סגור
הראל ויזל  ו ליאורה עופר
הראל ויזל וליאורה עופר, פורום העסקים (צילום: עמית שעל, )

200 בכירים במשק לנתניהו וסמוטריץ': עיצרו את העברת הכספים הקואליציוניים

בפורום העסקים קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר לעצור את העברת הכספים הקואליציוניים ולהפעיל באופן מיידי מתווה פיצוי למשק: "מרבית ההצהרות טרם הפכו למעשים ובינתיים מאות עסקים קורסים וכך גם משקי בית". ב"כלכליסט" פורסם הבוקר כי לפי הערכות באוצר עלות המלחמה עלולה להגיע ל-200 מיליארד שקל

פורום העסקים הכולל כ-200 מראשי החברות הגדולות במשק קורא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את הכספים הקואליציוניים ולהתחיל באופן מיידי בהפעלת מתווי פיצוי למשק בדומה לתקופת הקורונה.
בין החתומים על הקריאה נמנים מנכ"ל קבוצת פוקס הראל ויזל ובעלת השליטה בעופר השקעות ומליסרון, ליאורה עופר. על פי ההודעה: "אנו מפצירים בראש הממשלה ובשר האוצר להודיע לאלתר על ביטול כל התקציבים הקואליציוניים ואלו שאינם קשורים במלחמה והסטת מלוא התקציבים למניעת פגיעה בלתי הפיכה במשק".
עוד כתבו חברי הפורום: "קוראים לנקיטה בצעדים מידיים מצד הממשלה, לשם הבטחת חוסנו הכלכלי של העורף - חוסן שהוא תנאי הכרחי לנצחון במלחמה שנכפתה עלינו. למרות שאנו מצויים כבר חודש בתוך המלחמה, טרם הושקה תוכנית כלכלית משמעותית לתמיכה במשק ובעיקר בעסקים ובמשקי הבית שנפגעו. מרבית ההצהרות, טרם הפכו למעשים, ובינתיים מאות עסקים קורסים וכך גם משקי בית. הגיע הזמן לעצור דיבורים ולהתחיל מעשים!".
לדברי החתומים על ההודעה, "יצירת ודאות מיידית בתנאים הקשים של המלחמה, עבור העסקים - קטנים כגדולים - כמו גם עבור משקי הבית, הינה הכרחית. כל השתהות ביישום צעדים משמעותיים גוררת נזקים בלתי הפיכים שייקח תקופה ארוכה לשקם, גם אחרי המלחמה".
מאז פריצת המלחמה, נכשלת הממשלה בגיבוש מתווה לחיזוק ותמיכה בכלכלה הישראלית. זאת למרות הפגיעה המשמעותית בפעילות הכלכלית בישראל מאז תחילת המלחמה. בין היתר, גויסו כ-350 אלף אנשי מילואים, שמהווים כ-8% מכוח העבודה במשק. על פי הערכה ראשונית של משרד האוצר שפורסמה היום בכלכליסט, עלות המלחמה לקופת המדינה תעמוד על כ-200 מיליארד שקל, וזאת במידה והלחימה לא תתרחב לזירות נוספות. מלבד גיוס המילואים, על פי הערכות יש כ-120 אלף מפונים מהצפון והדרום, ואינם יכולים לעבוד.
בשבוע שעבר עברה בכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק הפיצויים לעסקים שנפגעו במלחמה, לפי יינתן סיוע של עד 600 אלף שקל לעסק קטן. עצמאיים יוכלו לקבל פיצוי של עד 12 אלף שקל בחודש, כאשר העלות המוערכת של הסיוע היא כ-8 מיליארד שקל. הפיצוי שעבר בשבוע שעבר כולל את העסקים במרחק של עד 20 ק"מ מרצועת עזה – שטח שכולל גם את העסקים באשקלון ונתיבות. עם זאת, הבוקר דרש שר האוצר להרחיב את מודל הסיוע לעסקים למרחק של עד 40 ק"מ מהרצועה, שיכלול גם את אשדוד ובאר שבע. בכירים באוצר הביעו התנגדות להרחבת מודל הפיצויים – שכן מדובר בהיקפי עלויות אחרים לחלוטין שלא סוכמו מראש.
הממשלה הנוכחית שברה שיאים ביחס לגובה הכספים הקואליציוניים שתחלק, מה שהוביל לביקורת רבה במהלך השנה האחרונה. במאי הגדילה הממשלה את הכספים הקואליציוניים לשנת 2023 מ-5.3 מיליארד שקל ל-5.6 מיליארד שקל ובשנת 2024 מ-7.2 ל-7.9 מיליארד שקל. למרות ההצהרות על עצירת הכספים הקואליציוניים, בין היתר על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אלו ממשיכים לזרום. רק בשבוע שעבר הועברו 3 מיליון שקל לבתי הדין הרבניים.