סגור

המומחים המליצו למשרד הבריאות: לחסן בני 40 ומעלה במנה שלישית באופן מיידי

בתום הדיון להרחבת הזכאות לזריקת הבוסטר הוחלט ללא הצבעה מסודרת להרחיב את מבצע החיסונים בכפוף לאישור מנכ"ל משרד הבריאות. אלרעי פרייס, שהתנגדה למהלך, שינתה את עמדתה. בנט בן ה-49 העריך אתמול שהאישור יתקבל: "ארוץ להתחסן, צריך להטעין מחדש את הגוף"

ועדת החיסונים שמורכבת מחברי הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות המליצה הערב (חמישי) על הרחבת מבצע החיסון השלישי גם לבני 40 ומעלה בקרב האוכלוסייה הכללית ולצוותי הוראה - באופן מיידי. ההחלטה כפופה לאישור מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש שנכון לעכשיו מתנגד לפתיחת החיסונים לכלל האוכלוסייה.


ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התנגדה בעבר להרחבת המבצע לבני 40 ומעלה - אך הפעם תמכה במהלך. כמו כן, אלרעי פרייס תמכה לחסן גם אוכלוסיות בקבוצות סיכון.

2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס ראש שירותי הציבור במערכת הבריאות
שרון אלרעי פרייס ראש שירותי הציבור במערכת הבריאות
שרון אלרעי פרייס
(צילום: אלעד גרשגורן)

בשבוע שעבר הוועדה אישרה את הרחבת מבצע החיסונים גם לבני 50 ומעלה, לסוהרים ואסירים בני 40 ומעלה ולצוותים רפואיים בני 30 ומעלה, והאישור המסתמן כעת להרחבת המבצע מגיע בצל היענות נרחבת יחסית בציבור לקבלת המנה השלישית: לפי נתוני משרד הבריאות, עד אתמול (רביעי), 1,201,254 ישראלים התחסנו כבר במנת הדחף. 5,431,133 ישראלים התחסנו במנה השנייה, אך כמיליון ישראלים ממשיכים עדיין להימנע מקבלת המנה הראשונה.
במערכת הבריאות העלו כבר זמן מה את האפשרות להרחבת מבצע החיסון השלישי – כחלק מהמאמצים הקדחתניים לבלום את התחלואה המתפשטת ובכך להימנע מסגר רביעי והרסני לכלכלה – ואתמול העריך ראש הממשלה נפתלי בנט כי הרחבת המבצע תאושר הערב. בנט בן ה-49 אמר כי "ירוץ" לקבל את המנה השלישית ברגע הראשון שבו יתאפשר לו לעשות זאת.
בדבריו אמש בנט תקף פעם נוספת את אלו שמסרבים לקבל חיסונים, וציין כי מתוך 105 נפטרי קורונה, 103 מהם לא השלימו את החיסונים הנדרשים. "זה לא מקום לשתי דעות. אני לא מכיל את הדעות האחרות. יש פה מדע ועובדות שהחיסונים מצילים חיים. יש הרבה חיסונים שצריך לחדש מעת לעת. זה כמו שצריך להטעין סוללה של אייפון: צריך להטעין מחדש את הגוף. החיסון השלישי מגן עלינו ומעניק לנו הגנה יותר טובה מאשר בסוף החיסון השני".

2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ והוריו דליה ואלכסנדר שמקבלים חיסון שלישי
ניצן הורוביץ והוריו דליה ואלכסנדר שמקבלים חיסון שלישי
ניצן הורוביץ והוריו דליה ואלכסנדר שמקבלים חיסון שלישי

