סגור
מבחן רכב IM6
(צילום: אריק מרמור)
מבחן רכב

מותג סיני חדש דוהר לכביש העמוס של יוקרה חשמלית

אל המרוץ הצפוף של רכבי יוקרה "למעמד הביניים" מצטרף IM 6 - רכב כביש־שטח חשמלי מתוצרת סין שמנסה להשתלב בלי לאבד כיוון. הוא אינו איכותי יותר מהמתחרים, אך לא גרוע מהם  

אפשר לומר שבשנת 2025 שוק היוקרה הישראלי עבר זעזוע עמוק: כל שכבת הרכבים היפניים, הקוריאניים, הגרמניים והאיטלקיים שעלו עד 400 אלף שקל - נבלעה על ידי רכבים סיניים חשמליים שפשוט עלו פחות. הסינים הציעו לישראלים משהו שהאירופים או היפנים כלל לא השכילו להתקין: שפע של טכנולוגיה שניתן להרגיש אותה. או בקיצור, הרבה אלקטרוניקה שזול לייצר, זול לפתח וזול להתקין.
בישראל נתנו לזה שמות מפוצצים כמו "פרימיום טק", והישראלים שלא ממש חוו מרצדס או ב.מ.וו התנפלו בהמוניהם וסיפרו לשכנים שהמכונית שלהם יוקרתית בגלל שיש בה "עור טבעוני", מסך גדול, רמקולים חיצוניים ועוד אביזרים לא משמעותיים שיגרמו למי שמחזיק במרצדס או ב.מ.וו איכותית לגחך במבוכה למראה שכבה של נובורישים שהמכוניות שלהם יודעות להשמיע נעירות של חמור מרמקולים חיצוניים.
אבל הגיחוכים השתתקו במהרה: רק במהלך השנה הנוכחית יצרני הרכבים הסיניים של "יוקרה למעמד הביניים" ביצעו זינוקים מטאוריים ביכולות ובאיכות. זיקר 7X היא דוגמה טובה לכך. גם Sea Lion 7 של BYD.
בנוסף, בניגוד לקטגוריות העממיות של הרכב החשמלי, במיוחד הסיני, מדובר בקטגוריה שהיא יחסית חסינת מיתון. כלומר הלקוחות לא דורשים הנחות ענק, והמכוניות לא מגיעות בהמוניהן למגרשים של סוחרים. תכל'ס: קטגוריה יציבה שככל הנראה גם יש בה נתח רווח נאה.
לקטגוריה הזאת נכנס מותג רכב חדש בישראל: IM, ויש לו רכב כביש־שטח, שמו IM 6. לטובת מי שלא מכיר, מדובר בזרוע היוקרה של SAIC. במדינות מסוימות קוראים למכוניות האלה בכלל MG, כאן בישראל זהו מותג נפרד עם אולם תצוגה מתבקש בהרצליה פיתוח.
1 צפייה בגלריה
 מבחן רכב 6 IM 100 KWH
 מבחן רכב 6 IM 100 KWH
תא הנוסעים של IM 6. נטול מתגים פיזיים, כמעט הכל נשלט באמצעות מסכים
(צילום: אריק מרמור)
מפגש ראשון: IM 6 הוא רכב כביש־שטח חשמלי גדול מאוד, אי אפשר לפספס את זה. מבחינת המראה, החלק הקדמי שלו מזכיר את זה של דגמים מסוימים של אינפיניטי, במיוחד באזור הפנסים. מאחור אותו סיפור. ל־IM 6 אין את המראה החלק שיורד בגרון שיש לדגמים רבים של יצרנים סיניים, אבל למען האמת עדיין מדובר במכונית נאה. ל־IM 6 יש מסע ארוך לבצע: דרומה לדימונה, משם למעלה עקרבים, אבל הפעם במורד. משם לערבה. ואז בחזרה. יש לרכב סוללה גדולה מאוד בקיבולת של 100 קילוואט/שעה, מתלי אוויר מיוחדים שמאפשרים הגבהה של הרכב בשעת הצורך, וגם, לפי היצרן, היגוי אחורי, כלומר פונקציה שאמורה להדק את יכולת המכונית לפנות בסיבובים.
אבל לפני הכל: תא הנוסעים של IM 6 הוא נטול כמעט מתגים פיזיים. מה זה אומר? שהכל נשלט באמצעות מסכים. על ההגה יש שני כפתורים בלבד, אף אחד מהם אינו מסומן בסימנים מזהים, כי כל כפתור שולט על שפע של פונקציות. הראות לאחור קשה? בגלילה למעלה של הכפתור הימני יש מצלמה אחורית. בפנייה מעט קשה לראות החוצה? יש שיקוף של המתרחש בצידי הדרך בעת הפעלת האיתות. לגג אין וילון הצללה? אז אין.... את זה אי אפשר לשנות. ויש עוד עשרות, אם לא מאות, פונקציות שונות, חלק מהן משתקפות דרך המסך שלפני הנהג, שבו ניתן לשלוט באמצעות הגלגלות בהגה.
אלה שקשורות במולטימדיה מוקרנות באמצעות מסך עליון במרכז תא הנוסעים. ומתחתיו, וגם מתחת לקו הראייה של הנהג, יש עוד מסך, אשר שולט פחות או יותר ב־80% מהפונקציות של הרכב, כלומר בקרת האקלים, מערכת החניה האוטומטית, תזמון הטעינה, מערכות הבטיחות השונות ועוד. התפעול של המערכת, למי שלא בילה לפחות שבוע או שבועיים במכונית, הוא מסובך, ולפעמים עדיף לא להוסיף עוד כמה מעלות למזגן, להשאיר את העיניים על הכביש ולשרוד את כביש הערבה. בחלק מהפונקציות יש קיצורי דרך מן ההגה, אבל שוב מדובר בעניין שדורש לימוד ממושך ולעתים אינו אינטואיטיבי.
תא כפפות אין. תנוחת הישיבה טובה מאוד, ההגה לא יורד מספיק למטה, כלומר הוא מסתיר חלק מלוח המחוונים. הריפודים, סוג של פלסטיק, בהירים ויתלכלכו במהירות. הספסל האחורי של ה־IM 6 לא פחות ממצוין, יש בו שפע של מרווח, תנוחת הישיבה טובה מאוד, חבל שיש בו שקע USB-C אחד בלבד. תא המטען מרווח, אבל הרצפה שלו יחסית גבוהה. אם זה היה בשביל גלגל חלופי נורמלי אז ניחא, אבל אין גלגל חלופי, ברכב שעולה מעל רבע מיליון שקל.

