סגור
יריב לוין בדיון בכנסת על ביטול עילת הסבירות
יריב לוין (אלכס קולומויסקי)

במקום לכנס את הוועדה: לוין ימנה 14 שופטים עמיתים

שר המשפטים, שמסרב כבר תקופה ארוכה לכנס את הוועדה למינוי שופטים, ומ"מ נשיא ביהמ"ש העליון, השופט עוזי פוגלמן, הודיעו על הכוונה למנות 14 שופטים עמיתים למחוזי, לשלום ולביה"ד לעבודה

שר המשפטים, יריב לוין, וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, הודיעו היום על הכוונה למנות 14 שופטים עמיתים לבתי משפט שלום ומחוזי ולבית הדין לעבודה. שופט עמית הוא שופט שפרש כבר לגמלאות אך ממשיך לכהן באותו בית משפט או בבית משפט אחר.
לוין נמנע מלכנס את הוועדה לבחירת שופטים משיקולים פוליטיים לאחר שלא הצליח להביא לשינוי הרכבה במסגרת ההפיכה המשטרית שנבלמה. הוועדה לא כונסה מאז אפריל 2022. במהלך של החזרת שופטים שפרשו ומינויים כשופטים עמיתים, לוין מנסה למעשה לעקוף את הצורך בכינוס הוועדה לבחירת שופטים
בג"ץ הוציא ללוין ולממשלה צו על תנאי ובו הם נדרשים לנמק מדוע לא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, זאת במסגרת העתירות שהוגשו בנושא. בצל המלחמה, הדיון בעתירות נדחה מ-22 באוקטובר ל-12 בנובמבר, כאשר לוין נדרש להגיש תצהיר תשובה עד 5 בנובמבר. הדחייה היא בשל מצב החירום והלחימה, וגיוסם בצו 8 של רוב עורכי הדין מהמשרד המייצג את לוין ואת הממשלה באופן פרטי בעתירה.
מדובר בעתירות שהגישו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ומפלגת יש עתיד, התנועה לאיכות השלטון וקבוצה של עשרות אנשי עסקים, ביטחון, חברה ואקדמיה, שמבקשים מבג"ץ לחייב את לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור שופטים חדשים בכל הערכאות, בין השאר בשל המחסור החמור של שופטים במערכת והעומס הרב עליהם שפוגע בציבור.
על פי נתוני מנהל בתי המשפט המעודכנים לספטמבר, 21 תקני שופטים ורשמים ממתינים לאיוש בערכאות השונוות - ועד לסוף 2023 יהיו 53 תקנים פנויים במערכת בתי המשפט, כ-6% מסך תקני השפיטה – מתוכם 11 תקנים חדשים. עד סוף 2024 יהיו 115 תקנים פנויים במערכת (כ-12% מסך תקני השפיטה), מתוכם 41 תקנים חדשים נוספים.
השופטים המועמדים לכהן כשופטים עמיתים: בבית משפט המחוזי בחיפה – ברכה בר-זיו ויצחק כהן. בבית המשפט המחוזי בתל אביב – רענן בר יוסף, אברהם הימן, יהודית שבח, אחיקם סטולר וחני שירה. בבית משפט השלום במחוז דרום – אבשלום מאושר. בבתי משפט השלום במחוז תל אביב – נמרוד אשכול ואיטה נחמן. בבתי משפט השלום במחוז חיפה – אלה מירז ואורית קנטור. בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – שמואל טננבאום וחנה טרכטינגוט.
לפי נוהל מינוי שופט עמית, הוועדה לבחירת שופטים תדון במינויים רק אם יוגשו הסתייגויות לגבי מי מבין המועמדים בתןך 45 יום. המינוי שלהם יהיה לתקופה שלא תעלה על ארבע שנים.
המהלך של לוין ופוגלמן הוא בהתאם לחוק בתי המשפט, המסמיך אותם למנות שופט בית משפט מחוזי או שופט בית משפט שלום שיצא לקצבה, לתפקיד של שופט עמית בבתי המשפט; וכן בהתאם לחוק בית הדין לעבודה, המסמיך את שר המשפטים בהתייעצות עם שר העבודה ונשיאת בית הדין הארצי לעבודה למנות שופט בית דין אזורי לעבודה שיצא לקצבה, לתפקיד של שופט עמית בבתי הדין לעבודה.
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, מסר בתגובה: "נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים תומכים בסיכום למינוי 14 שופטים עמיתים לבתי המשפט המחוזיים ובתי הדין לעבודה, לאחר בדיקה של שמות השופטים שהוצגו בפני חברי הוועדה. זאת במטרה להביא ולו במעט להקלה בעומס המוטל על מערכת המשפט".
עם זאת מסר בכר כי "אין במהלך זה כדי להפחית מהצורך הדחוף והקריטי, בכינוס הוועדה לבחירת שופטים כדי למלא את התקנים הרבים החסרים בבתי משפט השלום, שהעומס בהם מביא לעינוי דין וסבל עצום לציבור ואשר המהלך הנוכחי לא נותן להם מענה. המשך אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים והחזקת מערכת המשפט במצב של תת איוש משיקולים פוליטיים עתידיים, מהווה פגיעה חמורה וקשה בציבור הישראלי ובדמוקרטיה. לאור העובדה שהחקיקה העוסקת בשינויים המשטריים הוסרה בצדק מסדר יומה של הממשלה, חובה לכנס באופן מיידי את הוועדה ומוטב שמהלך זה יעשה עוד בטרם יתכנסו שופטי בג״ץ לדון בעתירה שהוגשה בנושא".