סגור
 מימין: צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ואיתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי
מימין: צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ואיתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי (צילום: שלו שלום' אלכס קולומויסקי)

עוצמה יהודית מבקשת להשתלט על הסמכות לסגור כלי תקשורת זרים

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל מבקש להעביר את הסמכות לסגירת כלי תקשורת זר כמו אלג'זירה משר הביטחון לשר לביטחון לאומי. בנוסף הוא מבקש כי ההחלטה לא תעבור דרך הצנזור הראשי ולא תהיה כפופה לביקורת שיפוטית. יו"ר סיעת המחנה הממלכתי זאב אלקין הודיע כי היא תטיל וטו על המשך קידום החוק במתכונת זו

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, חבר הכנסת צביקה פוגל (עוצמה יהודית) הכניס ברגע האחרון שורת שינויים לחוק שיאפשר לסגור פעילות של כלי תקשורת זרים בישראל, וביניהם אל ג'זירה הנחשבת ביקורתית מאוד ביחס למדיניותה. השינוי המרכזי שהכניס פוגל הוא ששר התקשורת יוכל לסגור כלי תקשורת זר באישור השר לביטחון לאומי, במקום שר הביטחון כפי שנוסחה הצעת החוק עד היום.
השר לביטחון לאומי הוא יו"ר מפלגתו של פוגל, איתמר בן-גביר. סגירת כלי תקשורת זר ידרוש גם את הסכמת הוועדה לביטחון לאומי שבראשות פוגל. כלומר, עוצמה יהודית, מפלגתו של בן גביר, מנסה לקבל סמכות על היכולת לסגור כלי תקשורת זר. שינוי נוסף שהכניס פוגל הוא שסגירת כלי תקשורת זר לא תדרוש מעבר דרך הצנזור הראשי, וההחלטה לא תהיה כפופה לביקורת שיפוטית, אך יהיה אפשר לערער עליה. פוגל הציע גם שהחוק לא יהיה תקף רק לזמני חירום, אלא קבוע.
ההצעה של פוגל הוצגה בדיון שנערך היום (ג') בוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, וגורמי המקצוע שנכחו בדיון הופתעו מהשינויים של חבר הכנסת פוגל, שהופצו רק אתמול. עו"ד איל זנדברג ממשרד המשפטים טען בדיון כי מדובר בהצעה חריגה: "מדובר בהצעת חקיקה מאוד רגישה ולכן אני מציע שנהיה מאוד זהירים בהיבט התהליכי והמהותי". עו"ד עדי ליברוס ממשרד המשפטים טענה כי "לא הספקנו לראות את השינויים המוצעים ולהיערך להם ונתקשה להתייחס להם באופן כולל. השינויים סוטים מהצעת החוק הממשלתית ויש מרכיבים שנעשו בהם שינויים המפרים את האיזונים החוקתיים. זה מחייב בחינה מעמיקה ואז נגיש התייחסות".
אל ג'זירה שבשליטת ממשלת קטאר משדרת בכמה שפות בעולם, ביניהם ערבית, אנגלית וטורקית. יש לה יותר מ-400 מיליון צופים ב-150 מדינות, והשפעתה גדלה, גם במדינות מערביות.
התיקונים לחוק שמציע פוגל מעלים לא רק קשיים משפטיים, אלא גם הסברתיים – הרי ההצדקה לסגירת שידורי הרשת הקטארית בישראל התבססו על צרכים ביטחוניים, אך ביטול חוות הדעת של הצנזור הראשי והפחתת הביקורת השיפוטית על החוק מעלה קשיים.
בהמשך לכך יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, זאב אלקין, פנה בצהריים ליו"ר הקואליציה אופיר כץ בדרישה לעצור את קידום שינויי החקיקה. אלקין הודיע לכץ כי עד לחזרה לנוסח המקורי שאושר בממשלה, סיעת המחנה הממלכתי תטיל וטו על המשך קידום החוק, זאת בהתאם להסכם הכניסה לממשלה בין הליכוד למחנה הממלכתי. הערב קיבל אלקין מסרים מהליכוד שהמשך החקיקה יהיה בהסכמה והם ישנו את הנוסח הזה, כך שלא יקודם כפי שהביאו היום בוועדה.