סגור

דעה
שובו של היוניקורן, גרסת 2022

תופעת היוניקורן כפי שהיתה ב־2021 כבר לא תחזור, אבל השנה מביאה בדרכה שלה יוניקורנים אמיתיים שמעידים על צבר הכנסות ראוי ועל מודל עסקי יציב ובטוח

אי אפשר להתעלם מהרעש שעושים בנקאים ומשקיעים רבים סביב המשבר הצפוי לכלכלה העולמית בכלל ולהייטק בפרט. אבל בתוך הרעש הזה ישנם גופים ואנשים שמכריזים כי אולי צפוי משבר אבל זה לא סוף העולם. לצדם ישנם לא מעט חברות שמעידות על פריחה כלכלית שאפילו מתבטאת במילה שרבים נמנעו לומר אותה לאחרונה מחשש לעינא בישא – "יוניקורן". בשנת 2021 יום ללא יוניקורן חדש או כזה ששדרג את מעמדו היה נדיר. מאז תחילת 2022 נראה כאילו האדמה פערה את פיה ובלעה את המילה שנעלמה כלא היתה.
אבל אז הגיעה חברת סטארקווור שעושה מהפכה בתחום הבלוקצ'יין וקיבלה שווי נאה מאוד של 8 מיליארד דולר. אתמול הכריזה חברת הסייבר הישראלית פרימטר שקמה רק ב־2018 על גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר. אחריה ואחרונה בלוחות הזמנים באה חברת Vayyar הוותיקה שהכריזה על גיוס משמעותי של 108 מיליון דולר וגם הוא בשווי של יותר ממיליארד דולר.

1 צפייה בגלריה
עמית ברקת ו שגיא גידלי
עמית ברקת ו שגיא גידלי
עמית ברקת ו שגיא גלעדי
(צילום: פרימטר 81)

תופעת היוניקורן כפי שהיתה ב־2021 כבר לא תחזור בשום דרך, אבל 2022 תביא בדרכה שלה יוניקורנים אמיתיים שמעידים על צבר הכנסות ראוי, מודל עסקי יציב ובטוח ובעיקר חוסר פחד להיות כזה, כי הנתונים העסקיים מעידים על כך.
ההייטק הישראלי הוא מיקרוקוסמוס קטן של ההייטק העולמי אבל יש לו הרבה יתרונות שעליהם דיבר ג’ף הורינג, מייסד אינסייט, המשקיעה הגדולה בהיייטק הישראלי. ישראל היא מדינה שידעה משברים גדולים הרבה יותר מאשר משבר פיננסי. מנהלי החברות התמודדות בשירותם הצבאי עם משברים ואתגרים לא קטנים, ומרבית החברות המקומיות בנויות עם צוותים חזקים שיודעים להגיב מהר.
המסקנה המיידית היא שיש להסתכל על ההייטק השנה בצורה שונה ומפוכחת ולראות שיש בתוכו איים ענקים של חברות חזקות מאוד שייצאו מחוזקות מגלי הרעש הנוכחיים.