סגור
קיבוץ בארי מלחמה חרבות ברזל
הרס בקיבוץ בארי (צילום: דנה קופל)

מפונים סיעודיים יקבלו מענק גם עבור המטפל שלהם

לפי החלטת הממשלה, המענק הכפול - 400 שקל למבוגר ליום בסך הכל - יינתן ל-1,340 מפונים סיעודיים הנעזרים במטפל זר ואשר אינם שוהים בבתי מלון במימון המדינה אלא באכלוס עצמאי

מפונים סיעודיים מישובי הדרום והצפון יהיו זכאים למענק מחיה כפול גם עבור המטפל הזר שלהם - בגובה 400 שקל ליום. כך אישרה הממשלה במשאל טלפוני ביום שישי בעקבות הצעת מחליטים של שר התיירות חיים כץ.
המדובר במענק מחיה למפונים שאינם שוהים בבתי מלון במימון המדינה אלא במסגרת תוכנית המענקים לאכלוס עצמאי שקידם כץ וכבר אושרה ונכנסה לתוקף. היא קובעת תשלום בגובה 200 שקל ליום למבוגר ו-100 שקל ליום לילד, למשפחות שבחרו להתפנות באופן עצמאי מהיישובים. כעת יתווסף התיקון הרלוונטי, שנוגע ל-1,340 מפונים סיעודיים הנעזרים במטפל זר. מדובר באנשים הרשומים בביטוח הלאומי כזכאים לקצבת סיעוד.
במשרד התיירות אומרים כי פוטנציאל החיסכון הכספי של המהלך הזה למדינה, בהנחה שאותם מפונים סיעודיים יבחרו במסלול המענק לטובת אכלוס עצמאי ולא בלינה ממומנת במלון, הוא בין חצי מיליון שקל ל-800 אלף שקל ביום.
במכתב ששלח כץ לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקראת ההצבעה על ההצעה, הוא ציין שתוכנית המענק לאכלוס עצמאי מתבססת על הסכם בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד האוצר לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי, אלא שהסעיף מאפשר לתת הטבות מכוחו רק לתושבי המדינה ולא לעובד זר סיעודי.
"משלא ניתן לשלם מכוח ההסכם לעובד הזר הסיעודי עצמו, ומשעלויות מגוריו מוטלת ממילא על מעסיקו הקשיש הסיעודי (שהוא תושב ישראל), ביקשתי לקדם הצעת מחליטים לפיה ישולם מענק נוסף לאותם תושבים הזכאים לקצבת סיעוד שמעסיקים בתשלום וברישיון עובדים זרים סיעודיים, אשר גרים איתם בשגרה וצמודים אליהם 24 שעות ביממה ומסייעים להם בפעילויות היום יומיות הבסיסיות שלהם", כתב כץ. "כיום חלק מהתושבים האלה מתגוררים בבתי מלון ומטופלים על ידי העובדים הזרים שלהם. העלות היומית לאותו מפונה סיעודי ולמטפל הזר שלו היא 800-1,000 שקל ליום".
כץ ציין שבעקבות מהלך זה ייחסכו למדינה בין 400 ל-600 שקלים ליום לכל מפונה, "בהנחה שאותם תושבים נמצאים כעת בבתי מלון ומתפנים למקומות אכלוס עצמאיים". עוד כתב כי זה גם עשוי להיטיב עם אותם תושבים שמבקשים לעבור למקום מגורים מתאים יותר לצרכיהם במקום המשך השהייה בבית המלון או במקום מגורים של קרוביהם.
כץ ציין ההצעה זוכה לתמיכת שר העבודה, שר האוצר, אגף החשב הכללי ונציגי משרד המשפטים העוסקים בעובדים זרים. "ואולם להפתעתי הרבה, אגף התקציבים במשרד האוצר מתנגד להצעה וסירב להעביר עמדתו להצעה שנשלחה אליו ממשרדנו, על אף שגם מבחינה תקציבית היא מיטיבה עם המדינה ואף עם התושבים הסיעודיים", הוסיף.
גם אחרי אישור ההצעה בממשלה, כץ המשיך "לסגור חשבון" עם אנשי אגף התקציבים באוצר: "ההחלטה אושרה מבלי שבאופן תמוהה נשלחה התייחסות מטעם אגף התקציבים. הרפרנטים באגף התקציבים לא מגיבים להצעות ולא עונים לטלפונים. זו קריאת השכמה - ישראל במלחמה. אין למפונים זמן לחכות ואין מקום למשחקי אגו על חשבונם".
בכך כץ ממשיך את הביקורת שהשמיע בשבועות האחרונים גם בדיונים בוועדת הכלכלה, בהם אמר בין השאר כי "אגף התקציבים בכלל עוד לא הגיע לאירוע".
באוצר לא הגיבו לפניית "כלכליסט" בנוגע למתקפה של כץ.
נכון ליום רביעי האחרון, הגישו כבר כ-79 אלף איש בקשות לקבלת המענק היומי דרך אתר הביטוח הלאומי, כאשר במקביל מספר המפונים השוהים בבתי מלון במימון המדינה עומד על כ-86 אלף. הנתונים נמסרו על ידי כץ בדיון השבוע בוועדת הכלכלה, במהלכו ציינו במשרד התיירות שגם ישנה חפיפה של כ-20 אלף תושבים שנמצאים לפי הרשומות בבתי מלון, ובמקביל הגישו בקשה למענק האכלוס העצמאי. ייתכן שמדובר באנשים שמבקשים לעבור ממלון לפינוי עצמי או בבקשות כפולות שיש לדחות.
בכל המקרה המדינה תצטרך לבדוק זאת כעת, ובמשרד התיירות ציינו השבוע שהם מצליבים בין נתונים על מפונים במלונות למבקשי מענק הפינוי העצמי, כדי שלא יהיו כפילויות בתשלום. "בימים הקרובים המענק ישולם רטרואקטיבית לכלל הזכאים", הבטיחו במשרד. עוד הם מתכוונים לייצר מנגנון תשלום תקופתי לטובת שימוש מעורב הכולל פינוי עצמאי ושילוב שהייה במלונות, כך שאנשים יוכלו לחלק את תקופת הפינוי כראות עיניהם.