בחברה הישראלית זועמים על ההטבות לחברות מטען זרות
משרד התחבורה יאפשר לשתי חברות מטען אמריקאיות וחברה מאזבייג'ן הטבות חריגות בשוק הטסת המטענים. בחברה הישראלית צ'אלנג' איירלינס חוששים: הרחבת הפעילות של החברות הזרות תבוא על חשבוננו
משרד התחבורה החליט להעניק לחברות המטען האמריקאיות Atlas Air ו־National Airlines אישור לטוס בין מדינות שאינן מדינות האם שלהן (הטבות שנקראות "חופש חמישי" ו"חופש שביעי"). מדובר באישור חד־פעמי לחודש ספטמבר. זאת, לאחר שמשרד התחבורה העניק הטבה דומה לחברת טיסות המטען האזרית Silk Way Airlines. המשמעות היא שעוד חברות ינגסו בשוק הטסת מטענים בישראל.
החלטה זו מעוררת זעם בחברת צ'אלנג' איירלינס בבעלות עופר גלבוע, שהיא חברת טיסות המטען הישראלית היחידה. בחברה הישראלית חוששים כי ההטבות שמחלק משרד התחבורה יגרמו להרחבת הפעילות של חברות המטען הזרות על חשבון צ'אלנג' איירליינס, שכפופה לדרישות הרגולציה הישראלית ולנוהלי בטיחות של חברות תעופה ישראליות. כך, למשל, החברה הישראלית נדרשת לגייס עובדים ישראלים והיא כפופה להגבלות של מערך אופק לביטחון התעופה בישראל. כמו כן, אם האיום של טורקיה יתממש והיא אכן תאסור על מטוסים ישראליים לטוס במרחב האווירי שלה, החברה הישראלית תיאלץ לבצע טיסות עיקוף יקרות וארוכות יותר.
עבור צ'אלנג' איירליינס, שפועלת בכל העולם, ישראל היא שוק קטן ומצומצם אך היא שומרת על פעילות סדירה כאן, בעיקר בימים של מתיחות ביטחונית, כמו בתחילת מלחמת חרבות ברזל ובמהלך מבצע עם כלביא. בתקופות אלה החברה הטיסה עבור צה"ל מטענים שנחתו בשדה התעופה בנבטים.
לאחרונה פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ"ץ החליטו להקים גוף ייעודי שמטרתו להילחם באמברגו הנשק על ישראל. מדובר במינהלת חימושים שתנוהל על ידי משרד הביטחון ותרכז את ניהול מלאי החימושים, תתאם בין הצבא לתעשיות הביטחוניות ותעבוד מול ספקים במידת הצורך.
צ'אלנג' איירליינס כבר קיבלה פניות בנושא ממשרד הביטחון. מאחר שלחיל האוויר אין מטוסים רחבי גוף שמסוגלים להעביר כמויות של אמצעי לחימה, ההערכה היא שצ'אלנג' איירליינס תמשיך לבצע זאת עבור צה"ל, בין היתר במסגרת פעילותה של מינהלת החימושים.
כאמור, האישור שניתן לחברות האמריקאיות הוא זמני. עם חזרתה של שרת התחבורה מירי רגב מארצות הברית מתכננים במשרד לקיים פגישה עם נציגי רשות התעופה האזרחית ונציגים ממשרד ראש הממשלה כדי להחליט אם האישור יהפוך קבוע.
העובדה שמשרד הביטחון מצפה מחברה ישראלית להיות זמינה וערוכה לצרכיו בזמן שמשרד התחבורה פועל לדחוק אותה מחוץ לישראל מעלה תהיות על התיאום בין משרדי הממשלה. כלכליסט שאל את משרד התחבורה האם קבלת ההחלטות של המשרד בנוגע לענף התעופה עולה בקנה אחד עם צורכי המדינה בעת חירום ושגרה, אך מהמשרד לא נמסרה תגובה.






























