סגור
יורם לרדו ראש רשות החירום הלאומית ובית בישוב מטולה שספג פגיעה ישירה מרקטה של חיזבאללה
יורם לרדו ראש רשות החירום הלאומית ובית בישוב מטולה שספג פגיעה ישירה מרקטה של חיזבאללה (צילומים: אדוארד דוקס, באדיבות משרד הביטחון)

בלעדי
"יהיו אירועי עלטה בין ימים אחדים לחודשים באזורים מסוימים"

ירי מסיבי של כ־5,000 רקטות לישראל ביממה, פגיעה נרחבת בתשתיות החשמל שתוביל לכך שאזורים מסוימים ינותקו מחשמל למשך חודשים ועצירת תנועת השיט לארץ. התסריט שחשף ראש רשות החירום הלאומית בפני התעשיינים למערכה שעלולה להתפרץ מול החיזבאללה

המדינה הגדילה במהלך החודשים האחרונים את מלאי החירום של תזקיקים, חומרי גלם בסיסיים למזון, מספוא וציוד רפואי בהיקפים חסרי תקדים תוך השקעה של כ־2 מיליארד שקל וזאת לקראת מלחמה כוללת עם חיזבאללה. כך עולה מסקירה שמסר אתמול לתעשיינים ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון תא"ל (במיל') יורם לרדו. הוא אמר את הדברים במסגרת כנס חירום שקיימה התאחדות התעשיינים במסגרת היערכות ענפי התעשייה להתלקחות הלחימה בלבנון.
לרדו לא מסר פרטים אודות היקפי המלאים שעומדים כיום לרשות המדינה אך אמר כי הם יהיו נחוצים להבטחת הרציפות התפקודית של המשק בזמן מלחמה כוללת שתתאפיין בירי נרחב של רקטות וטילים לעבר ישראל, בסדרי גודל משמעותיים יותר מאלה שהיו בימיה הראשונים של המלחמה בעזה. "מלחמה כוללת תלווה בשיבושים בשרשראות האספקה בישראל ותאתגר את רמת המלאים בה. כשהספינה הראשונה מול חופי ישראל תעלה באש, לשאר הספינות תרד המוטיבציה לבוא לכאן וזה יהיה המצב לכל אורך המלחמה. 99% מכלל הסחורות שמגיעות לישראל – מגיעות דרך הים", אמר.
לדבריו, חמאס לא היווה באף שלב איום מהותי על הרציפות התפקודית של המשק בישראל אך לא כך הדבר בתרחיש של מערכה שתפתח בצפון. הוא הוסיף כי ביומה הראשון של המלחמה עם חמאס הוא שיגר לעבר ישראל כ־2,500 רקטות בעוד שקצב האש הממוצע ביממה אחת יהיה פי שניים ובאופן שיאיים על העצמאות האנרגטית של ישראל, תוך פגיעה נרחבת בתשתיות החשמל שלה. הוא סיפר כי האש שעלול להמטיר חיזבאללה על תשתיות אלה תוביל לשני אירועי עלטה ארציים שיימשכו כיממה עד שתיים, כשבחלק מהאזורים העלטה תמשך עוד ימים מעבר לכך ובאזורים מסוימים היא תימשך גם חודשים ארוכים. הוא לא פירט באילו אזורים מדובר.
מנהל מחלקת החירום והרציפות התפקודית בחברה לניהול מערכת החשמל נגה, בר כהן, התייחס לשיבושים הצפויים באספקת החשמל הסדירה למשק ואמר כי "במלחמה הבאה יהיו הרבה הפסקות חשמל, אף אחד לא יודע להתחייב על רציפות אנרגטית".
לדבריו, ההשפעה המיידית של מלחמה בצפון תהיה על אספקת הגז הטבעי שכ־70% מהחשמל בישראל מיוצר על בסיסו. "ברגע שתפרוץ מלחמה שלוש אסדות הגז הטבעי שעל בסיסן נעשה ייצור החשמל יפסיקו לפעול וזאת לשם הגנתן ונעבור באופן מידי לייצור חשמל על בסיס דלקים חלופיים". הוא הוסיף כי "אנחנו מעריכים שהרבה מאוד מערכות ייצור שלנו ייפגעו ונאבד אלפי מגה־וואטים. יהיו פגיעות במערכות ההולכה והחלוקה של חשמל, הן בעקבות ירי רקטות ושריפות והן בעקבות אירועים של הפרות סדר שבמסגרתם ייפגעו עמודים ושנאים. פרט לשני אירועי עלטה ארציים, יהיו 11 הפסקות חשמל אזוריות ועוד הרבה מאוד הפסקות חשמל מקומיות".
אחד המודלים המרכזיים שעל פיהם מערכת הביטחון והגופים שאמונים על מערכת החשמל הארצית מבססים את הערכותיהם לקראת מלחמה כוללת הוא התקיפות השיטתיות של רוסיה על מתקני החשמל של אוקראינה בשנתיים האחרונות. שם אומרים כי הדמיון באופן היצור וההולכה של רשת החשמל הישראלית עם אלה של מדינות רבות אחרות עשוי לפשט עבור חיזבאללה את יכולת הפגיעה בה. "בעוד שאוקראינה קיבלה חשמל מגרמניה ומולדובה לנו אין שכנים שיזרימו לנו חשמל", אמר. הוא הוסיף כי כבר בשלביה המוקדמים של מלחמה כזאת הביקושים ינוהלו וזאת כדי לשמר עתודות של דלקים חיוניים. במצב כזה, צפויות הפסקות חשמל יומיות למשל 4 עד 6 שעות בכל אזור.
מנהל ההיערכות לחירום בחברת החשמל דרור גרינברג אמר כי איומים אלה הובילו במהלך החודשים האחרונים להשקעה בהיקף של כ־180 מיליון שקל מצד החברה על מיגון פסיבי, שאמור להפחית את נזקי הפגיעה בתחנות הכוח ברחבי הארץ. מדובר ברכיבי מיגון שאמורים למזער את נזקי הפגיעה של רקטות שישוגרו לעברן בכמויות גדולות. לדבריו, מיגונים כאלה מתוכננים לתקופה הקרובה בעוד כ־100 תחנות משנה ומיתוג של חברת החשמל.
ברקע חילופי האש היומיומיים עם חיזבאללה בלבנון שנמשכים זה כמעט חצי שנה והסבירות הגבוהה למלחמה כוללת לרדו אמר כי המערכה המדוברת תפתח בהפתעה, בין אם ישראל תהיה זאת שתנחית את מכת האש הראשונה ובין אם זה יהיה חיזבאללה. לדברי ראש רח"ל לרדו, "אתם תדעו שהחלה מערכה כשתתעוררו בבוקר או שזה יקרה באמצע היום. שר הביטחון אמר בעבר שכשישראל תפציץ בביירות – אפשר יהיה להבין שאנחנו שם. רוב השיגורים יהיו לעבר היישובים בקו של חיפה וצפונה", אמר.
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר אמר בכנס החירום כי סוגיית ההיערכות לקראת מלחמה כוללת מעסיקה את כלל המגזר היצרני ולדבריו "אלמלא בעיה של מקום היו מגיעים לכנס הזה פי שלושה תעשיינים". תומר אמר כי חרף האש המתמשכת לעבר ישראל מכיוון לבנון מפעלי התעשייה בצפון מקפידים לשמור על שגרת הייצור וכראייה לכך אין מחסור של תוצרת במשק. הוא קרא לתעשיינים להיערך לקראת הסלמה ולהגדיל את מלאכי חומרי הגלם שלהם שיידרשו לשימור הרציפות התפקודית במשק.