סגור
פנאי אילון גנור
אילון גנור (צילום: תומי הרפז)

דעה
האם האינטילגנציה המלאכותית מהווה סכנה לאנושות?

ה"אינטילגנציה המלאכותית" נמצאת מעבר לפינה ונשמעות לא מעט קריאות אזהרה על סכנותיה, אך האם היא באמת מסוכנת לנו? כמו פריצות דרך טכנולוגיות לאורך ההיסטוריה, האינטילגנציה המלאכותית מהווה גל נוסף של חדשנות נפלאה שתשפר את איכות חיינו גם אם במחיר של פגיעה בחלקנו

שוב אנו עומדים בפתחה של תקופה חדשה בה הציבור נושא עיניו לעתיד כאשר חששות עמוקים בליבו. ה"אינטילגנציה המלאכותית" נמצאת מעבר לפינה, ומכל עבר נשמעות קריאות מזהירות על סכנותיה לעתידנו. שוב "החדש והרע" בפתח, האם כך? ג'ופרי הילטון הנחשב לאורים ותומים של תחום האינטילגנציה המלאכותית, הודיע בתחילת מאי 2023 על התפטרותו מגוגל כדי להתריע בחופשיות על "סכנותיה של האינטילגנציה המלאכותית לעתיד האנושות". האם היא כה מסוכנת?
ראשית, עלינו להבין מהי "אינטילגנציה". כולנו מכירים את מבחני המשכל (IQ) הקובעים לכאורה רמת אינטילגנציה כללית על ידי מתן ציון מספרי לאחר מבחן שאלות מרובות האמורות לאפיין את רמת האינטילגנציה של הנבחן. זו שיטה בה החלו בתחילת המאה העשרים שזכתה לקיתונות של ביקורת בשנות ה-40 וה-50 של אותה מאה לאור הטענה שאלו היו מבחנים מוטי תרבות וסביבה בעיקר לטובת חברות מערביות לבנות.
גישת "האינטילגנציה הכללית" הותקפה כבלתי ראויה על ידי פרופ' האורד גרדנר, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת הארווארד שטען שאין דבר כזה "אינטילגנציה כללית" ופיתח גישה הטוענת לאינטילגנציות מרובות ושונות, להערכתו יש שמונה סוגים:
1) ויזואלית- ספציאלית: אנשים החזקים ביכולת ראייתם, בעלי חוש כיוון חזק, מפות, וידאו, צילום וציור. אלה אנשים המתאימים להיות ארכיטקטים, אמנים או מהנדסים.
2) בלשנות: יכולת שפה. לאנשים אלה יכולות חזקות בשימוש במילים, בכתיבה, קריאה או דיבור הם הופכים לסופרים, עיתונאים, עורכי דין ומורים.
3) לוגיקה-מתמטיקה: אלו חזקים בהנמקה לוגית, מזהים מבניות, וטובים בפתרון בעיות, הם טובים עם מספרים ותצורות. הם נהיים מדענים, מתמטיקאים, אנשי מחשבים, מתכנתים, מהנדסים או רואי חשבון.
4) גופניות- קינטיות: אלה טובים בתנועה, שליטה פיזית בגופם, טובים בקוארדינצית עין-יד, תכונות האופייניות לרקדנים, פסלים, מנתחים, ושחקנים.
5) אינטילגנציה מוסיקלית: טובים בקצב, צלילים, מבנים מוסיקליים, בהלחנה וביצוע. אלה הופכים למוסיקאים, זמרים, מלחינים, מורים למוסיקה, ומנצחים.
6) אינטילגנציה בין אישית: אלו אנשים הטובים באינטראקציות עם אנשים, הם חשים ברגישות בתחושות האחר, תשוקותיו, מניעיו, אלה יהפכו לפסיכולוגים, פילוסופים, אנשי מכירות, ואפילו פוליטיקאים.
