סגור
עצמאות בנק ישראל - למה זה חשוב
(צילום: טל אזולאי, עריכה: איציק חן)

שר החוץ קרא לסמוטריץ' לעצור את העלאות הריבית; הנגיד: מוטב שיתעמק בנתונים

השר אלי כהן צייץ הערב בחשבון הטוויטר שלו כי העלאת הריבית לא מוצדקת ו"מהווה המשך להתעמרות בבעלי המשכנתאות". הנגיד התייחס לדבריו בשיחה עם "כלכליסט" ואמר כי בתור שר חוץ רצוי שהוא יבין את החשיבות של עצמאות הבנק המרכזי. שר האוצר סמוטריץ' צייץ: "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת"

שר החוץ אלי כהן צייץ הערב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא פועל כדי שבנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית. כהן כתב כי הוא ביקש משר האוצר סמוטריץ' שיפעל לגיבוש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת העלאות הריבית. כהן הבהיר בציוץ כי לדעתו על רקע "התמתנות האינפלציה" לא היתה הצדקה להחלטה שהתקבלה היום על ידי הוועדה המוניטרית להעלות את הריבית בחצי אחוז, וכי החלטה זו "ממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות". הצעד שכהן מציע קרוב מאוד לפגיעה בעצמאות בנק ישראל, שכן כהן מעוניין שהממשלה תיקח חלק בדיונים על העלאת הריבית, שאמורים להיות מנותקים מכל לחץ פוליטי.


גם בציוץ המשך של שר החוץ כהן התעקש שלא לחזור בו. כהן כינה את המבקרים "מתלהמים שמתעלמים מההשלכות הקשות של העלאת הריבית", חזר על הטענה כי עליות הריבית אינן מוצדקות, וקרא "לשיח והסכמה בין האוצר לבנק ישראל' כי שיח כזה הוא "הכרחי'", לדבריו. גם בציוץ ההמשך כהן לא הזכיר – אפילו מן השפה ולחוץ – שהצעתו לא מתכוונת לפגוע בעצמאות הבנק המרכזי.
כהן הוא לא הפוליטיקאי הראשון מהליכוד שמתבטא נגד העצמאות של בנק ישראל. קדם לו ח"כ שלום דנינו, שאמר לפני כחודש בוועדת הכלכלה כי "צריך לחשוב להוציא את העניין הזה של הריבית מהידיים של הנגיד בלבד. צריך לחזור לזה שתהיה התייעצות". אך בעוד דנינו הוא חבר כנסת מהספסלים האחוריים של הליכוד, אלי כהן הוא חבר בכיר בליכוד. בנוסף הוא בעל השכלה כלכלית ושימש בעבר כשר הכלכלה.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הגיב על דברי שר החוץ בריאיון ל"כלכליסט" ואמר: "מוטב ששר החוץ כהן יתעמק בנתונים. ראשית, האינפלציה לא התמתנה (הנגיד מתכוון לכך שהאינפלציה עלתה לרמה של 5.4%, הגבוהה ביותר בגל האינפלציה הנוכחי, ש"ט); שנית, רצוי כמובן, בטח בתור שר חוץ, שהוא יבין את החשיבות של העצמאות של הבנק המרכזי. אנחנו יודעים מה היתה התוצאה הסופית בכל המדינות שבהם היתה פגיעה בבנק המרכזי".
השר אלי כהן אמר ל"כלכליסט": "עצמאות בנק ישראל לא מוטלת בספק. הכוונה שלי היתה ששר האוצר והנגיד יקדמו ביניהם מהלכים חלופיים להורדת האינפלציה, דוגמת הפחתת מסים". כהן אמר ל"כלכליסט" כי הוא "רואה בעיני רוחו את הנגיד והשר יושבים והנגיד מסכם עם השר כי הוא יתחייב למיתון עליית הריבית בתמורה לצעדים אחרים למיתון האינפלציה. לשבת ולדבר זו לא פגיעה בעצמאות בנק ישראל".
בשעה 23:46, בעיצומו של הדיון בכנסת לקראת ההצבעה על חוק יסוד: השפיטה, התייחס שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדברים בטוויטר: "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה נגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם".