סגור
יריב לוין שר ה משפטים
יריב לוין שר המשפטים (צילום: אלכס קולומויסקי)

יריב לוין לבג"ץ: אכנס את הוועדה לבחירת שופטים תוך 15 יום

אחרי הביקורת הציבורית והחשש מהחלטת בג"ץ בנושא, לוין מתקפל ומודיע כי הוא "סבור שבעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת, לרבות בנושא הליכי מינוי שופטים". עוד הוסיף לוין כי יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה. התנועה לאיכות השלטון: "חשש שמא מדובר בהצהרה ריקה לבית המשפט"

שר המשפטים יריב לוין הודיע לפני זמן קצר (א') לבג"ץ כי יכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 יום. בהודעה מטעם לוין, באמצעות משרד עורכי הדין שלם-כרם, המייצג את לוין ואת הממשלה בעתירות נגד אי כינוס הוועדה, הודיע לוין כך: "שר המשפטים סבור שבעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת, לרבות בנושא הליכי מינוי שופטים. כדי למנוע מחלוקת, השר יכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 יום, וכמתחייב בעת הזו, יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה".
1 צפייה בגלריה
מכתב לוין מכנס ועדת לבחירת שופטים
מכתב לוין מכנס ועדת לבחירת שופטים
המכתב של לוין בו הודיע על כינוס הוועדה לבחירת שופטים

