סגור
יריב לוין שר המשפטים משפטים הצהרה נאום מסיבה מסיבת עיתונאים אולם ירושלים כנסת הכנסת הצגה הצגת רפורמה
יריב לוין מציג את רפורמת המשפט, הערב (צילום: שלו שלום)

רפורמת המשפט של לוין: ביטול עילת הסבירות ופסקת התגברות ברוב של 61

יום לפני הדיון בבג"ץ בעתירות נגד מינוי דרעי לשר, הציג שר המשפטים רפורמה שבין השאר תחליש את כוחו של בית המשפט העליון; לפיד: "מהפכה חד-צדדית בשיטת המשטר"

ערב הדיון הדרמטי בבג"ץ דרעי, שר המשפטים יריב לוין קיים הערב מסיבת עיתונאים מיוחדת בכנסת - שבה הציג את עיקרי הרפורמה המשפטית שלו; בין השאר, הוא מבקש לבטל את עילת הסבירות ולחוקק פסקת התגברות ברוב של 61.
"אנחנו הולכים לקלפי, מצביעים, בוחרים, אבל פעם אחר פעם, אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו, מחליטים עבורנו", תקף השר לוין בתחילת דבריו. "ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם. זו לא דמוקרטיה".
שר המשפטים הבהיר: "אני עוסק בנושא הזה למעלה מ-20 שנה, במהלכן התרעתי מנזקי המשפטיזציה, במהלכן גיבשתי הצעות ורפורמה. לצערי הסיכונים שמפניהם התרעתי התממשו. לכן, הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות, שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון".
הנושא הראשון שהציג השר לוין הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. "השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ובלי פרוטוקול", אמר השר. "במקום זאת, יהיה מינוי של שני נציגי ציבור על-ידי שר המשפטים במקום הנציגים הסקטוריאליים של לשכת עורכי הדין, ושקיפות מלאה באמצעות עריכת שימוע פומבי בוועדת החוק, חוקה ומשפט של הכנסת".
אחר כך התייחס שר המשפטים להסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות. "לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון בהרכב מלא וברוב מיוחד. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של 61, ומצד שני, לא תהיה התגברות של אותה הכנסת, במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד".
הנושא השלישי ברפורמה של שר המשפטים הוא ביטול עילת הסבירות. לדברי לוין, "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת, ביטול עילת הסבירות והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת או כפי שניסח, בצורה אירונית יש לומר, המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' מנחם אלרון, ותנסו לעקוב כי האמת שלי זה קצת קשה. 'בלתי סביר לחלוטין לצפות ובאופן סביר, כי בית המשפט יבדוק סבירותם של נושאים מאין אלה'. או במילים שלי, אין דבר כזה עילת הסבירות".
הנושא האחרון שאותו הציג השר לוין הוא סוגיית היועצים המשפטיים. לדבריו, "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים ולא מחליטים. כשהם מייצגים את המדינה, הם צריכים לייצג את הממשלה ולא את הפרקליטות. אזרחי ישראל, נשיא בית המשפט העליון בדימוס משה לנדוי, אמר על תפקיד בית המשפט: 'תפקידנו הרבה יותר צנוע, להיות פרשן נאמן של החוק, של רצון הציבור, אשר אותו מבטאת הכנסת'".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פרסם תגובה חריפה לתוכניות של לוין וציין כי "לא רק שניאבק בכל דרך אפשרית נגד כל אחד ואחד מהצעדים שיריב לוין יכריז עליהם הערב, אני מודיע מראש שנבטל אותם ביום שנחזור לשלטון. מי שמבצע מהפכה חד-צדדית לשיטת המשטר בישראל צריך לדעת שאנחנו לא מחויבים לה בשום צורה שהיא".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר היום, בוועידת ז'בוטינסקי לציונות, כי "נחיל רפורמות שיבטיחו את האיזון הנכון בין שלוש הרשויות". נתניהו הוסיף כי "נשלים את הריוויזיה בחתירה לשלום, אחרי מאבק של שנים לוויתורים מסוכנים, ואחרי שנים של בניית העוצמה של מדינת ישראל".
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה אחר הצהריים רשמית כי היא מתנגדת למינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. בתגובתה לבג"ץ, שידון מחר בעתירה נגד המינוי של דרעי לשר הפנים והבריאות, אמרה היועמ"שית כי "לעמדת היועצת ולפי פסיקת בית המשפט העליון, המסקנה הברורה בנסיבות העניין היא כי מינויו לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות". תגובת היועצת מגיעה כיממה לאחר שהודיעה כי לא תוכל להגן על עמדת נתניהו בסוגיה, שדורש לאשר את מינויו, בעוד היא סבורה כי המינוי אינו סביר.