סגור
הוועידה הלאומית הכלכלית מרב מיכאלי שרת התחבורה
שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: יריב כץ)

מיכאלי מבטיחה: הקמת תחנת רכבת בממשלה הבאה

שרת התחבורה מקדמת תכנון בעמק חפר. והתקציב? "כשנהיה שותפים מובילים בממשלה הבאה נדאג לכך"

בשנים האחרונות מנהלים תושבי מזרח עמק חפר מאבק ממושך לטובת הקמת תחנת רכבת בסמוך למושב אחיטוב, תחנה שהייתה אמורה לקום במסגרת פרויקט "המסילה המזרחית" ובוטלה בשלהי כהונת מירי רגב כשרת התחבורה.
לפי נימוקי משרד התחבורה, ההחלטה לבטל את תחנת אחיטוב נבעה מחריגות תקציביות ומכך שתוכננה תחנת רכבת סמוכה בבאקה-ג'ת במסגרת פרויקט מסילת מנשה. ברקע הדברים, במשרד התחבורה ובאוצר סברו כי התחנה שתוקם במרחב כפרי לא תשרת אוכלוסיה מספקת וכי ריבוי תחנות יוצר עיכובים לכלל משתמשי הרכבת. מנגד, תושבי האיזור טענו כי התחנה תשרת את עשרות אלפי התושבים שגרים במרחב הכפרי בסביבה וכי המצב התחבורתי באיזור נהיה בלתי אפשרי.
המאבק, שהגיע לדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת, זכה לתמיכה רבה מצד יו"ר הוועדה מיכאל ביטון (כחול לבן) וחברי כנסת שמתגוררים בעמק חפר כמו רם שפע (עבודה) ורות וסרמן לנדה (כחול לבן). המאבק הצליח בסופו של דבר ליצור לחץ פוליטי אפקטיבי על מקבלי ההחלטות.
בשבוע שעבר שרת התחבורה מיכאלי שלחה מכתב לראשי המועצות האזוריות עמק חפר ומנשה, גלית שאול ואילן שדה, ובו עדכנה כי היא "הנחתה" את משרד התחבורה לקדם מיידית את תכנון והקמת תחנת הרכבת באחיטוב. מיכאלי טוענת במכתב כי היא שינתה את עמדת המשרד לאחר ש"התברר לה כי בלוחות הזמנים הנוכחיים יתאפשר להקים ולהפעיל תחנה באחיטוב כבר ב-2026-2027, כאשר ההפעלה המלאה צפויה ב-2028-2029, עם סיום עבודות המסילה הרביעית". לפי מיכאלי, יש הצדקה להקמת תחנת אחיטוב גם במקרה ויהיה עיכוב בהקמת מסילת מנשה ותחנת באקה.
להנחיה של מיכאלי יש משמעות בפועל, וזו תאפשר לקדם את התכנון המפורט של התחנה. עם זאת, לאחר סיום התכנון, יש צורך בתוספת תקציב שמוערכת בכ-200 מיליון שקל לטובת הקמת התחנה. נכון להיום, תקציב זה אינו בנמצא ושאר תחנות המסילה המזרחית כבר תוקצבו. כמו כן, תכנון מפורט של התחנה דורש גם את אישור הוועדה לתשתיות לאומיות, אך סביר להניח שזו לא תהווה מכשול.
במכתבה של מיכאלי יש רמז פוליטי די ברור לגבי היעדר התקציב הנוכחי ועל הדרך שבה ניתן יהיה לוודא כי הוא יושג: מיכאלי כותבת כי במסגרת הנחייתה "נעשתה היערכות לכך לקראת תקציב 2023" וזה יתבצע "כאשר נהיה שותפים מובילים גם בממשלה הבאה, לאחר הבחירות, נדאג לכך במסגרתה". במקום אחר במכתב כתבה כי עם השלמת התכנון "אנחה לפעול לגיוס התקציב לטובת הקמת התחנה בפועל".
הקמת התחנה באחיטוב תהיה מורכבת יותר ככל שזמן רב יותר יעבור, וכבר עכשיו "נקבעו עובדות בשטח" שמאפשרות הקמת תחנה עם גשר עילי במקום גשר תחתי למורת רוחם של העוסקים בדבר. שינוי עמדתה של מיכאלי היה רק בשבוע שעבר ולא כל הגורמים הרלוונטיים ברכבת ישראל ובנתיבי ישראל (שמקימה את הפרויקט) עודכנו בכך.
תחנת אחיטוב, במידה ואכן תקום, תשתלב במסילה המזרחית שאמורה להוות אלטרנטיבה לקו מסילות החוף הקיים, שעובר דרך תל אביב, וצפויה לשחרר את התלות הגבוהה של המסילה הארצית בצוואר הבקבוק הרכבתי באיילון. לפי התכנון, הפרויקט צפוי להגדיל את היצע הנסיעות ברשת בכ־30% וקיבולת הרכבות ברשת הארצית צפויה לגדול מדי יום בכ־150 רכבות נוסעים ובשעות השיא צפויות להיות מופעלות שש רכבות נוסעים בשעה על תוואי המסילה.
השירות הרכבתי צפוי להתחיל בסוף 2026 או תחילת 2027. כמו כן, ברכבת טוענים שהפעלת הקו תשרת גם את מגזר המטענים, עם אפשרות להוריד מהכביש מאות משאיות ביום. לפי הרכבת, עלות הפרויקט נאמדת בכ־8.5 מיליארד שקל, אך בתקציב משרד התחבורה הסכום שמיועד למסילה המזרחית עומד על 9.8 מיליארד שקל. החברות שמבצעות את הפרויקט הן חברת נתיבי ישראל וחברת רכבת ישראל.
אורכה של המסילה החדשה 64 ק"מ והיא תחבר בין חדרה בצפון ללוד בדרום בתוואי ליד כביש 6. מלבד אחיטוב, לאורך התוואי מתוכננות לפעול שש תחנות, חמש מתוכן חדשות: אלעד, קריית שדה התעופה ותחנות טירה, כוכב יאיר וטייבה. אף שהשירות צפוי לפעול רק בעוד כארבע וחצי שנים, וסביר להניח שיהיו שינויים, התכנון של הקווים שיעברו במסילה כוללים קו שיחבר בין נהריה לבאר שבע או תחנת קריית המודיעין שתיבנה, וכן קו נוסף שיחבר בין תחנת חדרה מזרח לדרום הארץ. בשלב יותר מאוחר צפויים קווים שיחברו בין חדרה מזרח, תחנות תל אביב וירושלים או מודיעין.
מטה התושבים למען הקמת תחנת אחיטוב בתגובה: "אנו מקבלים בברכה את החלטת שרת התחבורה מרב מיכאלי להקים את התחנה. אנו מודים לכל השותפים שמלווים אותנו לאורך כל הדרך, ומצפים למכתב רשמי ממשרד התחבורה המיידע את גורמי המקצוע על לוחות הזמנים לתקצוב וביצוע ההחלטה של השרה. מהתייעצות עם מומחים בתחום ידוע לנו שעלות הקמת התחנה, בשלב זה של הפרויקט, מוערך בכרבע מהסכום המוזכר בכתבה ובזמן ביצוע מהיר משמעותית. מטה התושבים ימשיך לעקוב וללוות את הפרויקט עד להשלמתו עם הפעלתה של תחנת אחיטוב".