סגור
ועידת התחזיות - מירב מיכאלי
(סיני דודפור )

תחזיות 2022
מיכאלי: "אני רוצה להפוך את התחבורה הציבורית לבחירה הראשונה, במקום לבחירה בלית ברירה"

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים אמרה את הדברים בוועידת תחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים. מיכאלי: "שאלת התכנון דרמטית. צריך לעשות סוויץ' בראש ולהבין שאי אפשר להמשיך לבנות שכונות ויישובים חדשים, ואז להגיד: רגע רגע, אין מקום להיכנס ולצאת, אין מקום לאוטובוס לנסוע בשכונה"

"אני שמחה שמפלגת העבודה שותפה לממשלה הזאת. כל אזרח ואזרחית מרגישות את ההבדל: אפשר לנשום, אין משבר פוליטי מתמשך ויש ממשלה שעובדת. אבל זו לא ממשלת החלומות שלי"; כך אמרה היום (ד') שרת התחבורה מרב מיכאלי בשיחה עם כתב כלכליסט יובל שדה, בוועידת תחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים.
לדברי מיכאלי, "זו לא ממשלה שהעבודה מקימה כמפלגת שלטון. אין ספק שהמדיניות כאן שונה. אני לא חושבת שצריך להקים ישובים חדשים, לא ברמת הגולן ולא בנגב, צריך לחזק את הישובים הקיימים - בוודאי בנגב ובגליל. אני רוצה להזכיר שישראל חייבת להיות מדינת הנגב והגליל. בהתחלה רצו להקים שישה ישובים חדשים בגולן, צמצמנו את זה לשניים. השאלה היא איך עושים הכל במסגרת ההסכמות".
מיכאלי אמרה את הדברים בקשר לבעיית התכנון שקיימת בישראל. "שאלת התכנון דרמטית. צריך לעשות סוויץ' בראש ולהבין - וזו הסיבה שהצעתי לשר אלקין שקבינט הדיור יהיה קבינט דיור ותחבורה - שאי אפשר להמשיך לבנות שכונות ויישובים חדשים, ואז להגיד רגע רגע, אין מקום להיכנס ולצאת, אין מקום לאוטובוס לנסוע בשכונה. אנחנו מעכשיו מתעקשות על זה שבכל שכונה או ישוב חדש תיכנס לבסיס התקציב תוספת של שירות תחבורה ציבורית. נדרש מהפך תודעתי, שנתחיל בקבינט וניקח אותו למוסדות התכנון. אני לא רוצה להיות זאת ששמה על פרויקטים התניות, 'אל תוציאו לפועל עד שאין פיתרון'".
מיכאלי התייחסה גם לרפורמה בחקלאות ואמרה כי "אני מאמינה בלבנות ולא בלפרק. כל רפורמה בחקלאות צריכה להיעשות בהסכמה עם החקלאים. הם לא עציצים, אלו אנשים שכל חייהם השקיעו באדמת מדינת ישראל, בלשמור על הגבולות שלה, בלפתח חקלאות. החקלאות היא ערך ציוני, היא ביטחון תזונתי ואנחנו במפלגת העבודה לא סתם בחוד החנית בהתנגדות לכפיה של משהו שהנזק שלו יהיה בכיה קיומית לדורות. לא ניתן שהדבר הזה יקרה בשום פנים ואופן".
איך פותרים את מצב החירום התחבורתי?
"אנחנו עובדות, פשוט עובדות. קודם כל לבלום את זה, שלא יחמיר. שלא יהיה יותר גרוע, ולהתחיל לפתח את האלטרנטיבה שעד היום הושקע בה מעט מאוד. 200 מיליון שקל הושקעו בעשור האחרון בשבילי אופניים. אנחנו נשקיע בחומש הקרוב מיליארד שקל, כדי לעודד אנשים לנטוש את הרכב הפרטי שלהם ולעבור לתחבורה ציבורית. חנכנו את הקו החשמלי ופתחנו מחדש את הרכבת מאשקלון להרצליה, חשמלית נקייה ולא מזהמת. בחודש מרץ יפתח קו מודיעין-ירושלים ועד ספטמבר יתווספו 1,000 אוטובוסים חדשים. יש עבודה רבה. ברבעון הקרוב נכנסים לביצוע 14 נתיבי תחבורה ציבורית, אני רוצה להפוך את התחבורה הציבורית לבחירה הראשונה ולא בלית ברירה".
1 צפייה בגלריה
ועידת התחזיות 2022 מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
ועידת התחזיות 2022 מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
מרב מיכאלי, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
(צילום: יריב כץ)
מה עושים עם ההתמכרות לרכב פרטי?
"הצד השני של פיתוח האפשרויות וההיצע של התחבורה הציבורית צריך להיות שינוי התמריצים ברכב פרטי. אנחנו עובדות ועובדים על זה, על תוכנית חירום. נשנה את התמריצים לא רק לשימוש ברכב פרטי, אלא גם לבעלות - יש יותר מדי בישראל, והקנייה של הרכבים נמשכת.
"אנחנו מעבירות תקנות שמאפשרות פיצול תשלום, תחבורה ציבורית שיתופית-פרטית, תוכנית תמריצים למעסיקים לייצר היסעים שיאספו את העובדות והעובדים הכי קרוב לבית בשביל שלא יצטרכו להשתמש ברכב פרטי. במשרדי ממשלה למשל, הציבור מגיע לעבודה ומחכה 40-50 דקות להיכנס לחנייה - ובזמן הזה הם אפילו לא מחתימים כרטיס. כדאי להם לעבור לתחבורה ציבורית".
מה עם בעיית כוח האדם? כדי להכפיל שירות אוטובוסים חסרים 5,000 נהגי אוטובוס שמרוויחים 42 שקל לשעה.
"בכל הקשור למעמד הנהג, ההכשרה צריכה להיות טובה יותר. צריך השתלמויות, לדאוג לביטחון האישי שלהם - לצערי הם מופקרים היום. נצטרך גם להעלות את השכר שלהם, לא יהיה מזה מנוס. הם עושים עבודה סופר חשובה והם צריכים להיות מתוגמלים בהתאם".
לסיום אמרה מיכאלי כי היא רוצה להבטיח לנוסעי הרכבת שבתוך שנה הרכבת תהיה מרושתת ב-wifi איכותי. "דיברתי עם מנכ"ל הרכבת ואמרתי לו שיש לו תקציב לדבר הזה, ובתוך שנה זה יקרה. עלינו".