סגור
מטוס חברת צ'אלנג' איירליינס הישראלית
מטוס של צ'אלנג' איירליינס. “יש משימות ביטחוניות שרק חברת מטען ישראלית יכולה לבצע" (צילום: Shutterstock)

חברת המטענים לרה”מ: “משרד התחבורה יוביל לפגיעה בביטחון”

חברת המטען האווירי הישראלית צ’אלנג’ איירליינס מבקשת מנתניהו להתערב בדחיפות נגד המהלך של משרד התחבורה לקידום כניסת חברות זרות לתחום, שידחק אותה: “צעד פזיז שמאיים על התשתית הלאומית של מטען אווירי”  

הקרב על שוק המטען האווירי מתחמם, וכעת יידרש רה”מ בנימין נתניהו להכריע בעימות שנוצר בין משרדי התחבורה והביטחון בתחום. חברת המטען הישראלית היחידה, צ’אלנג’ איירליינס שבבעלות איש העסקים עופר גלבוע, פנתה אתמול לנתניהו בבקשה דחופה שיתערב נגד המהלך של משרד התחבורה לקידום כניסת חברות זרות לתחום. לפי החברה הישראלית, המהלך של משרד התחבורה הוא ”צעד פזיז שמאיים על התשתית הלאומית של מטען אווירי ועל ביטחון ישראל”.
כבר כמה שבועות שמשרד התחבורה מקדם את כניסתן של חברה מאזרבייג’ן ושתי חברות אמריקאיות לשוק המטען האווירי בישראל, בנימוק של שיקולים כלכליים ומדיניים. צ'אלנג' איירליינס (ק.א.ל) טוענת מנגד שהמהלך יוביל לדחיקה מוחלטת של החברה הישראלית ועלול להוביל לסגירת הסניף שלה בישראל. החברה מדגישה בנימוקיה כי גם מבחינה ביטחונית זהו מהלך מסוכן, שכן משרד הביטחון מעוניין להתבסס על החברה הישראלית בשעת חירום, באמצעות מינהלת החימוש החדשה שהוקמה לפני שבוע במשרד.

2 צפייה בגלריה
עופר גלבוע איש עסקים תעשיין ויזם ישראלי בעל השליטה בחברת התעופה Challenge Airlines IL
עופר גלבוע איש עסקים תעשיין ויזם ישראלי בעל השליטה בחברת התעופה Challenge Airlines IL
עופר גלבוע, הבעלים של צ'אלנג'. “האינטרס הוא של המדינה"
(צילום: יוחאי מוסי)

ההטבה שמשרד התחבורה מקדם עבור חברות המטען האווירי מכונה “חופש חמישי וחופש שביעי”. מדובר באישור חריג שמאפשר לחברה לטוס בין שתי מדינות שאינן מדינות האם שלה. ההטבה כבר ניתנה לחברת המטען האזרית Way Silk Airlines, וכעת מבקש משרד התחבורה לאשר גם לחברות המטען האמריקאיות Air Atlas ו־ Airlines National - הטבה דומה. לטענת צ'אלנג' איירליינס כניסתה לתוקף של הרחבת פעילות של חברות זרות בשוק המטען המוטס הישראלי, שממילא נחשב למצומצם, תדחק אותה החוצה ותגרום לתחרות לא הוגנת. זאת מכיוון שכחברה ישראלית צ'אלנג' איירליינס כפופה לדרישות ונוהלי בטיחות שעמם חברות זרות לא מתמודדות.
2 צפייה בגלריה
אינפו הנתח של צ’אלנג' איירליינס בשוק המטענים האוויריים
אינפו הנתח של צ’אלנג' איירליינס בשוק המטענים האוויריים
עופר גלבוע, הבעלים של צ'אלנג'. “האינטרס הוא של המדינה"
במכתב ששלחה ללשכת רה”מ, ועליו חתומים גלבוע ומנכ"ל החברה אודי שרון, מבקשת צ’אלנג’ איירליינס לקחת בחשבון את ההשלכות של כניסת חברות זרות לשוק המטען האווירי. במכתבה מציינת החברה את חיוניותה למשק הישראלי בשגרה ובחירום וכיצד מתחילת המלחמה הובילה חימוש, תרופות, מנות דם, מזון וציוד חיוני ללחימה, גם תחת מגבלות אוויריות חמורות. "האינטרס בקיום החברה אינו רק של החברה ועובדיה אלא גם של מדינת ישראל. ישנן משימות ביטחוניות שרק חברת מטען ישראלית יכולה לבצע. חברות מטען אווירי הן עתודה צבאית לכל דבר, וכאמור, מגויסת צ'אלנג' ישראל, בשגרה ובחירום, לפעילות מבצעית כחלק ממערך ההובלה של חיל האוויר. מאז 7.10 נוכחנו כי חברות זרות סירבו להטיס ציוד ביטחוני, רפואי ואף מזון חיוני לישראל מסיבות ביטחוניות, משפטיות או תדמיתיות בעוד צ'אלנג' מבצעת משימות אלו בפועל ומטוסיה אף מגויסים לטובת חלק מהמשימות כמטוסי חיל האוויר לכל דבר. חיסול הפעלה ישראלית של מטוסי מטען רחבי גוף יפגע בביטחון המדינה. למיטב ידיעתנו, לא נעשתה בדיקה מקיפה שמצדיקה מהלך כזה. חמור מכך, לא נבחנה השאלה מה יהיו כלל ההשלכות של מהלך זה. אנו חוששים שההשלכות יהיו כבדות ביותר גם למדינה ולביטחונה". לסיום מציינת החברה כי מעולם לא ביקשה סיוע כספי או מימון מהמדינה, והיא גם אינה מבקשת זאת כעת, אך יש להכיר בה רשמית כתשתית אסטרטגית לאומית ולאפשר לה להמשיך לפעול בישראל.
הפנייה לראש הממשלה נעשית שבוע בלבד לאחר קבלת ההחלטה להקים מינהלת חימוש שתילחם באמברגו הנשק נגד ישראל. מינהלת החימושים תבצע תיאום בין הצבא לתעשייה הביטחונית ותעבוד מול ספקים, וצ'אלנג' איירליינס כבר קיבלה פניות ממשרד הביטחון בנושא, כיוון שלחיל האוויר אין מטוסים רחבי גוף שמסוגלים להעביר כמויות של אמל"ח.
כעת שני המשרדים הממשלתים מושכים לכיוונים מנוגדים: בעוד משרד הביטחון מבקש לשריין חברת תעופה ישראלית שמסוגלת לשנע אמל"ח בעת חירום, משרד התחבורה מעוניין להרחיב את השוק משיקולים כלכליים ומדיניים.