סגור
עירית נוטוביץ וינברג שופטת
השופטת עירית וינברג-נוטוביץ (אתר בתי המשפט)

בלעדי
צו עיכוב הליכים לתהל מהנדסים יועצים בשל חובות ענק: "מחפשים רוכש"

חברת התכנון בתחום המים שנמצאת בשליטת קרדן NV הודיעה כי נפגעה מהחלטת ממשלת גאנה לעצור תשלומים מחוץ למדינה; היקף החובות לבנקים - 114 מיליון דולר, כמעט מחצית מהם - להפועלים

לאחר שצברה חובות ענק לבנקים, בית משפט מחוזי מרכז הוציא לפני כמה ימים צו עיכוב הליכים לחברת תהל מהנדסים יועצים, מחברות תכנון המים הגדולות בישראל. החברה חייבת לבנקים כ-114 מיליון דולר - כ-80.4 מיליון דולר חוב ההלוואות לבנקים, וכ-33.6 מיליון דולר - חוב בגין ערבויות בנקאיות.
השופטת עירית וינברג-נוטוביץ הוציאה צו עיכוב הליכים נגד החברה למשך 60 יום ומינתה את עו"ד רונן מטרי כמנהל ההסדר. החברה הגישה לאחרונה באמצעות עו"ד אמיר ברטוב בקשה דחופה לעיכוב הליכים לצורך גיבוש ואישור הסדר חוב. מהחלטת בית המשפט עולה כי החברה מצויה במו"מ מתקדם עם רוכשים פוטנציאליים למכירת נכסיה ופעילותה.
מהבקשה שהגישה החברה עולה כי היא חבה כ-61.7 מיליון דולר לבנק הפועלים המיוצג על ידי עו"ד מור נרדיה, כ-26.4 מיליון דולר לבנק לאומי המיוצג על ידי עוה"ד אורי גאון ויניב אזרן, כ-19.9 מיליון דולר לבנק מזרחי המיוצג על ידי עו"ד עמית פינס, וכ-6 מיליון דולר לבנק HSBC.
החברה שנמצאת בשליטת קרדן NV ציינה בבקשה כי הוקמה ב-1961, אך פעילותה החלה בשנת 1942 כיוזמה של דוד בן גוריון ולוי אשכול, בתור חברה ממשלתית שתשמש כזרוע התכנונית של מקורות, שייעודה תכנון הובלת מים בישראל, לרבות תכנון המוביל הארצי.
תהל מהנדסים יועצים ציינה כי החלה בהליך סדור למציאת משקיע ו/או רוכש לנכסיה שכלל פניה לעשרות גורמים רלוונטיים. החברה טענה עוד כי אירעו לאחרונה שני אירועים חיצוניים ששיבשו באופן מהותי את תזרים המזומנים של החברה. הראשון, ירידה חדה בהזמנות שהתקבלו בחברה ממקורות, לקוחה מהותית ועיקרית של חטיבת ההנדסה; השני - הודעת ממשלת גאנה על הפסקת תשלום חובות.
"אחד הנכסים הבולטים והבטוחים של החברה לאורך השנים היה החזר הלוואה מממשלת גאנה בסכום שעומד נכון להיום על 21 מיליון דולר המשולם עד לשנת 2036 בתשלומים חצי שנתיים של כ-1.5 מיליון דולר. בסוף דצמבר 2022 הודיעה ממשלת גאנה על עצירת מרבית מתשלומיה המשולמים מחוץ למדינה. החברה לא קיבלה הודעה רשמית מממשלת גאנה, אולם התשלום שיועד היה להשתלם בדצמבר 2022 לא הועבר לחברה".
יש לציין כי בקשת החברה הוגשה לפי תיקון 4 שמספק הקלות לחברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה. המשמעות היא כי מונה מנהל הסדר ולא נאמן שמשתלט על נכסיה.