כלכלית ובטיחותית כמו אירופה, קושי שהחמיר עבור וויזאייר לאחר שהסתיימו התמריצים שיקבלה החברה משדה התעופה הבינלאומי זייד באבו דאבי. השערה נוספת שעלתה היא שמנועי המטוסים בהם משתמשת החברה, מסוג Pratt & Whitney GTF, פיתחו בעיות בעקבות מזג האוויר החם והיבש במזרח התיכון, דבר שיקר את עלויות התיחזוק של החברה וגם אילץ אותה להפעיל פחות מטוסים, דבר שמנוגד לחלוטין למודל העסקי שלה שמתמקד בלהשאיר מטוסים באוויר כמה שיותר זמן.
למעשה פתיחת המרכז החדש בישראל יאפשר לוויזאייר לשמר את קו ישראל - האמירויות גם לאחר סגירת המרכז שם, מדובר בקו מאוד נחשק ורווחי. על מנת לטוס בין שתי מדינות שאינן מדינות האם של חברת תעופה היא זקוקה לאישורים מיוחדים, הקמת המרכז בישראל יסייע לוויזאייר לשמר קווים בתוך המזרח התיכון, כמו מצרים, ירדן ואזרבייג'ן וגם להתרחב לקווים באלבניה ומונטנגרו.
עו"ד דוד שפרכר, ראש תחום תעופה, תיירות ותחבורה במשרד ליפא מאיר ושות', מייצג חברות תעופה זרות בכל העולם ומשמש כרפרנט תעופה בוועדות הכנסת. לקראת הביקור הרשמי הוא מעלה מספר שאלות משמעותיות עליהן יידרשו וויז אייר ומשרד התחבורה להשיב, לפני שהמרכז החדש יהפוך למציאות: "וויז אייר היא חברה הונגרית, היא לא כפופה לנהלי הביטחון בישראל וגם לא לחוק הסוציאלי הישראלי. זה מעלה שני נושאים חשובים, האם כחברה שפועלת מישראל היא תיאלץ לעמוד בדרישות לעמוד בנהלי הבטיחות המחמירים של ישראל? חברות תעופה ישראליות מתנהלות אחרת, יש לזה היבט כלכלי ויש לזה היבט לוגיסטי, וצריך לקבל החלטה איך וויז אייר תשתלב בזה.
"בנוסף, האם העסקה של העובדים בארץ תעשה על בסיס החוק הסוציאלי בישראל או בהונגריה, שהוא פחות טוב בהיקפו. בעבר היתה ביקורת רבה על ריינאיר, חברה אירית שהעסיקה עובדים בצרפת על בסיס החוק הסוציאלי האירי שנחשב פחות מקיף מהחוק הסוציאלי בצרפת. האם וויז אייר תעסיק עובד ישראלי בלי לשלם ביטוח לאומי או מס בריאות?".

1 צפייה בגלריה
עורך דין דוד שפרכר משרד ליפא מאיר
עורך דין דוד שפרכר משרד ליפא מאיר
עו"ד דוד שפרכר
( צילום: אופיר אייב)
לדבריו, סוגייה נוספת היא הסלוטים, חלונות המראה ונחיתה שכבר היום חברות התעופה הישראליות נאבקות עליהם: "יש שעות מאוד אטרקטיביות, וויזאייר מגיעה לישראל כדי להרחיב את מספר הטיסות שלה, זה אומר שמישהו יצטרך לפנות סלוטים והצדדים יצטרכו להגיע להבנות על הנושא. החברות הישראליות כבר היום נלחמות על הסלוטים המבוקשים, ההצטרפות של וויז אייר תדרוש ממשרד התחבורה לעשות סדר בנושא".
גם בהסתדרות כבר חוששים מהמהלך. יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אייל ידין, ביקש מיושבי ראש ועדי חבורת התעופה הישראליות המאוגדות בהסתדרות לקיים דיון בנושא, וציין כי הקמת המרכז תגרום לשינוי דרמטי בעולם התעופה המקומי, כשהוא מתייחס גם לכוונה של משרד התחבורה לאפשר לפתוח את שוק המטענים לחברות זרות.
עו"ד ידין קורא לוועדים להקדים ולבחון כבר עכשיו כיצד המהלך ישפיע על מקום עבודתם. הפנייה של עו"ד ידין מגיעה על רקע התנגדות עזה של רשות התעופה האזרחית למהלך. מנהל הרשות, שמואל זכאי התריע בפני משרד התחבורה כי לצד היתרונות של הוזלת מחירי כרטיסי הטיסה והגדלת מספר הטיסות, ישראל עלולה לשלם מחיר כבד על ההחלטה כיוון שהיא תפגע בחברות התעופה הישראליות שלא יצליחו לעמוד בתחרות וגם תפתח פתח לחברות זרות נוספות להיכנס לישראל.
חברות התעופה הישראליות חוששות שלא יעמדו בתחרות מול וויז אייר ובצדק. החברה מציעה מחירים שרחוקים שנות אור מהתעריפים המופקעים בישראל, והרחבת מספר הטיסות שלה רק יחזק את מעמדה בשוק הישראלי וגם ינגוס בסלוטים האטרקטיבים. בנוסף, הן טוענות כי לוויז אייר יהיה יתרון בוטל עליהן כיוון שהן כפופות לחוקי התעופה והביטחון בישראל, וכן עובדות עם צי טייסים שרובם נדרשים לשרת ימים ארוכים במילואים, בזמן שהטייסים האירופאיים יכולים לטוס יותר שעות. לסיכום, הן מזהירות כי כניסתה של וויזאייר תפתח פתח לחברות נוספות, והתחרות החדשה תהיה על חשבונן.