הוועדה לבחירת שופטים לא כונסה כבר יותר משנה וחצי, מאז אפריל 2022. לוין נמנע מלכנס את הוועדה לבחירת שופטים משיקולים פוליטיים לאחר שלא הצליח להביא לשינוי הרכבה במסגרת ההפיכה המשטרית שנבלמה. כעת, נראה שהוא סוף סוף מתרצה ומסכים לכנס את הוועדה - וזאת בטרם בג"ץ יורה לו לעשות זאת. עם זאת לוין ציין, כי "יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן החלטה רחבה".
מניסוח זה משתמע, כנראה, שלוין לא יסכים למינוי של השופט יצחק עמית לנשיא בית המשפט העליון, לפי שיטת הסניויריטי הנהוגה, וינסה לקדם מינוי מועמד אחר לנשיא העליון, למשל של השופט יוסף אלרון, שהיה היחיד שהכריז על מועמדותו. לא מן הנמנע שגם אחרי כינוס הוועדה נראה שמ"מ הנשיאה עוזי פוגלמן, המכהן כממלא מקום, ימשיך במילוי המקום, אלא אם כן יושגו הסכמות לגבי זהות נשיא העליון הבא. בעליון חסרים שני שופטים, לאחר פרישתן באוקטובר של הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון.
עם זאת, בכל הנוגע למינוי שופטים חסרים בבתי משפט השלום והמחוזי ובבתי הדין לעבודה - נדמה שהדרך למינוי התקנים החסרים תהיה פשוטה יותר וחברי הוועדה לבחירת שופטים יוכלו להגיע שם להסכמות ביתר קלות.
כזכור, בג"ץ הוציא ללוין ולממשלה צו על תנאי ובו הם נדרשים לנמק מדוע לא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, זאת במסגרת העתירות שהוגשו בנושא על ידי יו"ר ו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ומפלגת יש עתיד, התנועה לאיכות השלטון וקבוצה של עשרות אנשי עסקים, ביטחון, חברה ואקדמיה, שמבקשים מבג"ץ לחייב את לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור שופטים חדשים בכל הערכאות, בין השאר בשל המחסור החמור של שופטים במערכת והעומס הרב עליהם שפוגע בציבור.
יצוין כי הדרך מכינוס הוועדה בתוך שבועיים כפי שהתחייב לוין, ועד למינוי שופטים בפועל עוד רחוקה, מאחר שלפי כללי השפיטה, יש להמתין 45 יום בין פרסום שמות המועמדים לשפיטה ברשומות ועד למועד הדיון במועמדותם. מה שאומר שכעת רק מתחיל תהליך המינוי והאיוש, שיש לקוות שלוין לא יבלום אותו שוב.
על פי נתוני מנהל בתי המשפט המעודכנים לספטמבר, 21 תקני שופטים ורשמים ממתינים לאיוש בערכאות השונוות - ועד לסוף 2023 יהיו 53 תקנים פנויים במערכת בתי המשפט, כ-6% מסך תקני השפיטה – מתוכם 11 תקנים חדשים. עד סוף 2024 יהיו 115 תקנים פנויים במערכת (כ-12% מסך תקני השפיטה), מתוכם 41 תקנים חדשים נוספים.
בצל המלחמה, הדיון בעתירות בבג"ץ נדחה מ-22 באוקטובר ל-12 בנובמבר, כאשר לוין נדרש להגיש תצהיר תשובה עד היום, 5 בנובמבר.
ביום חמישי האחרון, עוד בטרם תשובתו לבג"ץ, הודיע לוין על מעין מהלך "עוקף ועדה" כאשר ביחד עם ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, הודיע על הכוונה למנות 14 שופטים עמיתים לבתי משפט שלום ומחוזי ולבית הדין האזורי לעבודה.
שופט עמית הוא שופט שפרש כבר לגמלאות אך ממשיך לכהן באותו בית משפט או בבית משפט אחר. אולם, מדובר בפיתרון חלקי בלבד, "פלסתר", כפי שכינו זאת במערכת המשפטית - זאת מאחר שמדובר היה בשופטים שכבר פרשו ויכהנו באופן חלקי בלבד וללא סמכויות מלאות, וממילא זה לא יספיק כדי למלא את התקנים החסרים.
בהנהלת בתי המשפט הבהירו כבר כי "מינוי 14 שופטים עמיתים נעשה ביוזמת מערכת בתי המשפט ובהתאם לצרכיה", אך הדגישו ש"הכוונה למנות שופטים עמיתים אינה מהווה בשום אופן תחליף לצורך באיוש תקני השפיטה הפנויים כדי להתמודד עם העומס הכבד המוטל על מערכת המשפט".
גם בלשכת עורכי הדין, לה שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים, אמרו ביום חמישי כי אין במהלך של מינוי שופטים עמיתים כדי להפחית מהצורך הדחוף והקריטי, בכינוס הוועדה לבחירת שופטים כדי למלא את התקנים הרבים החסרים בבתי משפט השלום.
יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אחד ממגישי העתירות לבג"ץ, כתב בטוויטר בתגובה להודעת לוין: "במיוחד בימים קשים אלה אנחנו צריכים מערכת משפט חזקה ודמוקרטיה חזקה. זו העת לכנס את הוועדה למינוי שופטים, למנות שופטים ולחזק את מערכת המשפט. כך צריך".
לעומת זאת, עותרת אחרת לבג"צ, התנועה לאיכות השלטון, תקפה את לוין: "בזמן שממשיך לקדם הצעת חוק מופרכת להארכת כהונתו של נציב הביקורת על השופטים - כדי שלא יצטרך לכנס את הוועדה - מתחייב לוין כי יכנס אותה בתנאים שלו בתוך 15 ימים. לצערנו הרב, אין לנו אלא להביע חשש שמא מדובר בהצהרה ריקה לבית המשפט אשר נועדה למנוע את הדיון בעתירה ואת הכרעתה. כך או אחרת, נמתין לחלוף 15 הימים על מנת לבחון האם אכן עומד השר בהצהרתו בפני בית המשפט".
חברת הוועדה הטריה, ח"כ קארין אלהרר, כתבה בתגובה להודעת לוין כי היא "מברכת את שר המשפטים על ההתעשתות. עדיף מאוחר מלעולם לא שנפעל להצלת מערכת המשפט שקורסת תחת העומס. מצפה שנעבוד במרץ למנות שופטים מקצועיים ועצמאיים שיעבדו לטובת הציבור בהקדם המיידי, במיוחד בעת מלחמה".
גם חבר הוועדה לבחירת שופטים מטעם הקואליציה, ח"כ יצחק קרויזר, בירך על החלטת לוין: "בזמן מלחמה יש לעשות הכל כדי להקל ככל הניתן על הליכי השיפוט שיתנו מענה לעם ישראל. זו העת להתאחד ולהגיע למועמדים מוסכמים שיאיישו את המשרות הפנויות".
בתוך כך, בעקבות ההודעה, שלושת שופטי בג"ץ, יעל וילנר, אלכס שטיין ועופר גרוסקופף, שאמורים היו לדון ביום ראשון הבא בעתירות נגד אי כינוס הוועדה, ביקשו בצהריים מהעותרים לעדכן בתוך יומיים (עד יום שלישי) אם הם עומדים על עתירותיהם. השופטים כותבים כי נוכח הודעת לוין שבדעתו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, ובהינתן הסעדים המבוקשים בעתירות, "נראה כי העתירות מיצו את עצמן".