סגור

פרשנות
להגדיל הוצאה פה - ולקצץ שם

כאשר הממשלה מעבירה מכאן לשם, מישהו נפגע. תמיד. כעת נשאלת השאלה כמה כוח פוליטי יהיה לממשלת בנט הזו כדי לממש את תוכניותיה והאם מרכיביה הרבים יהיו מוכנים לשלם את המחירים הנדרשים

1. "ההתאמות הפיסקאליות במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2021 ו־2022" - זהו השם הרשמי שמקבל החלק שמושך הכי הרבה תשומת לב ציבורית במסגרת תקציב המדינה הלא הוא פרק "הקיצוצים", המסים, ההיטלים, וגם חלק מהשינויים המבניים (רפורמות) שמשנים את מאזן הזכויות והחובות בין השחקנים הנוגעים בדבר. זה גם החלק העיקרי, החשוב והמשמעותי ביותר בתקציב המדינה. תקצוב, כלומר תעדוף וסדר עדיפויות של ממשלה, זה סימן ההיכר שלה. מי שמבקש להגדיל סעיף כלשהו חייב לוותר על משהו אחר. כי, כפי שלומד כל תלמיד בכלכלה ביומו הראשון בקריירה, יש מחסור והמשאבים מוגבלים.



1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה נפתלי בנט יאיר לפיד 27 יוני 2021
ישיבת ממשלה נפתלי בנט יאיר לפיד 27 יוני 2021
בנט ולפיד בישיבת ממשלה
(רויטרס)
2. רבים מאיתנו כבר הספיקו לשכוח את הפרק הזה משתי סיבות. ראשית, כי לא היה תקציב ולא היתה תוכנית כלכלית כבר שנתיים וחצי על רקע המשבר הפוליטי. שנית, כי עוד קודם לכן, בממשלת נתניהו־כחלון, לא היה דבר כזה מפני שכמעט כל בקשה קיבלה "כן". זה לא תעדוף אלא פיזור כספים וחלוקת מתנות בנוסח סנטה קלאוס. הכל היה "תוספת" ולא "במקום". זו הסיבה מדוע, עוד לפני הקורונה, זינק הגירעון המבני (ההפרש בין ההוצאות הקבועות להכנסות הקבועות) של ישראל לרמה הגבוהה ביותר ב־OECD, אחרי ארה"ב של דונלד טראמפ והונגריה של ויקטור אורבן. כי רק הוסיפו, ולא לקחו. ואם לא היה כסף בקופה, אז הפילו את זה על הדורות הבאים (זו המשמעות של הגדלת הגירעון והחוב) או על הממשלה הבאה.
3. הממשלה הזו, שחרטה על דגלה את שיבתה של השפיות, מבקשת להחזיר את ערך הנורמליות גם לעיצוב המדיניות המאקרו־כלכלית של ישראל כפי שאנו מכירים אותה מאז תוכנית הייצוב ב־1985. העיקרון הידוע: אפשר להגדיל הוצאה "פה", אם מקצצים "שם" (או שמעלים מסים – זו גם אופציה למי שכבר הספיק לשכוח). אבל אסור גם, גם וגם. אחרת, אתה פופוליסט.
דווקא נתניהו כשר אוצר נחשב לאחד היבואנים של הגישה אך נטש אותה לחלוטין ואף נראה כי התעקש לחלל אותה כשהפך לראש הממשלה, בעיקר בשנותיו האחרונות בשלטון. כי יש לגישה הזו מלכוד: היא גובה מחיר פוליטי שרק מעטים מוכנים לשלם. כאשר אתה מעביר מכאן לשם, מישהו נפגע. תמיד. כעת נשאלת השאלה כמה כוח פוליטי יהיה לממשלה הזו כדי לממש את תוכניותיה והאם מרכיביה הרבים יהיו מוכנים לשלם את המחירים הנדרשים.