סגור

הייצוא הישראלי בשיא: הגיע ל-135 מיליארד דולר ב-2021

מדובר בזינוק של 18.5% לעומת היקף הייצוא שנרשם ב-2020; לראשונה עקף יצוא השירותים את יצוא הסחורות - בגלל פעילות ענף ההייטק; פעילות צים הזניקה את יצוא שירותי התחבורה ב-138%

תחזית עדכנית שפרסם היום (ב') משרד הכלכלה והתעשייה צופה שיא של כל הזמנים בייצוא הישראלי ב-2021, והוא עשוי להסתכם לפחות ב-135 מיליארד דולר – עלייה של 18.5% לעומת היקף הייצוא מישראל ב-2020.
אשתקד הסתכם הייצוא מישראל ב-114 מיליארד דולר, ירידה של 3% לעומת היקף הייצוא ממנה ב-2019.
התחזית מתבססת על נתוני הייצוא של ישראל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. במינהל לסחר חוץ שבמשרד הכלכלה אמרו היום כי מגמת הגידול בייצוא, שניכרת מאז תחילת השנה הולכת ומתחזקת בחודשים האחרונים, באופן שמתקרב להיקף יצוא שגבוה מ-135 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
חגיגת פתיחת מסחר Monday.com מאנדיי ב נסאדק
חגיגת פתיחת מסחר Monday.com מאנדיי ב נסאדק
הנפקת מאנדיי בנסאדק
(Nasdaq)
לפי הנתונים, ב-2021 היקף הייצוא של שירותים מישראל עקף לראשונה את היקף יצוא הסחורות: 51% מכלל הייצוא הישראלי הוא של שירותים לעומת 49% סחורות. במשרד הכלכלה אמרו כי שתי המגמות המשמעותיות שהובילו לשינוי ההיסטורי במאזן הייצוא הן גידול משמעותי בהיקף הפעילות של ענף ההייטק, בהם מחקר ופיתוח ושירותי תוכנה ובהם פינטק וסייבר, שזינקו בשיעורים של עד 25% וזינוק של 138% בייצוא שירותי תחבורה.
חלק ניכר מהעלייה בפעילות זו מיוחסת לחברת הספנות צים, שרכבה על גלי הקורונה וניצלה ביקושים שנובעים מהקשיים בשרשרות האספקה בעולם. עוד לפני ש-2021 הסתיימה, צים כבר רשמה רווח עצום, של 4.5 מיליארד דולר. לצד אלה, גם הייצוא שמקורו במכירת חברות באקזיטים רשם בשנה החולפת זינוק של כמעט 260%, מה שהוביל בסופו של דבר לצמיחה כוללת בייצוא השירותים.
משרד הכלכלה מצביע גם על מגמת התאוששות בגזרת ייצוא הסחורות וזאת אחרי שנים של סטגנציה. ב-2021 יצוא הסחורות רשם עלייה של 15%, כולל הייצוא מענף היהלומים, שרשם השנה עלייה של 65%. בניכוי יצוא היהלומים, יצוא הסחורות צמח ב-13% לעומת 2020.
2 צפייה בגלריה
אוניית מכולה של צים
אוניית מכולה של צים
אוניית מכולה של צים
(צילום: יח"צ)
מנהל האגף לסחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, אוהד כהן העריך בשיחה עם "כלכליסט" כי גם בשנים הקרובות יצוא השירותים מישראל ימשיך לגדול לעומת יצוא הסחורות, בהמשך למגמה שניכרת במהלך השנים האחרונות: "לא מדובר בתיקון לאחר שנת הקורונה ב-2020, אלא בצמיחה משמעותית ברורה בהיקפי הייצוא. הצמיחה הזאת באה למרות שסקטור התיירות לא חזר לפעילות מלאה במהלך השנה האחרונה ועל אף שהקורונה ממשיכה לאתגר את השווקים בעולם".
בהתפלגות יצוא הסחורות מישראל לעולם, אין שינוי מהותי ביחס לשנים קודמות: 39% מהיצוא הוא ליבשת אירופה, 33% לאמריקה, 25% לאסיה, 2% לאפריקה ועוד 1% מהיצוא הישראלי לאוקיאניה.