7) יכולות תוך אישיות: אנשים המודעים לעצמם, מבינים עצמם היטב, מודעים לתחושותיהם ורגשותיהם, אלה יהפכו לפילוסופים, סופרים, או מדענים.
8) אנשי טבע: אלה אנשים הנמצאים באיזון עם הטבע והסביבה, הם לומדים להבין מיני חיות אחרות ויהפכו לביולוגים, גננים, חקלאים ואנשי שימור הסביבה.
תיאוריה זו על ריבוי אינטילגנציות התפרסמה ב-1983 בספרו Frames of Mind : The Theory of Multiple Intelligence, כשעיקרה היא שלאנשים שונים יש "סוגי" אינטילגנציה שונים. האחד יכול להיות חזק ב"מוסיקה" למשל ולהיות מאוד חלש בסוגי אינטילגנציה אחרים.
נושא האינטילגינציה המלאכותית נמצא בדיון ציבורי סוער; האם היא תחליף את המין האנושי ויכולותיו? מי בטווח הסכנה להפוך למיותר ויוחלף על ידי המכונה? מה הסכנות העיקריות? האם אלה סכנות מציאותיות?
כשבוחנים בקפדנות את החלוקות המשניות לאינטילגנציות שונות מסתמן שבמקרים רבים האינטילגנציה המלאכותית לא תוכל להחליף רבים. אנו לא נראה מכונה מחליפה את דיאן פוסי שעבדה עם גורילות ההרים כמשמרת סביבה, או את ארנסט המינגוויי כותבת הזקן והים - היות והמכונה לא תחווה את חווית המינגווי מול הדג איתו נאבק ארוכות ועל חוויה זו כתב.
אוסיף עוד ואומר שרבות ההמצאות והפיתוחים לאורך ההיסטוריה שנבעו מיכולות אינטרדיסיפלינריות מתחומים שונים כך ששילוב של ידע בכימיה ובפיזיקה של האופטיקה יצר את המצלמה האנלוגית, או השימוש בחלבונים סינטטים בבילוגיה והשילוב עם יכולות המחשב יצרו חיסונים חדשים או בדיקות דיאגנוסטיות חדשות.
הפחד והבהלה לקראת האינטיליגנציה המלאכותית נובע בעיקר מאנשים עם סוג מאוד ספציפי של אינטילגנציה על פי גרדנר, אינטילגנציה מספר 3 (מתמטית) הרי מומחים אלה חזקים מאוד במוחם השמאלי ואולי קצת פחות במוחם הימני היצירתי יותר (אם להשתמש במונחים קצת מיושנים). ג"ופרי הילטון הוא מהנדס מחשבים ומרבית החומרים על אינטילגנציה מלאכותית שאנו קוראים נכתבים על ידי אנשים כמוהו מאד אינטילגנטים, אבל אינטילגנציה שבעיקרה היא מסוג 3.
לאורך ההיסטוריה חלו שינויים חברתיים בעקבות פריצות דרך טכנולוגיות. מקצועות נעלמו ומקצועות נולדו, הגילדות נלחמו תמיד על מקומן ברם ללא הצלחה, מכרות הפחם נעלמו, כך גם עגלוני כרכרות הסוסים, וכך יהיה גם עם הנהגים ועובדי פסי יצור במפעלים מיושנים. במקביל צומחים מהנדסי תוכנה ומעגלים אלקטרונים וגנטיקאים ואנשי אימונולוגיה המשלבים מחשבים בעלי עוצמה לבניית מולקולות מורכבות הנלחמות בסרטן.
האינטילגנציה המלאכותית היא גל נוסף של חדשנות נפלאה וכמו הגלים לפניה היא בעיקרה, תמשיך לשפר את איכות חיינו גם אם במחיר של פגיעה בחלקנו כפי שכל המהפכות הטכנולוגיות עשו בעבר.
אילון גנור הוא רופא, יזם הייטק סדרתי ואמן