סגור

פרשנות
אומיקרון? מספר המאושפזים בבתי החולים משפעת זינק פי 3 בשבועיים

לפי הדו"ח השבועי של משרד הבריאות שמתייחס לשבוע אשר הסתיים ב-25 לדצמבר, מספר המאושפזים המצטבר בגלל שפעת זינק לרמה של 1,849 מאושפזים

משרד הבריאות פרסם היום (ד') את נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות בנושא תחלואת השפעת.


לפי הדו"ח השבועי שמתייחס לשבוע אשר הסתיים ב-25 לדצמבר, מספר המאושפזים המצטבר בגלל שפעת זינק לרמה של 1,849, לעומת 1,088 בשבוע שלפני כן ולעומת 565 מאושפזים בשבוע הקודם לו. קרי, תוך שבועיים מספר המאושפזים זינק פי 3.

2 צפייה בגלריה
חיסון נגד שפעת
חיסון נגד שפעת
חיסון נגד שפעת
(צילום: דנה קופל)

משרד הבריאות מגיש את נתוני השפעת לפי "מלאים" מתחילת העונה (ולא כמה התווספו), כך שהדרך הפשוטה לחשב כמה הצטרפו כל שבוע ושבוע לעומת השבעו שחלף הוא להחסיר את הנתון הנוחכי לקודם. החישוב הזה הוא לא מדויק לחלוטין שכן במהלך השבוע ישנם מטופלים שמשתחררים או/ו לעיתים גם מתים, שכן כפי שמזכירים במשרד הבריאות " נגיף השפעת עלול לגרום לתחלואה קשה, כגון דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה, דלקת בשריר הלב ואף מוות. משרד הבריאות מדגיש את החשיבות להתחסן נגד שפעת בימים אלו".
נכון לשבוע שעבר התווספו 761 מאושפזים חדשים וזאת אחרי שלפני שבועיים התווספו בגין שפעת 523 ישראלים נוספים. המשמעות היא שמספר המאושפזים גדל השבוע בשיעור של 70% לעומת שיעור של 92% לפני שבועיים. עם זאת, יתכן כי המספרים גדולים יותר שכן במהלך השבוע יש גם "משתחררים" שיורדים מהספירה. לפי הגרפים שפרסם משרד הבריאות, מספר הפניות בגין שפעת (פניות ולא אשפוזים) דומה לזה שנרשם בעונת 2019/2020. נזכיר כי בעונת 2020/2021 - שנת הקורונה - כמעט ולא היתה שפעת בישראל.
לשם השוואה, מספר המאושפזים בגין קורונה עלה מרמה של כ-140 לכ-150 (אך ירד בהמשך השבוע) כאשר מספר החולים קשה עלה מ-80 לכ-90 (וירד בהמשך). הבעיה עם שפעת היא כי התמונה בקרב ילדים ונשים הרות קשה בהרבה: אם בשבוע ה-49 היו 239 ילדים מאושפזים משפעת ובשבוע ה-50 המספר זינק ל-401, בשבוע ה-51 המספר טיפס ל-605 – פי 2.5 לעומת המספר לפני שבועיים.

2 צפייה בגלריה
מחלקת מיון ב בית חולים בילינסון מחלקה ל רפואה דחופה חולים
מחלקת מיון ב בית חולים בילינסון מחלקה ל רפואה דחופה חולים
מחלקת מיון בבית חולים בילינסון
(צילום: יריב כץ)

בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי קופות החולים זועמים על משרד האוצר שטרם העביר את "מבחני חורף" -תקציבים יעודיים להתמודדות עם אתגרי החורף-שפעת וקורונה יחד.
גורמים בקופות החולים מסרו לכלכליסט כי עד סוף השבוע האוצר צפוי להעביר 40 מיליון שקל לכל הקופות בגין מבחן חורף (תקציב סיוע).