השקעה בכל הפרטים

ל־IM 6 יש מערכת הנעה משובחת, לא פחות. המנוע הבודד שלה מפיק 408 כוחות סוס שמוזנים אל הגלגלים האחוריים. טווח הנסיעה הרשמי שלו נמצא אי שם מעל 600 קילומטרים, ואפשר לומר בביטחון ש־450 עד 500 קילומטרים הוא ייסע בשמחה בין טעינות, גם כאשר סגנון הנהיגה אגרסיבי למדי. כוח לא חסר לו בשום נקודה, מערכות הבטיחות המקוריות שלו עובדות היטב, וניכר שיש כאן השקעה משמעותית בפרטים.
בנסיעה בין־עירונית, באופן מוזר, נכנסים לרכב רעשים מבחוץ, בעיקר איוושה של רוח. מדוע זה מוזר? כי ב־IM 6 יש מערכת לדיכוי רעשים באמצעות הרמקולים וזכוכיות כפולות. איכות השיכוך של IM 6 בכביש בין־עירוני טובה, אף על פי שהוא מגיע מהיצרן עם צמיגים ספורטיביים ונמוכי חתך. בעיר הסיפור אחר: הצמיגים מכתיבים את איכות הנסיעה, ולמרות מתלי האוויר, מדובר ברכב שמרגישים בו שיבושי כביש היטב. גם ההיגוי האקטיבי לא ממש משנה משהו, בגלל שההיגוי עצמו מנותק למדי, כלומר אפשר לבצע תמרונים מהר מאוד, אבל זה לא ממש נוסך ביטחון. בטעינה מהירה IM 6 מפתיע: בעמדת טעינה אולטרה־מהירה הוא מצליח לקבל רק 80 קילוואט, הרבה פחות ממה שהיצרן מצהיר. אולי זו מגבלה של העמדה ואולי של הרכב.

6 IM
מנוע:
חשמלי, הספק מרבי 408 כ”ס, מומנט מרבי 51 קג”מ
ביצועים:
מהירות מרבית 235 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־ 5.4 שניות
קיבולת סוללה:
100 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 625 ק"מ
צריכת אנרגיה:
נתוני יצרן 182 וואט/שעה לקילומטר.
בטיחות:
7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום:
1
מחיר:
259 אלף שקל

נפילה למלכודת הגימיק

אחרי שלושה ימים, IM 6 חוזר לבסיסו. המחיר הרשמי שלו הוא כמעט 260 אלף שקל, והקטגוריה שבה הוא משחק אינה קטגוריה קלה בכלל. למשל, ניתן לומר ש־IM 6 ארוך מטסלה 3, למי שרוצה סמל של טסלה זה לא משנה. ניתן גם לומר שמתחרותיו לא מציעות מתלי אוויר, כשמתלי האוויר הם בחזקת גימיק שלא ממש תורם לנוחות הנסיעה, אך לקונים זה לא משנה. מה שמשנה לקונים הוא המסכים, הגימיקים והגאדג'טים, אבל כיום גם הקונים מבינים שעודף של גימיקים אחראי להתיישנות מהירה של הרכב, איבוד ערך מואץ ונפילה למלכודת הגימיק. כלומר רכב שהיבואן מיתג כ"יוקרתי" שהציבור לא אימץ בחום יגיע מהר לממלכת הדמדומים של מגרשי יד ראשונה אפס קילומטר.
בשורה התחתונה: השוק צפוף. מתחרים מבוססים כבר יש. עוד מותג "יוקרה" סיני בהחלט יתקשה להשתחל לשוק הישראלי. IM 6 מציע פחות או יותר את מה שמציעים המתחרים וקשה לומר שמדובר במכונית טובה יותר מהמתחרות, בולטת יותר או איכותית יותר. היא גם לא גרועה מהן. ככל שחושבים על כך, בים של סיניות "יוקרתיות" - בסופו של דבר הכל פונקציה של הריקוד התמידי בין מחיר ובין מיתוג, ומדובר כאן ברכב שהוא ראוי, אבל לא מביא משהו חדש לקטגוריה שגדושה במתחרים דומים.

אהבנו
טווח נסיעה
אהבנו פחות
הנדסת אנוש
מתחרים
זיקר 7, אקספנג 6 G
לסיכום
מתחרה חדשה שנכנסת לקטגוריה צפופה. דומה מאוד למתחרים. קל זה לא יהיה