סגור

דעה
"יציבות המשק" על חשבון העובד הפשוט

החלטת שרת הכלכלה לאפשר העסקה בשעות נוספות לאור התפשטות האומיקרון, עלולה לפגוע בעובדים

שרת הכלכלה והתעשייה חתמה בשבוע שעבר על הוראת שעה שמאפשרת העסקה בשעות נוספות לצורך שמירה על רציפות תפקודית של המשק. הסיבה להוראה החריגה היא התפשטות נגיף האומיקרון ומדיניות הבידודים שמייצרות יחד מחסור חמור בעובדים בענפים רבים. ההיתר יוענק למעסיקים שסובלים מהיעדר עובדים מה שמשפיע על הפעילות העסקית.
השינויים בהוראת השעה כוללים הגדלת מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרות ל-25 שעות, במקום 16 כיום.
הוראת השעה מסוכנות ועלולה להיות בעוכרינו. אין זה סוד, כי הגבלת השעות הנוספות נועדה להגביל את הניצול של אוכלוסיית עובדי הדחק העובדים שעות רבות ומשתכרים לרוב בשכר מינימום. בעוד שבהסדר הישן נדרש היה לקבל אישור ממשרד הכלכלה (במסגרת תיקון 14 לחוק), כעת הותר הרסן ומעסיקים יוכלו להעסיקם שעות נוספות רבות.
בניגוד למנהלים אשר יכולים לשלוט בזמן שלהם, ועובדים שעות נוספות מבחירה הוראת השעה מכוונת בעיקר לעובדים אשר עובדים בעבודות כפיים הדורשות מאמץ פיזי רב.
לכאורה, הממשלה מבקשת לאפשר למשק יציבות אלא שעבודה לאורך שעות רבות ללא הפסקה משמעותית יוצרת פגיעה בעובד, הנדרש לתפוקה מעבר לנדרש ולא תמיד יכול לסרב לדרישה. בנוסף, אירועי בטיחות רבים מתרחשים דווקא במהלך עבודה בשעות נוספות, בהן רמת העירנות יורדת והסיכונים גוברים.
1 צפייה בגלריה
פועלי בניין אתר בנייה
פועלי בניין אתר בנייה
פועלי בניין באתר בנייה
(צילום: שאול גולן)
בניגוד לענף הבנייה, הזוכה למעקב של קו לעובד ביחס לתאונות העבודה המתרחשות בו עקב מותם של כ- 60 פועלים מידי שנה, בשאר הענפים קיימת עמימות סביב עניין זה. עד היום, לא התקיים מחקר סביב השעה שבה נפגעים העובדים, ברם מניתוח התיקים בהם אנו מטפלים עולה שב90% מתאונות העבודה מתרחשות בשעות הערב.
יש שיאמרו שבסך הכל מדובר בהוראת שעה אלא שזו דווקא ממחישה את הקלות הבלתי נסבלת של ניצול עובדים ואת הזילות בהעסקת אוכלוסיות מוחלשות. היעדר מסגרת מוביל לניצולם של עובדים רבים, אשר משתכרים לרוב בשכר מינימום ונאלצים לעבוד שעות נוספות ולקבל גמול בהתאם (שהרי עבור אותם עובדים, שיטת השעות הנוספות היא מה שמאפשרת לעובדים להשתכר שכר ראוי). בנוסף, הגדלת מכסת שעות נוספות עשויה להוות פתח לשימוש לרעה שכן אלו מבין הכשירים לעבודה שיסרבו לעבוד שעות נוספות, יכולים למצוא את עצמם מפוטרים.
המחוקק הבין את זה, ולכן הגביל את כמות השעות למנוע מצב דה פקטו של עבדות בו עובדים עובדים יותר שעות מאדם סביר. כעת, הוראת השעה הזו מיטבה עם מעסיקים, שעם התרת הרסן יוכלו לשוב לנצל עובדים. כפועל יוצא שלה גם מפקירה את בטיחות העובדים.
חוק שעות עבודה ומנוחה מהווה את המגן האחרון של עובדים אלו בגין חירותם. הוראת השעה הזו עלולה לדחוק עובדים שיסרבו לעבוד שעות נוספות משוק העבודה.
אין ספק כי יש לשמור על יציבות המשק ברגעים בהם עובדים רבים נעדרים עקב מצבם הבריאותי. בד בבד, עלינו לזכור כי על הוראת שעה גם לשמור על היציבות, הבטיחות והבריאות של העובדים שכן מתפקדים ועובדים.
עו"ד שלמה יעקובוביץ מתמחה בדיני עבודה ובייצוג עובדים
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.