סגור
ניר ברקת ו מרצדס מייבאך
ניר ברקת ומכונית מרצדס מייבאך (צילומים: דנה קופל, יצרן)

מחיר התחלתי של כ-2 מיליון שקל: ניר ברקת הזמין את אחת המכוניות היקרות בישראל

ניר ברקת הזמין לפני כמה חודשים את ספינת הדגל של מרצדס - ה-GLS מייבאך, שמחירה לפני תוספות מתחיל בכמעט 2 מיליון שקל. מלשכתו נמסר: "השר משתכר שקל בשנה, מממן מכיסו את כל הוצאותיו, לרבות רכבו הפרטי"

במהלך החודשים האחרונים נחשפה ב"כלכליסט" עלייה משמעותית ברכישת רכבי יוקרה כשהרשימה כוללת מכוניות בנטלי, לוטוס, רולס רויס ומייבאך. ברשימת הרוכשים של מכוניות היוקרה הללו, שמחירן נע באזור מחירה של דירה קטנה במרכז הארץ, נמצא גם שר הכלכלה ניר ברקת (שאגב אינו נוהג לנסוע ברכב השרד המסופק על ידי מדינת ישראל, בדרך כלל סקודה סופרב או טויוטה קאמרי). ברקת ביצע לפני כמה חודשים הזמנה לספינת הדגל של מרצדס בנץ: ה-GLS מייבאך.
בקרב רוכשי מרצדס בנץ יש רוכשים "רגילים" המשלמים עד כמיליון שקל עבור מכוניות המנהלים ורכבי הכביש-שטח של היצרן - ויש את רוכשי מייבאך. מדובר למעשה בחטיבת ה"אולטרה יוקרה" של מרצדס בנץ, שנושאת את שמה של יצרנית רכבי היוקרה הגרמנית מייבאך, שבעבר היתה חלק ממרצדס בנץ וכיום מתפקדת כמעין "חטיבת מכוניות יוקרה בתפירה אישית" למי שמעוניין לנהוג במרצדס שממוצבת מול מכוניות רולס רויס ובנטלי.
מה שהופך את רכבי מייבאך למיוחדים ביחס לדגמי מרצדס שעליהם הם מבוססים, הוא המפרט שלמעשה נתפר בחלקו כחבילה אישית. כלומר כל GLS מייבאך מתחילה במחיר של 1,999,900 שקל (אגב לפני אגרת הרישוי, 5,365 שקלים) אבל משם ניתן להעמיס עליה תוספות רבות בשווי עשרות אלפי שקלים בהתאם לדרישתו האישית של הלקוח. רשימת האבזור שמונה מאות פריטים כוללת לדוגמה "מערכת תאורת אווירה שתגרום לכם להרגיש שאתם מוקפים באור" - לפי הקטלוג של מייבאך. המערכת כוללת 64 גווני תאורה פנימית. רשימת האופציות כוללת תא שמפניה מקורר, מערכת בידור אחורית ו"חבילת נוחות לכל החושים".
על הנעת המייבאך, שמשקלה אגב ללא הנוסעים והמטען הוא 2.8 טונה, לא אחראית מערכת הנעה חשמלית או אפילו מערכת הנעה עם יומרות ירוקות: המנוע שאחראי על הנעת שר הכלכלה הישראלי הוא מנוע בנזין אימתני בנפח 4.0 ליטרים שמפיק 557 כוחות סוס - מספיק כדי לשייט במהירות 250 קמ"ש ולהזניק את רכב הכביש שטח הענק ל-100 קמ"ש תוך פחות מחמש שניות.
יצוין כי ברקת עצמו אינו זר למכוניות ספורט ויוקרה: הוא התחרה מספר פעמים בראלי פריז דקאר ברכב שטח של מיצובישי והחזיק בעברו מספר מכוניות ספורט. ברקת עצמו מכהן כיום כשר הכלכלה והתעשייה, לאחר שכיהן פעמיים כראש עיריית ירושלים. הוא נחשב לשר העשיר בישראל ונמנה על מייסי צ'ק פוינט וקרן ההשקעות BRM.
כזכור, בעתירה שהוגשה לבג"ץ השנה על הליך להדחת הממונה על התחרות מיכל כהן, טענה כהן כי ברקת ביקש ממנה להתפטר. כפי שפורסם ב"כלכליסט", נימוקיו של ברקת להדחתה: "במקום לגלות מקצועיות, יוזמה, חריצות ועמידה איתנה במאבק על הגברת התחרות, נוקטת הממונה בקו פסיבי, פשרני, בלתי מקצועי, מנותק מהמציאות, באופן שהרשות שעליה היא אמונה הלכה והידרדרה והפכה לגוף מנומנם, חסר יוזמה וחסר מוטיבציה לפעולה, שאינו מצליח לממש את מטרותיו".
בימים אלה עוסקת הממונה על התחרות בהארכת זיכיונות היבוא של מספר יבואני רכב בישראל. במסגרת זו, כפי שנחשף ב"כלכליסט", האריך משרד התחבורה את זיכיונות היבוא של מספר יבואני רכב בישראל למשך שלושה חודשים בלבד במקום למספר שנים. הסיבה לכך היא בדיקה שמקיימת הממונה על התחרות של זיכיונות היבוא הללו. אחד הזיכיונות הללו הוא זיכיון מרצדס בנץ, שבידי כלמוביל. זיכיון היבוא של מרצדס בנץ (וגם של סמארט) תקף רק עד סוף החודש הנוכחי - וזאת לאחר שהוארך בשלושה חודשים בלבד. כלומר זיכיון יבוא מרצדס בנץ נמצא בבדיקה של הממונה על התחרות. במשרד התחבורה סירבו השבוע להיענות לפניית "כלכליסט" בנושא ולפרט האם המלצות הממונה על התחרות הביאו להארכת תוקף קצרה, או לביטול, של זיכיון היבוא של מרצדס בנץ בישראל.
מלשכתו של השר ניר ברקת נמסר בתגובה: "במשך 23 שנותיו בשירות הציבורי השר ניר ברקת משתכר רק שקל אחד בשנה, ממן מכיסו הפרטי את כל הוצאותיו, לרבות רכבו הפרטי, הוצאות הדלק, ביטוח, תחזוקה ועוד הוצאות רבות. מצער לראות כיצד במקום להעריך נבחר ציבור שחוסך לציבור כספים רבים, בחרתם לעסוק ברדיפה פולשנית בחייו הפרטיים ובהכפשות הנוגעות להוצאותיו הפרטיות ולא להפך".