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר אמש כי כוונת משרדו הא להרחיב את מבצע חלוקת הבוסטר מעבר לצוותי הרפואה, אל בעלי מקצועות נוספים שנמצאים במגע קרוב עם אנשים רבים, כמו שוטרים ומורים. בעקבות פניית ynet משרדו גם הכריז אתמול כי יפעל לחלק את המנה השלישית לעובדי הניקיון בבתי החולים. "עובד ניקיון חשוב לא פחות ממנהל מחלקה ואפילו יותר", אמר הורוביץ בתדרוך שקיים אמש.
באותו תדרוך התייחס גם לדיון שכעת מנהלת ועדת החיסונים של מומחי הבריאות: "מדובר בהחלטה רפואית, מדעית. יש ועדת חיסונים במשרד הבריאות שיושבים בה מומחים, והם מקבלים את ההחלטה על סמך השיקולים הרפואיים. האינדיקציות לגבי החיסון השלישי הן טובות מאוד, גם מבחינת הורדת ההדבקה וגם מבחינת ההגנה על הגוף מפני תחלואה קשה".
בתדרוך אתמול השתתפה לצד הורוביץ ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, והיא אמרה כי הרחבת המבצע לבני 40 ומעלה תיעשה באופן "הדרגתי". אלרעי פרייס התייחסה להודעה אתמול של רשויות הבריאות בארה"ב, ולפיה החל מ-20 בספטמבר צפוי להתחיל גם שם מבצע חלוקת המנה השלישית – לכלל האוכלוסייה. המבצע שם עדיין זקוק לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), ותקוות הרשויות שם היא שהאישור הזה יתקבל עד אז.
"ישראל היא חלוצה, שחיסנה ראשונה כמויות מאוד גדולות של אזרחים, ולכן הנתונים הראשונים תמיד יגיעו ממדינת ישראל", אמרה אלרעי פרייס. "אנחנו ככל הנראה נגיש את הנתונים ל-FDA, ואז הוא יאשר. ככה גם היה אגב עם החיסון למדוכאי חיסון – רק אחרי שפתחנו והתחלנו לחסן הגיע האישור של ה-FDA".
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים הבוקר, אתמול אובחנו 7,856 נדבקים חדשים בקורונה. בסך הכול בוצעו כ-145 אלף בדיקות ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 5.5%. מהנתונים עולה כי 994 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 603 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה של שלושה חולים קשים לעומת המספר אתמול בערב. 106 חולים קשים מחוברים למכונות הנשמה וגם כאן מדובר בעלייה.
כחלק מהניסיון לבלום את התחלואה נכנסו אתמול לתוקף הגבלות חדשות, בהן תו סגול החל על קניונים ובתי עסק שונים (חנויות קטנות מוחרגות), ותו ירוק מורחב שחל על רוב ענפי המשק – גם על ילדים בני 3 עד 12. הללו אינם מחוסנים כמובן, ונדרשים כעת לעבור בדיקות מהירות על מנת להיכנס למתחמים ואטרקציות. מאז אתמול נרשמו תורים ארוכים מחוץ למוקדי הבדיקות המהירות שהוקמו לשם כך, ובצל תלונות קשות של הורים שמחכים לעתים זמן רב בתור, הוחלט היום כי מד"א יקים ברחבי הארץ מתחמים נוספים לבדיקה מהירה, במתכונת "היבדק וסע".
בתוך כך, ד"ר נעם לויתן, ביולוג מעמותת מדעת, אמר היום שיש להיזהר מדיווחים על זן מדאיג שהתגלה בחו"ל, ושאם יגיע לישראל עלול לכאורה להכשיל את המאמצים להימנע מסגר. אזהרה שכזו השמיע השבוע בדיון בוועדת החוקה של הכנסת בכיר במשרד הבריאות, אך לטענת ד"ר לויתן נראה שאותו בכיר "ערבב בין כמה וריאנטים, שאף אחד מהם בנפרד לא משנה את תמונת המצב".
ד"ר לויתן אמר כי הווריאנט החדש, AY.3, "בודד לראשונה בפברואר בהודו ואז בארצות הברית, ולא התחיל במרכז אמריקה. הוא 'תת וריאנט' של וריאנט הדלתא המוכר והרע. הוא דלתא עם 'קישוטים', שבמקרה זה נראה שלא מקנים לו יתרון על פני תת-וריאנט דלתא שכבר 'השתלט' היום על כל העולם במקביל. ככל הידוע כרגע, AY.3 לא מסוכן יותר מהנגיף שכבר מתפשט בישראל".