סגור

עסקת החבילה מגיעה לכנסת: פורסם תזכיר החוק למתווה שכר המינימום

עסקת החבילה שנחתמה בין משרדי האוצר והכלכלה, ההסתדרות וארגוני המעסיקים פורסמה להערות הציבור. במסגרתה, שכר המינימום יעלה בחמש פעימות עד אפריל 2025 ל-6,000 שקל

משרד הכלכלה פרסם אמש תזכיר חוק הכולל את ההסכמות בין הממשלה לארגוני המעסיקים והעובדים שהוצגו לציבור בראשית נובמבר 2021, וזכו לכינוי "עסקת החבילה". תזכיר החוק פתוח להערות הציבור עד ל-4 בפברואר, אח"כ תהליך החקיקה יועבר לכנסת לועדת העבודה והרווחה.

עיקרה של עסקת החבילה כוללת הסכמה על מתווה להעלאת שכר המינימום. כיום עומד שכר המינימום על 5,300 שקל, והוא צפוי לעלות באפריל 2022 ל-5,400, באפריל 2023 ל-5,500 שקל, באפריל 2024 ל-5,700 שקל, והפעימה האחרונה תהיה באפריל 2025 ל-6,000 שקל. ההסכמה על מתווה זה נבעה מהרצון של כלל הצדדים (המדינה, המעסיקים, והעובדים) לייצר יציבות בעת היציאה ממשבר הקורונה.
בחודשים האחרונים, אמר נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון, מספר פעמים כי לעסקת החבילה הזו יש גם תרומה בבלימת האינפלציה, שכן העובדה שיש מתווה ברור לשכר המינימום מפחיתה את לחצי השכר כלפי מעלה, לחצים שעשויים לגרום לאינפלציה.
1 צפייה בגלריה
מימין אביגדור ליברמן ארנון בר דוד דובי אמיתי
מימין אביגדור ליברמן ארנון בר דוד דובי אמיתי
מימין אביגדור ליברמן, ארנון בר דוד ודובי אמיתי
(אלעד גרשגורן טל שחר יאיר שגיא)
באופן תמוה, נכתב בתזכיר החוק כי להעלאת שכר המינימום אין משמעות תקציבית זאת מכיוון ש"ההצעה בכללותה משלבת צעדי חסכון וכן צעדי הוצאה ועל כן אינה עולה תקציבית". זאת על אף שלעליית שכר המינימום יש השפעה משמעותית על עלויות השכר במשרדי הממשלה.
השינוי המשמעותי השני, הוא מתן האפשרות למעסיקים בתנאים מסוימים לשלם שכר רגיל עבור שעות נוספות. אפשרות זו מכונה "מודל העסקה גמיש". מדובר על מקרים שבהם מדובר באינטרס של המעסיק והעובד גם יחד, לדוגמה, עובד יצא מוקדם באחד הימים, ורוצה להשלים את השעות ביום אחר, אך אם המעסיק יאפשר לו להשלים את השעות, הוא ייאלץ לשלם לו שכר גבוה עבור שעה נוספת. אפשרות זו הוגבלה ל-17 שעות בחודש, ולא ניתן לעבוד יותר מ-2 שעות עבודה נוספת ביום בשכר רגיל. האפשרות הזו לא תחול על ימי מנוחה ושבתון, ומצריכה הודעה מראש לעובד.
עוד כולל תזכיר החוק, תוספת של יום חופשה לעובדים בעלי ותק של עד חמש שנים, כך שימי החופשה שלהם יעמוד על 17 ימים בשנה. מתווה ימי החופשה לעובדים ותיקים יותר יישמר ולא ישתנה (בשנה השישית – 18 יום, השביעית – 21 יום, השמינית ואילך – יום נוסף עד לתקרה של 28 יום, ש"ט).