סגור
איתמר בן גביר ביקור ב חמ"ל של העירייה אשקלון הקמת כיתת כוננות חלוקת נשק נשקים חרבות ברזל
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מחלק כלי נשק באשקלון. הביקורת של הארגונים האזרחיים לא נשמעה (צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)

גם מרחוק: בן גביר שוב הצליח לעורר מהומה בכנסת - ופוצץ דיון על רישיונות נשק

לאחר שאתמול עורר השר לביטחון לאומי סערה בעקבות התעקשותו לקיים דיון על עונש מוות למחבלים, היום הוא הצליח "לפוצץ" דיון בכנסת - אפילו מבלי שנכח במקום. לאחר שיועצו הוצא מדיון בכנסת בנושא פיקוח על רישיונות נשק - הורה בן גביר לבכיר במשרדו לעזוב את הדיון באמצע וגרם לביטולו. יו"ר הוועדה מיקי לוי: "בושה ששר לא מסוגל לעמוד מול ביקורת הכנסת ומונע את הופעת נציגיו, אוציא להם צווי הבאה"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוב מעורר מהומה בכנסת - בעיצומה של הלחימה בעזה. לאחר הדיון שהתעקש לנהל אתמול בנושא עונש מוות למחבלים ועורר סערה, יצר היום (ג') בן גביר שוב פרובוקציה כשהורה לראש האגף לכלי יריה במשרדו ישראל אבישר לצאת מיד מדיון בנושא הפיקוח על רישיונות נשק.
הסיבה להוראה החריגה: יועצו של בן גביר לענייני חקיקה עו"ד דוד בבלי הוצא מהדיון ל-15 דקות, לאחר שהפריע לניהולו התקין. פרט לראש האגף, שנאלץ לעזוב את הדיון לאחר שלדבריו "קיבל הנחייה מלשכת השר", גם נציגי המשטרה יצאו מהדיון. בן גביר עצמו כלל לא נכח בדיון.
יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי אמר כי מדובר באירוע חמור, ולכן החליט לסיים את הדיון. "הדרך הזו של שר במדינת ישראל להורות לעובד במשרדו לצאת מהוועדה, אחרי שיו"ר הוועדה הוציא את העוזר שלו - פסולה. לכן אאלץ להוציא צו הבאה לאחראי לכלי יריה ולנציג המשטרה ולקיים את הדיון במועד אחר".
חברי ועדה אחרים ניסו לבקש מלוי להמשיך את הדיון בכל זאת, אך הוא אמר כי "אין היגיון להמשיך ולקיים את הדיון כאשר מי שקובע את ההוראות והתבחינים למתן כלי הירייה איננו כאן, לכן אני סוגר את הדיון".
לוי אמר כי הוא "מתנצל בפני כל המוזמנים וכל הארגונים שהגיעו היום על התנהלות השר. זו בושה וזלזול בפרלמנט הישראלי. שר שאינו מסוגל לעמוד מול ביקורת בכנסת ומונע את הופעת נציגיו".
במהלך דבריו של לוי, נרשם עוד אירוע חריג בוועדה, כאשר בתגובה לכך שח"כ יואב סגלוביץ אמר כי "בן גביר הוא ליצן", אחד מתומכיו קם והתחיל לצעוק שלא יעז לקרוא לו כך. לוי הורה לסדרני הכנסת להוציא את האיש שהתנגד לכך עד שהסדרנים נאלצו להוציאו בכוח מהאולם, תוך שהוא ממשיך לצעוק.
לפני שהדיון התפוצץ הספיק אבישר לעדכן כי מאז פרוץ המלחמה הוגשו כבר יותר מרבע מיליון בקשות להוצאת רישיון נשק פרטי. לדבריו, מה-7 באוקטובר ועד אתמול (ב') הוגשו 252 אלף בקשות חדשות - יותר מבכל 20 השנים שקדמו לכך יחד. לדבריו, "הביקוש מושפע מהמלחמה, מערעור תחושת הביטחון של האזרחים ומהרחבת התבחינים להוצאת רישיון".
שינוי התבחינים, שנכנס לתוקף במהלך אוקטובר, הקל עד מאוד את הקריטריונים להוצאת רישיון נשק והכניס למעגל הזכאים עוד מאות אלפי ישראלים. מסיבה זו אמור היה להתקיים היום בוועדה דיון מקיף, שבמהלכו אמורים היו ארגוני חברה אזרחית שונים להציג הצעות שונות על מנת להדק את הפיקוח על מתן הרישיונות ועל מי שקיבל אותם.
עו"ד מירית שרעבי מהמרכז לביטחון לאומי במכון הישראלי לדמוקרטיה, שנכחה בדיון וביקשה להציג המלצות מידיות לטיפול בהרחבת השימוש בכלי ירייה, אמרה לאחר הדיון כי "הוועדה לביקורת המדינה, שיש לה סמכויות על פי חוק לבחון את התנהלות המדינה, ופעילותה חשובה במיוחד בימים אלו, הפכה היום לקרקס בחסות המשרד לביטחון לאומי. לא נערך כל דיון ענייני בהשלכות הדרמטיות הנובעות מההרחבה המסיבית של הזכאות לנשיאת נשק. בכך נפגעו כולם: נפגע הפיקוח הפרלמנטרי וזכותו של הציבור, נפגעו הנשים והאנשים שמושפעים מכך הכי הרבה ומכל קצוות האוכלוסיה".
לדבריה, "ההרחבה בזכאות לקבלת רישיון מובנת לאור הדאגה לביטחון האישי אחרי מעשי הטרור המחרידים של ה-7 באוקטובר, אולם חיוני שהמשרד לביטחון לאומי ינהל הליך רישוי מוקפד ומוסדר למול כל שאר משרדי הממשלה הרלוונטיים, ויפקח בצורה הדוקה על נושאי הנשקים".