סגור
נוסעים ב רכבת הקלה ב ירושלים
הרכבת הקלה בירושלים. בקרוב בבאר שבע? (צילום: יואב דודקביץ)

רכבת קלה בבאר שבע או לדרום הר חברון? הקו המוזר שמקדם משרד התחבורה

הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה לקדם את התוואי של נת"י לרכבת קלה שתעבור בין באר שבע, קריית המודיעין בליקית ומעבר הגבול הסמוך ליישוב מיתר. הקו, שנועד בין היתר לחזק את מעבר צה"ל לנגב, ישרת רק חלקים קטנים בב"ש ולא יעבור בתוך יישובים כמו מיתר, חורה או לקיה. הגעתו למיתר נועדה ככל הנראה לשרת את התנחלויות דרום הר חברון

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) שבמינהל התכנון החליטה היום (ב') לקדם תוואי רכבת קלה דרומי שיעבור בין באר שבע, קריית המודיעין בליקית ומעבר הגבול הסמוך ליישוב מיתר. על אף שבהודעה הרשמית שהוציא מינהל התכנון נכתב כי מדובר בפרויקט "רכבת קלה בבאר שבע", הכותרת הרשמית של התוכנית שנקראת תת"ל 140 היא "רק"ל באר שבע – קריית המודיעין – מעבר מיתר".
התוואי, שתוכנן על ידי חברת נתיבי ישראל, משקף כי מדובר בקו שישרת רק חלקים קטנים בעיר באר שבע ורובו בכלל יוצא מבאר שבע לכיוון צפון מזרח לאורך כביש 60, מגיע לקריית המודיעין שנבנית בליקית וממשיך עד למעבר הגבול במיתר. התוואי גם אינו עובר במרכזי היישובים הסמוכים לכביש 60 כמו מיתר או היישובים הבדואים חורה או לקיה. הגעת המסילה למיתר נועדה ככל הנראה לשרת את התנחלויות דרום הר חברון.
בדיון בוועדה לתשתיות לאומיות אמר אייל קוצר מחברת נתיבי ישראל, שהציג את הפרויקט, כי הוא צריך להסביר "מדוע הפרויקט נראה כפי שהוא נראה" וכי "בעולם מתוקן מטרופולין באר שבע היה זוכה לקבל תוכנית תחבורתית מלאה לאחר עבודת רקע מקיפה שנעשית בימים אלו על ידי נתיבי ישראל". לטענת קוצר, דבר זה לא התרחש בגלל פרויקט מעבר צה"ל לנגב, שדרש מערך תחבורה לקריית המודיעין בליקית, וכי "הפרוגרמה הגיעה מהצבא". עוד טען קוצר כי התפקיד המרכזי של הפרויקט הוא לשנע בצורה מיטבית את החיילים ו"לאפשר גם" רכבת קלה לבאר שבע. קוצר הוסיף כי חברת נתיבי ישראל קיבלה הגדרה מצד משרד התחבורה שהתוואי יגיע עד למעבר מיתר.
האמירות בדיון בוות"ל משקפות כי על אף שמעבר צה"ל לנגב נועד לחזק את יישובי הדרום ואת באר שבע, בפועל הדבר מוביל להסטת תקציב מהעיר באר שבע עצמה לטובת הפרויקט וכי העברת צה"ל לנגב גרמה לכך שפרויקט "הרכבת הקלה לבאר שבע" עוות כדי להסיע חיילים שמגיעים עם הרכבת הכבדה מבאר שבע לבסיס שנמצא מחוץ לעיר. כמו כן, העובדה כי תוואי הרכבת הקלה צמוד לכביש 60 ומגיע עד למעבר הגבול מיתר, וזאת בזמן שאינו עובר בתוך יישובים כמו מיתר, חורה או לקיה, מנוגדת לכל היגיון תחבורתי מודרני.
לפי הודעת מינהל התכנון, אורכו של הקו הוא 25 ק"מ והוא יחל בדרום מרכז העסקים הראשי (מע"ר) של באר שבע, יעבור דרך רחוב חיים יחיל במרכז העיר, הגובל בתחנת האוטובוסים המרכזית, תחנת רכבת מרכז וקריית הממשלה, ימשיך לאורך שדרות רגר, הקושרות מוקדים עירוניים משמעותיים כגון העירייה, אולמות התרבות, המרכז הרפואי סורוקה ועוד, יפנה לשדרות בן-גוריון, בין קמפוס אוניברסיטת בן-גוריון וסורוקה, שם ישיק לתחנת רכבת צפון (האוניברסיטה) המשרתת גם את קריית התקשוב החדשה, וימשיך ויתחבר לדרך אליהו נאווי, מחלף חטיבת הנגב והיציאה מהעיר לכביש 60.
בתוך העיר יושלם תוואי טבעתי על ידי קישור רחוב חיים יחיל דרך רחוב גרשפלד לדרך אליהו נאווי, שישמש ציר תחבורה מרכזי ב"מתחם 8" שבו מתוכננות 17 אלף דירות בבינוי של עד 30 קומות ו-1.4 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, וכבר היום מהווה מוקד מסחר ותעסוקה חשוב במטרופולין. במקטע שמחוץ לעיר, תיסע הרכבת לאורך כביש 60 עד לקריית המודיעין, משם תשיק למסילת גורל והישוב לקיה ותמשיך עד למעבר מיתר.