סגור
הקו האדום הרכבת הקלה רכבת קלה גוש דן 16.8.23
הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: טל שחר)

ארגוני העצמאים לבג"ץ: להפסיק עבודות הרכבת הקלה עד לגיבוש מתווה פיצויים לעסקים ברחוב אלנבי

העתירה הוגשה לבג"ץ נגד משרד התחבורה ונ.ת.ע בבקשה למתן צו על תנאי לגיבוש מתווה פיצויים לבעלי העסקים ברחוב בת"א שנסגר לתנועה בשל העבודות. הנימוק: הפגיעה מסגירת הרחוב לא אוזנה באמצעות מתווה מסוג זה

פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות וארגון ל.ה.ב הגישו הבוקר (ב') עתירה לבג"ץ נגד משרד התחבורה ונ.ת.ע בבקשה למתן צו על תנאי לגיבוש מתווה פיצויים לכלל בעלי העסקים ברחוב אלנבי בתל אביב שנסגר לתנועה. למעשה, מבקשים העותרים מבית המשפט לתת צו על תנאי המורה למשיבים (משרד התחבורה ונ.ת.ע- ל.ד) להתייצב ולנמק מדוע לא יפעלו לגיבוש מתווה פיצויים על בסיס מחזור ההכנסות של כל עסק ועסק לשנת 2022 לכל בעלי העסקים ברחוב אלנבי בתל אביב שנסגר לתנועה.
העותרים אינם טוענים כנגד ההחלטה על ביצוע העבודות אלא כנגד העובדה כי הפגיעה העקיפה מההחלטה לסגור את הרחוב לתנועת רכב לא אוזנה באמצעות מתווה פיצויים שיצמצם את הפגיעה הצפויה בבעלי העסקים ברחוב.
פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות וארגון ל.ה.ב הגישו את העתירה כנגד משרד התחבורה ונ.ת.ע לאחר שאלו החליטו לטענתם על סגירת רחוב אלנבי לתנועת רכבים מיום 5.8.2023 ו"נמנעים מגיבוש מתווה פיצויים ראוי והוגן" לפיצוי בעלי העסקים ברחוב שנאלצים לספוג נזקים בשל ביצוע עבודות להקמת הרכבת הקלה. בכך נאלצים כ-1,000 בעלי עסקים המצויים ברחוב לקפח מקור פרנסתם בכך שתנועת הקונים ברחוב תופסק כמעט לחלוטין, וכל זאת למשך זמן העבודות המתוכנן ל-4.5 שנים.
הארגונים ל.ה.ב ופורום העצמאים מדגישים בעתירה כי העסקים הממוקמים לאורך אלנבי יפגעו באופן קשה ובלתי הפיך כתוצאה מירידה כמעט מוחלטת של תנועת קונים ברחוב והיעדר יכולת נגישות לחנויות המופעלות על ידם: "היעדרו של מנגנון פיצוי הלוקח בחשבון את מחזור ההכנסה בשנה האחרונה- 2022 כבסיס לחישוב הפיצוי המגיע לבעלי העסקים ברחוב הינו פגם בסיסי הפוגע בזכויות יסוד של בעלי העסקים בהם חופש העיסוק וזכויות קניין", נטען.
במסגרת העתירה שהוגשה באמצעות עו"ד יורם אברהמי, נטען כי ב-5 באוגוסט נסגר רחוב אלנבי לתנועת כלי רכב "והעובדה גורמת להיעלמות כמעט מוחלטת של קונים המהווים את סיבת קיומם של עסקים אלה ברחוב. בנוסף, מוסתרות החנויות ברחב על ידי בדים רחבים ולמעשה מבודדים ממגע עם עוברים ושבים באופן אשר ברור לכל מונע תנועת לקוחות ופוגע באופן קשה ואנוש בבעלי העסקים ברחוב. מדובר בלמעלה מ-1000 בעלי עסקים ברחוב אשר מקור פרנסתם קופח, מטה לחמם נשבר ואין מושיע. אלה מביניהם אשר בבעלותם נכסים ברחוב אינם יכולים מסיבות מובנות לממשם שכן הללו אינם יכולים להניב דבר לבעליהם בתקופה של חמש שנים לפחות. בנוסף לכך הרי שהחובות המוטלים עליהם נותרו בעינם החל מתשלום ארנונה וכלה בתשלום מסים הוצאות ואגרות שונות".
עוד נטען בעתירה כי "הפתרון אותו מציעים המשיבים הינו תגבור קווי תחבורה ציבורית ברחובות סמוכים מהווה לעג לרש ואין בו כדי לשפר ולו במעט את מצבם הקשה של בעלי העסקים ברחוב. קיפוח פרנסתם של בעלי העסקים ברחוב אלנבי היה ידוע למשיבים טרם קבלת ההחלטה על סגירת רחוב אלנבי לתקופה כה ארוכה וחרף זאת הם נמנעים מגיבוש מתווה פיצויים ראוי והוגן אשר יש בו כדי לשמור את יכולתם של בעלי העסקים לשמור על עסקיהם ומקור פרנסתם עד יעבור זעם".
רמי בז'ה , יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות מסר: "היעדר תנועת כלי רכב ברחוב והפיכתו לאתר סלילה ובנייה יגרום להיעלמותם של קונים פוטנציאלים ולשבירת מטה לחמם של בעל העסקים ברחוב".
רועי כהן, יו"ר ארגון ל.ה.ב אמר בתגובה כי "ממשלת ישראל מסרבת לקחת אחריות. בשנים האחרונות ריסקה הממשלה עסקים רבים לאורך עבודות תשתית הרכבת הקלה, וכמעט ולא פיצתה בעלי עסקים אף שהתחייבה לכך. אנו בעד קדמה, אנו בעד תחבורה ציבורית, אך לא מוכנים שהמדינה לא תיקח אחריות על אלף משפחות של בעלי עסקים שהיא מחסלת את מטה לחמם. האם העסקים הפכו להיות השקופים החדשים של ישראל? אנו נלחם על זכותם להתפרנס".
מנ.ת.ע נמסר בתגובה: "כפי שטענה נת"ע בכתב ההגנה בתביעה קודמת: אין מקום לפיצוי עסקים שנפגעים עקב הקמת פרויקט תשתיות ציבורי בסמוך (וזאת על אף הניסיון לאפשר להם פעילות ללא הפרעה), משום שבסיומו של הפרויקט הם העתידים להנות מפירותיו, ומטעם נוסף, שפיצוי כזה המוטל על המבצע, עלול לפגוע במוטיבציה לבצע פרויקטים שנועדו למען הציבור, ובכך יפגע אינטרס כלל הציבור".