סגור
השר אלי כהן. "לא יהיה משבר חשמל"
השר אלי כהן. "לא יהיה משבר חשמל" (צילום: גיל נחושתן,אבי אוחיון לע"מ)

שר האנרגיה: "לא יהיה משבר חשמל גם אם תורחב המלחמה"

השר אלי כהן מסרב להתרגש מתרחיש האימים של רשות החירום הלאומית לפיו יהיו אזורים בארץ שינותקו מחשמל במשך שבועות ארוכים במקרה של הרחבת המלחמה. "השמועות על תרחישים של הפסקת חשמל למשך שבועות או חודשים הן חסרות בסיס", אמר בהצהרה

שר האנרגיה אלי כהן פוסל את תרחיש האימים של רח"ל (רשות החירום הלאומית) לפיו יהיו אזורים בארץ שינותקו מחשמל במשך שבועות ארוכים במקרה של הרחבת המלחמה (תרחיש העלטה). בהצהרה ששלח היום כהן, אמר "השמועות על תרחישים של הפסקת חשמל למשך שבועות או חודשים הן חסרות בסיס, והסיכוי לכך הוא אפסי עד לא קיים. אף תושב במדינת ישראל לא ייאלץ להתמודד עם הפסקת חשמל לאורך שבועות".
בשבוע שעבר נחשף בכלכליסט תרחיש העלטה אליו מתכוננים ברח"ל. על פי התרחיש יהיה ירי של כ-5,000 רקטות ביום, כאשר החשש הוא שחלקן יפגע בתשתיות חשמל שיובילו לניתוק אזורים שלמים לתקופה שבין ימים אחדים ועד חודשים. כהן לא מתרגש מהתרחיש ואף אמר כי: "אין שום סיבה אמיתית להיכנס לפאניקה" וכי "לא יהיה משבר חשמל גם אם תורחב המלחמה".
על פי ההודעה של כהן, בישראל ייצור החשמל מגוון ויש מקורות אנרגיה מספיקים גם במקרה של פגיעה בחלק מהתשתיות. "חשוב לציין, למדינת ישראל יש כיום יכולת לייצר חשמל ממגוון גדול מאוד של מקורות, הפרוסים ברחבי הארץ, מעל האדמה, עמוק בקרקע, ובלב ים. יש לנו אסדות גז, מאגרים של סולר, מאגרים עצומים של פחם ואנחנו מייצרים חשמל בהיקפים גדולים ממקורות של אנרגיה מתחדשת באתרים רבים".
המציאות כאמור, שונה. בישראל אכן יש שלוש אסדות גז פעילות, אך עם פרוץ המלחמה הופסקה הפקת הגז הטבעי מאסדת תמר הקרובה יחסית לרצועת עזה למשך כחודש. החשש הוא שפגיעה באסדה בזמן שהיא פועלת הוא חמור בהרבה ועם השלכות הרסניות פי כמה. לא מן הנמנע שבאירוע צפוני יחול איום על יתר האסדות. לפי דו"ח שפרסמה חברת הדירוג מוד'יס שבחנה את דירוג האג"ח של מאגר הגז לווייתן, הרחבת המלחמה בצפון תוביל להפסקת הפקת הגז מהמאגר וחשש משמעותי לפגיעה בתשתיות שבו.
תחנות הכוח בישראל מחויבות לפעול בשני דלקים לפחות (פחם וסולר או גז טבעי וסולר), כאשר הסולר נועד להיות גיבוי לתחנות בעיתות חירום. עם זאת, מלאי הסולר הקיים מספיק לימים ספורים, ובטח שלא לתקופות ממושכות כפי שעולה מהתרחיש של רח"ל. סוגיה נוספת היא השימוש באנרגיות מתחדשות – בישראל רק 12% מהחשמל ב-2023 הופק מאנרגיות מתחדשות, וכמעט ואין מתקני אגירת חשמל שיאפשרו להשתמש בחשמל גם בשעות הערב, לאחר שקיעת השמש.
אחד היתרונות של אנרגיה מתחדשת (סולארי ורוח) הוא הביזור הרב כך שפגיעה נקודתית במתקן לא תוביל להשבתה רחבה של משק החשמל – עם זאת, המעבר האיטי במיוחד בישראל לאנרגיות מתחדשות (שרק ב-2023 הגיעה ליעד של 2020) לא מאפשר הסתמכות משמעותית על האנרגיה המתחדשת בשנים הקרובות, עד להרחבה משמעותית של יכולות הייצור.