סגור
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן. "נציגי חברות לדירוג אשראי מסתכלות עלינו בעין ביקורתית" (צילום: אלכס קולומויסקי)

ליברמן: "ההסכם הקואליציוני הוא ניסיון להקריס את הכלכלה הישראלית״

בראיון פרישה אמר ליברמן כי עלות ההסכם עם אגודת ישראל - 20 מיליארד שקל: "כשחצי מהעם ילך לצבא וחצי לישיבות, זה פגיעה בחוסן הלאומי. עם משבר כלכלי, זה מאיים על הביטחון הלאומי. צריך לטפל בתקציב בכובד ראש, נקווה שזה לא יגיע להורדת דירוג אשראי"; על נתניהו אמר: "כל פעילותו מכוונת לעסקת טיעון בלי קלון"

"ההסכמים הקואליציוניים המתגבשים מבחינתי זה ניסיון מכוון או לא מכוון להקריס את הכלכלה הישראלית", כך אמר בצהריים שר האוצר אביגדור ליברמן בתדרוך כתבים בלשכתו.
ליברמן הציג נתונים שגובשו באוצר, לפיהם עלות ההסכם הקואליציוני עם אגודת ישראל מגיעה ל-20 מיליארד שקל. "אם אני מכניס את התקצוב הישיר ואת כל העלויות למשק וכל הדברים מסביב בעיקר בתחום הדיור כולל הקצאת 15% מהקרקעות לדתיים ו-45 אלף יחידות דיור בקריית גת עלויות ההסכם קרוב ל-20 מיליארד שקל" . נתון זה זהה לחישוב שפירסם היום (שלישי) כלכליסט, על עלות ההסכם עם יהדות התורה.
ליברמן הזהיר כי בעקבות המצב החדש "נציגי חברות לדירוג אשראי מסתכלות עלינו בעין ביקורתית ומקווה שלא יוריד את דירוג האשראי שלנו. הם לא מחוייבים לא לחברי מרכז הליכוד ולא למועצת גדולי התורה. הם יקבלו החלטה כלכלית נטו וכרגע כל האיתותים משם לא נשמעים טוב".
בהתייחסו לאיום של קרן העושר הנורבגית להשקיע בישראל אמר ליברמן כי "מדובר באיתות לא טוב כי ברגע שקרן כזו עוזבת את המדינה יש לכך השלכות ללא ספק על המשק כולו". בהתייחסו לרה"מ המיועד בנימין נתניהו אמר ליברמן כי "כרגע הוא רוצה דבר אחד - כל ההסכמים וכל הפעילות שלו מכוונת לעסקת טיעון עם הפרקליטות מעמדת כוח שיש לו אקדח מעשן על השולחן. הוא רוצה להגיע לעסקת טיעון בלי קלון שיוכל להמשיך הלאה בפוליטיקה או במגזר העסקי. אם יוטל עליו קלון הוא לא יכול להמשיך בפוליטיקה ובחיים העסקיים. אם רוצה להשתלב בחברות ענק בארץ ובחו"ל הוא לא יוכל להיות דירקטור באף חברה אם יוטל עליו קלון. לכן הוא מכר הכל ואת כל המדינה, כל המפלגה שלו. הכל נועד כדי לקבל את התמורה במישור המשפטי והוא ינהל מו"מ עם הפרקליטות כשהוא בעמדת כוח עם אקדח מול הרקה".
באשר לתקופת כהונתה החזויה של הממשלה החדשה אמר ליברמן כי "אני לא רוצה לתת הארכה של זמן. אבל, אני מדבר עם הרבה אנשים בחו"ל, וכולם די בשוק, נתניהו היחיד שמבין מה ההשלכות. אין שם אנשים שחיים את העולם הגדול - ולהערכתי אנו לקראת צונמי מדיני, הדברים מאוד מאוד מטרידים וזה מה שאני שומע מכל חברי בברלין, וושינגטון, בריסל, ולונדון".
