סגור
רולס רויס קאלינן רכב שטח יוקרתי
רולס רויס קאלינן רכב שטח יוקרתי (צילום: יצרן)

מרולס רויס ועד בנטלי: למה 2025 היתה שנת שיא לרכבי-על בישראל

רולס רויס ב-4.7 מיליון שקל, 15 בנטלי ו-12 למבורגיני: שילוב של שינוי מדיניות יבוא, תחרות עם רכבים סיניים ותחושת "בכל מקרה הכסף יישרף" יצרו בום חסר תקדים ביבוא רכבי אולטרה-יוקרה

עם חלוף ראש השנה ניתן לסכם ולומר שעבור לא מעט ישראלים, 2025 תהיה זכורה כשנה של קושי, מלחמה, טילים ומתקפה מאיראן, אבל לצד אלה, שנת 2025 היא כבר כעת שנת שיא של יבוא של רכבי יוקרה. הכוונה אינה למכוניות בסדרי הגודל של עד כמיליון שקלים, דוגמת מרצדס, ב.מ.וו ודומותיהן, אלא למכוניות אולטרה יקרות שמחירן נע מ-2 מיליון שקל ועד לרף של ארבעה מיליון שקל ויותר.
לפי רישומי משרד התחבורה, השנה נכנסה לארץ מכונית רולס רויס קאלינן, שהוא רכב הכביש שטח הבכיר של רולס רויס. רכב זה אינו מיובא לישראל באופן סדיר מכיוון שאין לו יבואן רשמי. יבואני הרכב מחויבים לציין במסמכי היבוא את מחירו המוצהר של הרכב וזה של הקאלינן בהחלט מרשים: 4.7 מיליון שקל. מחיר זה הוא המחיר הגבוה ביותר שהוצהר בישראל בפני משרד התחבורה אי פעם.
הרולס רויס לא לבד- כפי שפורסם ב"כלכליסט",לפני חודש נכנסה לישראל למבורגיני רוולטו ששוויה המוצהר היה 4.55 מיליון שקל. חשוב לציין שבאשר לרולס רויס קאלינן, לישראל יובאו גם מכוניות מדגם זה במחירים יותר "צנועים" – של ארבעה מיליון שקלים. אבל בפועל לא ניתן להתעלם מהעובדה ששנת 2025 היא השנה בה נכנסו לישראל הכי הרבה מכוניות שמיועדות למיליונרים.
רשימות היבוא, שמתייחסות תשעת חודשי השנה הראשונים, כבר שוברות שיאים: השנה נמכרו בישראל 15 מכוניות בנטלי. חמש מכוניות לוטוס, 12 למבורגיני, עשר פרארי ועשר רולס רויס (אגב, לפי משרד התחבורה שש רולס רויס נוספות בדרך לישראל). מבין המכוניות האלה, הבנטלי והפרארי הן מכוניות שעיקר היבוא שלהן בוצע באמצעות יבואני רכב ישירים, אבל במקרה של הרולס רויס, הלמבורגיני והלוטוס מדובר ביבוא אישי. חלק מהיבוא הזה, במיוחד של הרכבים שאינם מיובאים ביבוא ישיר בוצע במהלך החודשים האחרונים.
כיצד נוצר מצב בו בשנה שישראלים רבים מתארים כאחת הקשות בתולדות המדינה, מספר שיא של ישראלים מתחדשים במכונית שמחירה שווה ערך לדירה נחשבת במרכז הארץ? התשובה מורכבת. ראשית, שינוי של מדיניות היבוא, שגם מסביר את העלייה של החודש האחרון: לפני פחות מחודשיים שינה משרד התחבורה את מדיניות היבוא הזעיר של מדינת ישראל.
כיום ניתן לייבא לישראל מכונית בשלוש דרכים: יבוא ישיר (יבואן רכב רוכש מכונית מהיצרן), יבוא עקיף (יבואן רוכש מסוכן) ויבוא זעיר (סוכן מביא ללקוחותיו רכב). ביבוא הזעיר, עד לפני כחודשיים הוטלה מגבלה של עד 20 מכוניות בשנה. כעת המגבלה עלתה ל-60 מכוניות. במשרד התחבורה טענו שמדובר במהלך שמיועד להגדיל תחרות. בפועל, כך ניראה, מדובר במהלך שמגדיל תחרות בקרב לקוחות מיליונרים.
עם הגדלת המכסה, כך נחשף ב"כלכליסט" נרשם זינוק ברשימת סוכני היבוא שנרשמו ליבוא של מכוניות יוקרה והתוצאה כבר ניכרת בשטח. מעבר לאלה, דווקא כניסתן של מכוניות "יוקרה" סיניות עודדה מעבר לקיצוניות של היוקרה. לדברי גורמים אשר עוסקים ביבוא אישי, כניסתן של מכוניות חשמליות סיניות יצרה מצב בו מי שעד לפני שלוש שנים החזיק במרצדס שיכולה "לעשות חראקות" ולזנק ל 100 קמ"ש תוך חמש שניות מוצא עצמו במצב בו מכונית "יוקרה" סינית שעולה 250 אלף שקל יכולה לזנק גם היא ל 100 קמ"ש כמו המרצדס, מה שיצר במגזרים מסוימים "תחרות יוקרה" שהקצינה את החיפוש אחר המותגים שלא יהיה ניתן לטעות בהם.
בנוסף, יצרני הרכב האירופים הנחשבים צמצמו בשנים האחרונות את פעילות חטיבות הספורט שלהם, החל בחטיבת M של ב.מ.וו וכלה בחטיבת AMG של מרצדס בנץ, שעוסקות בשדרוג של מכוניות גרמניות והופכות אותן למכונות ביצועים. עם צמצום הפעילות של חטיבות אלה, הלקוחות חיפשו מכוניות שיהיו יותר ספורטיביות ויחודיות. ובנוסף, כיום בקרב לקוחות שהפרוטה מצויה בכיסם ניכר שעמום: הנסיעות לחו"ל הצטמצמו בגלל המלחמה ובמקביל, קיימת אווירה של "הכסף בכל מקרה ישרף והמיסים בכל מקרה יעלו, לפחות נהנה מהכסף במכונית שנוסעת 300 קילומטרים לשעה". האם מגמה זו תימשך? בענף הרכב מביעים ספק. כיום מדובר במעין צומת דרכים: שילוב נדיר בין שינוי מדיניות יבוא למצב מלחמה ותחושת "אין כבר מה להפסיד", אבל השוק יגיע מהר למצב של רוויה, אחרי הכול יש גבול כמה מכוניות רולס רויס ולמבורגיני ניתן למכור בישראל לפני שהמיתון יגיע גם למי שיכולים לרכוש מכונית בארבעה מיליון שקלים.