סגור
משה גפני ו בצלאל סמוטריץ
משה גפני ובצלאל סמוטריץ (צילום: אלכס קולומויסקי, שלו שלום)

הדרישה מסמוטריץ': העבר את תקציבי הישיבות ליישובי העוטף

במוקד זירת המאבק בין שר האוצר לפקידי משרדו בעניין הסטת הכספים הקואליציוניים לטובת סיוע לתושבי עוטף עזה נמצאים התקציבים המוגדלים שהובטחו למערכת החינוך החרדית בשנת 2023 ו-2024. על פי מקורב לסמוטריץ', השר מוכן לוותר על חלק מהכספים הללו

החל מסוף השבוע שעבר מנסים פקידי האוצר לשכנע את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי עיקר המימון של ההוצאות השוטפות של המלחמה בשנת 2023 ובשנת 2024 יגיע מצמצום דרסטי של הכספים הקואליציוניים שהובטחו לשנת 2023 - ובעיקר אלו שהובטחו לשנת 2024. נכון לעכשיו, סמוטריץ' לא מקבל את ההצעה - זאת, לאחר שאמר בעבר שהוא לא מקבל את האבחנה בין כספים קואליציוניים לכספים מקצועיים.
זירת מאבק משמעותית צפויה להיות תקציבי הישיבות והתקציבים לחינוך החרדי. בעוד שבעיני פקידי האוצר מדובר בתקציבים בעייתיים שמייצרים תמריצים שליליים לכלכלה, הרי שבעיני החרדים וסמוטריץ' מדובר במימון קריטי להמשך התפקוד של אורח החיים החרדי ולכן קשה להאמין שהם יראו בכספים הללו "כספים גמישים" שניתן לוותר עליהם נוכח לחצי המלחמה.
בכירים באוצר הסבירו לכלכליסט שיש לקצץ גם בכספים שאינם קואלציוניים. "כל מה שלא חשוב, לא דחוף וניתן לביטול צריך לבטל כעת", אמרו - אלא שהכספים הקואליציוניים הם חשודים מיידים לענות על שלושת ההגדרות הללו. הכספים יועדו בין השאר למימון פעולות למען חיזוק הזהות היהודית, ולהנצחה של רחבעם זאבי ז"ל, של הרב עובדיה יוסף ז"ל ושל הפועל המזרחי. לגבי פעולות אלה, מסר גורם בכיר המקורב לשר האוצר כי "יש נכונות לבטל על חלק מהכספים הללו".
הכספים הקואלציוניים לשנות התקציב 2023-2024 הגיעו לסכומי שיא של 5.7 מיליארד ₪ לשנת 2023 ושל כ-8 מיליארד לשנת 2024 (זאת בנוסף ל-250 מליון שקל לתקציב הישיבות, שאמורים לבוא מקיצוץ רוחבי או ממקור תקציבי, ש"ט). פקידי אגף התקציבים מודעים לכך שהסבירות שכל הכספים הקואליציוניים יבוטלו נמוכה,שכן יש בהםגם כספים המיועדים לארגוני רפואת חירום, שקשה מאוד לבטל את תקצובם בזמן מלחמה.
מוקדם יותר היום נודע כי השר קיש הציע לקצץ כ-130 מיליון שקל מתקציב הישיבות לצרכי מימון המלחמה, אך סמוטריץ סירב לכך. גורמים המקורבים לנושא מסרו כי דווקא יו"ר ועדת הכספים הביע הסכמה עקרונית לקיצוץ, אולם בסביבת גפני סירבו להתייחס לנושא ואמרו: "בזמן הזה אנחנו לא מתעסקים בנושא הזה", אם אכן גפני הסכים עקרונית לקיצוץ הזה, הרי שהדבר מלמד על תבונה פוליטית וחברתית, שכן הלחץ על קיצוץ תקציבים פוליטיים עשוי לגבור בימים האחרונים ולהביא לקיצוצים כואבים יותר.