על חתימת הסכם שכר עם ההסתדרות אמר כי "עלות הדרישה של ההסתדרות לתוספת של 13.5% פירושה 15.6 מיליארד שקל. כלכלה זה דבר פסיכולוגי וחשוב. כולם מבינים מה ההשלכות ותלוי איך ניגשים לסוגייה. אומר לסמוטריץ' שינסה בכלכלה ליצור הידברות בין כל הגורמים הרלבנטיים. זה הרבה יותר מועיל".
להלן כמה מהסעיפים בהסכם הקואליציוני עם יהדות התורה שמפניהם הזהיר ליברמן:
- 6 מיליארד שקל להגדלת מימון מוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה.
- הגדלת קצבאות לבחורי ישיבות ואברכים - 750 מיליון שקל.
- הגדלת תקציבי ישיבות ומוסדות תורנים-620 מיליון שקל.
- תוספת של מאות מפקחים לחינוך העצמאי - 400 אלף שקל למפקח בשנה. לדבריו, "יש פה מיפעל ליצירת ג'ובים. הרשת תביא מפקחים והם לא כפופים למשרד החינוך".
- הנחות בתחבורה הציבורית לאוכלוסייה החרדית.
- קבורת שדה לכל החפץ בכך. לדברי ליברמן, "מדובר בצמצום דרמטי של עתודות קרקע למגורים והכנסה דרמטית לכל חברות הקדישא".
- הקמת בתי הוראה יעודיים ברחבי הערץ למתן מענה שוטף לשאלות הלכה כמו מוקד משטרה ומכבי האש.
- תקציב לגופי תיאום בין הישובות לצה"ל.
- הקמת מתקנים לאגירת חשמל ("חשמל כשר").
- הטבות מיוחדות לאוכלוסיה החרדית בתחום הדיור ומתן הלוואה לכל מטרה כנגד שיעבוד נכס בשיעור מימון של 70% לעומת 50% כיום.
ליברמן טען כי "בתחום השיכון כי מה שהם רוצים בהסכם הקואליציוני זה להגדיל את הביקושים ואני אומר שצריך כל הזמן להגדיל את ההיצע. הם רוצים להעלות את שיעבוד הנכס מ-50% ל-70% ומגדלים את המינוף לאנשים תוך כדי עליית הריבית. מדובר בהתערבות בוטה".
בתגובה לביקורת בקרב החרדים על העלאת המס על משקאות מסוכרים וכלים חד פעמיים אמר ליברמן כי "רצינו לקדם את כלכת ישראל ולהבטיח איכות חיים טובה יותר. המס על משקאות מסוכרים ושימוש בכלים חד פעמיים לא מכוון לחרדים אלא לשפר איכות הסביבה והנושא הבריאותי".
"הפעילות שלנו נועדה לחלץ את הציבור החרדי שהוא בן ערובה בידי הפוליטיקאים החרדים שרוצים לכבול אותם לקצבאות ולנדבות ונותנים להם פתק הצבעה עם תלושי מזון. אנו רוצים שאנשים ירוויחו בכבוד ותהיה להם השכלה ויוכלו לרכוש מקצוע שיש לו ביקוש ותמורה. ככה הם פשוט מרגילים אנשים לשבת ולסמוך את כל מיני נדברות וקצבאות ולהיות לויים באותם עסקנים".
עוד הוסיף: "מה שאנו רואים בהסכמים הקואליציוניים זה תמריץ שלילי: נותנים מצד אחד מגדילים קצבה לאברכים ומצד שני מגדילים את תקציב הישיבות. נותנים להם גם סבסוד לתחבורה ציבורית שהולך לפגוע בכלל הציבור. אין מספיק אוטובוסים ואין מספיק נהגים. אם יהיו קווים ישירים בין אילת לבית"ר עלית בין בני ברק לרמת בית שמש ייקחו את האוטובוסים והנהגים ממקומות אחרים. אם יכפילו את הקצבה ויתנו הנחה בארנונה ובתחבורה ציבורית ויש להם גמ"חים, למה שהם יצאו לעבוד. גולדקנופף אמר שהוא לא רואה שמתמטיקה ואנגלית מסייעים לכלכלה".
ליברמן הוסיף כי "המטרו מת בטח לא תחת ממשלה כזו. כשנותנים תמריץ שלילי ליציאה לעבודה והם מבטלים רפורמה בחקלאות ומחסלים את המטרו ברור מה הכיווונים".