סגור
 לבייב. יצא נקי מכתב האישום
לבייב. יצא נקי מכתב האישום (אוראל כהן שאטרסטוק)

פרשנות
ואיפה לבייב? חברת היהלומים הפסידה - הבעלים הרוויח

הנוכח-נפקד המרכזי מכתב האישום שהוגש היום בפרשת הברחת "יהלומי הדמים" לכאורה של חברת LLD לישראל, הוא מי שהרוויח במשך שנים מהמנגנון הזה – איש העסקים לב לבייב. כשהמשטרה נכשלה בלהביא אותו לחקירה בישראל והמדינה התעייפה והתפשרה הוחלט על הסדר בו המנכ"ל הודה ויילך לכלא והבעלים נשאר בחוץ

הנוכח נפקד המרכזי מכתב האישום שהוגש היום בפרשת הברחת "יהלומי הדמים" לכאורה של חברת LLD מאזורי סכסוך באפריקה לישראל, הוא מי שהרוויח במשך שנים מכל המנגנון הזה – איש העסקים לב לבייב. חקירה של למעלה מ-4 שנים, מנכ"ל שהודה בהברחה ועד מדינה לא הספיקו למשטרה, כך לפי מקורב לחקירה, כדי למצוא ראיות שיקשרו את לבייב לעבירות. השורה התחתונה: לבייב הרוויח הרבה כסף ממנגנון משומן שפעל במשך שנים ואיפשר לחברה שלו להבריח לארץ יהלומים בשווי של כרבע מיליארד שקלים. מחיר אישי לבייב לא ישלם.
לכאורה לבייב יצא חבוט מהפרשה. במסגרת ההסדר LLD שבבעלותו המלאה תשלם קנס של 25 מיליון שקל, והפרסומים הרבים בעולם ובישראל על החקירה פגעו בעסקיה בצורה קשה. לא צריך להקל בזה ראש. ועדיין: לבייב ובני משפחתו מחוץ לכתב האישום. מבחינתו זה הישג גדול.
מה הוביל להסדר הזה? לכאורה כל צד - המדינה ולבייב – ויתר על משהו וקיבל משהו. זוהי דרכה של פשרה. המדינה הוכיחה את טענתה: LLD של לבייב הבריחה לישראל יהלומים, המנכ"ל ילך לכלא, החברה תשלם קנס. אבל היא ויתרה על לבייב. מוצדק או לא? אי אפשר לדעת מבלי להכיר את הראיות.
ההסדר מחלץ את הפרקליטות ממבוכה גדולה. המנגנון היה מורכב ומשומן ולא בטוח שהמשטרה הצליחה להבין אותו עד סופו, ולמצוא ראיות נגד כל המעורבים. המשטרה, יש לזכור התחילה בחקירת ענק, שלוותה בגלי מעצרים מתוקשרים, ובהטחת חשדות רבים נוספים כמו שיבוש הליכים, קשירת קשר לפשע ועוד. והנה יש כתב אישום. ליבת החשדות הוכחה.
ועדיין הדמות המרכזית, לב לבייב עצמו, ישב לו ברוסיה מוגן. גם הלחצים עליו כמו מעצר ילדיו או תפיסת נכסים שלו בשווי מאות מיליונים – מה ששובר חשודים פחות אמידים - לא הצליחו לגרום ללבייב להגיע לחקירה לישראל. ולהביא אותו בכוח מרוסיה - גם בזה נכשלה המשטרה. אז המדינה, כך נראה, התעייפה והתפשרה. כי הזמן עשה את שלו ואת התיק הזה רצו לקדם. הוחלט על הסדר עם החברה והודאה של המנכ"ל, בתמורה לכך שלבייב בחוץ. האם האינטרס הציבורי מוצה פה? התשובה נמצאת בידיים של הפרקליטות שרק היא יודעת מה חוזק הראיות שהיו לה נגד לבייב.