סגור

מרד בקואליציה: ביטון משבית את ועדת הכלכלה

יו"ר ועדת הכלכלה נעל הבוקר את ישיבת הוועדה בנושא רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית, במחאה על התנהלותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי. עוד הודיע ח"כ ביטון כי לא יצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי אמון, בשל התנגדותו לרפורמות בתחבורה הציבורית ובחקלאות

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, נעל הבוקר (ד') את ישיבת הוועדה בנושא רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית, זאת במחאה על התנהלותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי. ביטון הודיע כי יבטל את כל דיוני הוועדה עד להודעה חדשה וכי לא יצביע עם הקואליציה, למעט בהצבעות אי אמון, ואף איים כי יצביע נגדה. עוד הוא קרא לעצור את הרפורמה בחקלאות אותה מובילים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר.
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, הבוקר בוועדה
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
"אל תפגעו בחקלאים, בצפון ובחלשים בתחבורה הציבורית ותקבלו אותי שותף", תקף ח"כ ביטון. "אם יש מנהיגות בישראל, ראש ממשלה וראש ממשלה חליפי, ניתן למנוע פגיעה. מה שכואב לי זה הפגיעה בעניים. יגידו עכשיו שזה פוליטי וזו רדיפה אישית, אבל בסוף באופקים, בבית שאן, בטבריה, מצפה רמון, קריית שמונה, שדרות – מחיר התחבורה הציבורית יעלה ב-130%. שום דבר לא התייקר ככה. ואתם רוצים להסתיר את זה מעיני הציבור? חשבתם שזה יעבור בשקט? לא במשמרת שלנו".
בלב הרפורמה בתחבורה הציבורית נמצא ביטול ההנחות ההיסטוריות שמייצרות פערי מחירים בין אזורים שונים בארץ. הרפורמה כוללת האחדה של התעריפים בכל הארץ, כאשר מחיר נסיעה בסיסי יעמוד על 5.5 שקלים. מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם. חוזה חופשי-חודשי ארצי יעלה 225 שקל, לא כולל קווי אילת. חופשי-חודשי יוצע באזורי פריפריה ויעלה 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 ק"מ. בתוך כך, תבוטל הנחת הערך הצבור שהונהגה עד היום. הרפורמה בחקלאות מתמקדת בביטול המכסים על פירות וירקות ובהסרת חסמי יבוא.
כפי שפורסם השבוע בכלכליסט, ביטון הודיע כי ללא שינויים ברפורמות הללו הוא לא יתמוך בחוק ההסדרים. ביטון דרש להביא "רפורמה ממומנת ומוסכמת בחקלאות, וגם בתחבורה הציבורית".

הקואליציה מקרטעת

ביטון נפגש הבוקר עם יו"ר מפלגתו, שר הביטחון בני גנץ. התנהלותו של ביטון מתואמת עם גנץ וזוכה לגיבוי מצד סיעת כחול לבן. בקואליציה כועסים על גנץ שמאפשר לביטון להתנהל נגד הקואליציה. גורמים בקואליציה חוששים שמא ברגע האחרון, בהצבעת אי אמון, יציעו הליכוד והחרדים להעמיד את גנץ כראש הממשלה בלי ללכת לבחירות. יו"ר יהדות התורה משה גפני כבר התבטא כמה פעמים ואמר שניתן להקים בקדנציה הזו ממשלה אחרת בראשות הליכוד מבלי ללכת לבחירות.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ שר הביטחון
בני גנץ שר הביטחון
שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ. מאפשר לביטון להתנהל נגד הקואליציה
(צילום: שאול גולן)
יצויין כי המהלך של ביטון מקשה על התנהלותה של הקואליציה המקרטעת ממילא של רה"מ נפתלי בנט ורה"מ החליפי יאיר לפיד. רק לפני שבוע, הודיעה ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) שהיא עוזבת את הקואליציה בשל התנהלות המשטרה בהר הבית ובהלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, ולנוכח אי הזרמת כספים לחברה הערבית. כעבור שלושה ימים התקפלה רינאווי זועבי והודיעה כי תשוב להצביע עם הקואליציה, ואתמול אישרה ועדת הכספים העברה של 911 מיליון שקלים לרשויות מקומיות ערביות, זאת במסגרת החלטת הממשלה מלפני חצי שנה להקצות כ-30 מיליארד שקלים למגזר הערבי.
אגב, רינאווי זועבי לא השתתפה בהצבעה על הצעת חוק "ממדים ללימודים" של שר הביטחון בני גנץ, שמעניקה מלגה של 75% משכר לימוד לתואר ראשון של לוחמים משוחררים. גם ארבעת חברי הכנסת של רע"מ לא השתתפו בהצבעה, מה שמעורר חשש אצל אנשי גנץ שלא יימצא רוב לחוקים ביטחוניים נוספים כמו: חוק הגיוס והחוק להסדרת הפנסיות של משרתי הקבע. בחוקים הללו נדרש רוב של 61 חברי כנסת.
משבר נוסף שמעיק על הקואליציה הוא פינוי המאחז חומש שבצפון השומרון. שר הביטחון בני גנץ אמור להשיב בימים הקרובים לבג"ץ בעניין. בימינה יש התנגדות לפינוי המאחז. שרת הפנים איילת שקד ויו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך כבר פנו בעניין לגנץ. שקד אף התבטאה בנושא מוקדם יותר בכנס ההנהגה של גוש עציון בקיבוץ לביא ואמרה כי "אנו עושים הכל כדי שחומש לא תפונה. המשך קיום הישיבה שם הוא משמעותי. הישיבה הזו פונתה המון פעמים. צריך לשים לזה סוף ולאפשר לתלמידי הישיבה ללמוד שם".
לפי הערכות, אורבך לא יוכל להישאר בקואליציה אם המאחז יפונה. בכחול לבן טוענים כי ימינה מנסה "להפיל" על גנץ את התפרקות הממשלה.
הקואליציה מונה כעת 60 ח"כים בלבד, לאחר שיו"ר הקואליציה לשעבר ח"כ עידית סילמן (ימינה) פרשה ממנה. בינתיים סילמן לא מצביעה נגד הקואליציה במליאת הכנסת, מחשש שתופרש מסיעת ימינה, וכתוצאה מכך אם לא תתפטר מיידית מהכנסת היא לא תוכל להתמודד בבחירות הקרובות ברשימה מפלגתית מכהנת.