סגור
אקדח לייזר מד מהירות לייזר שוטר
שוטר מאתר עברייני מהירות. הקנסות יישלחו באופן אוטומטי (צילום: AI)

קיבלתם דו"ח על עבירת תנועה? אין צורך להגיע לביהמ"ש, הדיון יתנהל בזום

במטרה להקל על העומס בבתי המשפט, שורה של עבירות תנועה קלות יוגדרו כ"הפרות תעבורה" והקנסות יישלחו באופן אוטומטי. אם נהג יבחר להישפט, המשפט יתנהל באמצעות שיחת וידאו. הערכות: שיטת השיפוט החדשה תכניס למדינה הרבה יותר כסף מקנסות

בסוף השבוע האחרון פרסם משרד המשפטים מסמך שבעוד שלושה חודשים תהיה לו השפעה על כל נהג בישראל. המסמך, שנקרא "טיוטת תקנות הפרות תעבורה מינהליות", הוא למעשה טיוטה של חוק חדש שייכנס לתוקף עד סוף השנה ומהווה שינוי טוטאלי של כל שיטת השיפוט של נהגים שמבצעים שורה ארוכה של עבירות תנועה. הליך השיפוט יהיה אוטומטי וייצר מספר רב יותר של דו"חות לנהגים – ויותר הכנסות למדינה.
על פי הרפורמה, מספר עבירות תנועה – כמו נהיגה במהירות מופרזת שאינה מוגזמת מאוד, שיחה בטלפון ללא דיבורית ועוד – לא ייחשבו לעבירות תנועה, אלא ל"הפרות תעבורה". נהג שיבצע עבירות כאלה לא ייחשב ל"עבריין" אלא ל"מפר". השיפוט של נהג כזה, אם יבחר להישפט, לא יתבצע בבית משפט פלילי אלא בבית דין מיוחד שמוקם בימים אלה – "בית דין להפרות תעבורה".
המטרה העיקרית של המהלך היא להקל על העומס בבתי המשפט. העומס גורם לכך שנהגים המבקשים להישפט מחכים למשפטם יותר מחצי שנה. בית הדין להפרות תעבורה יעבוד בשיטת הסרט הנע. השיפוט בו יהיה באמצעים דיגיטליים במקום לעמוד לפני שופט, והאפשרות לסגור עסקה עם התובע המשטרתי תצטמצם.

1 צפייה בגלריה
אנשים מחכים ב תור ב בית משפט ל תעבורה ב תל אביב בית המשפט לתעבורה
אנשים מחכים ב תור ב בית משפט ל תעבורה ב תל אביב בית המשפט לתעבורה
תור בבית משפט לתעבורה. הנהגים לא יצטרכו להגיע לבית המשפט
(צילום: שאול גולן)

רוב נהגי ישראל אינם עבריינים כבדים. הם רק רוצים שהכתם ייעלם מההיסטוריה שלהם, ולכן כאשר חוק הפרות תעבורה מינהליות ייכנס לתוקף ובתי המשפט יוקמו בנובמבר הקרוב סביר להניח שהנהגים ישמחו על כך שהם יכולים פשוט להיכנס לאתר הייעודי, לשלם את הקנס ולקבל את הנקודות. זאת, במקום לערער, להישפט, לפנות לעורכי דין ולהתעסק עם מערכת המשפט. יש להניח גם ששיטת השיפוט החדשה תכניס הרבה יותר כסף למדינה בגלל האוטומציה של תהליך התשלום, השיפוט ועיבוד העבירות והקנסות.
הפעלתה של שיטת השיפוט החדשה תתבצע במקביל לכניסתם של אמצעי אכיפה חדשים שיאפשרו למשטרה ללכוד הרבה יותר עברייני תנועה.
שיטת השיפוט החדשה מיועדת בעיקר לנהגים נורמטיביים. כלומר, לא לאלה שנוסעים במהירות 200 קמ"ש בכביש אלא למי שדעתם הוסחה לרגע ונסעו במהירות 100 קמ"ש באזור שבו מותר לנסוע 80 קמ"ש. אלה גם הנהגים שימהרו לשלם את הקנס. עם זאת, לכל נהג תהיה אפשרות לשטוח את טענותיו בפני שופט.
נהג שלא ירצה לעבור את תהליך השיפוט הדיגיטלי יוכל להגיש כתב ערר לבית המשפט. הגשת הערר תבוצע באמצעות מערכת מקוונת על ידי הנהג או על ידי בא כוחו. העורר יצטרך להגיש במערכת המקוונת תיאור של ההחלטה מושא הערר (כלומר העבירה), פירוט של העובדות שעליהן מסתמך הערעור, הנימוקים והסעד המבוקש (ביטול העונש או המתקתו).
בנוסף נדרש העורר להגיש תצהיר חתום בו "תהיה הפרדה בין העובדות שהן בידיעתו האישית של המצהיר לבין עובדות הנכונות לפי מיטב ידיעתו ואמונתו שלגביהן יציין את מקור ידיעתו ואמונתו". כלומר, הנהג יצטרך לשלוח תצהיר מאומת שבו יסביר מדוע הוא סבור שלא ביצע את העבירה. העורר יוכל לצרף גם תמונות ומסמכים.
כדי לחסוך זמן, אם מדובר בנהג יחיד שהגיש כמה ערערים (למשל נהג שנסע בכביש במהירות 70 קמ"ש במקום 50 קמ"ש וצולם על ידי שתי מצלמות מהירות סמוכות), בית המשפט יוכל לדון בכולם יחד. בנוסף, לבית המשפט יש יכולת לפסול את הערר בשלל נסיבות: אי הגשת מסמכים, בקשה לדחיית מועד משפט ועוד.
בית המשפט יידרש להשיב לערר תוך 45 ימים. בית המשפט יכול כמובן לסרב לבקשתו של הנהג להקלה, והתשובה תינתן באמצעות מערכת מקוונת, כך שכל התהליך יהיה דיגיטלי.
אם הנהג עדיין חפץ להישפט אחרי כל התהליך המורכב הזה, בית המשפט "ידון ויחליט בערר על פי הטענות שהוגשו בכתב בלבד". לאחר מכן ייקבע מועד לדיון בערר "אשר יתקיים באמצעים טכנולוגיים", כלומר בשיחת וידאו. מועד לדיון ייקבע, והזמנה לדיון תישלח תוך שבועיים. בדיון ישתתף העורר שיוכל לצרף עורך דין.
בהנחה שהצדדים הגיעו ל"משפט" שככל הנראה יהיה בשיחת זום, יש כללים לביצוע השיחה: תחילה העורר (הנהג) יטען את טיעוניו. לאחר מכן המשיב (נציג התביעה) יענה לו. בית המשפט יקבע גם מתי עורך הדין יוכל לדבר.
בשלב זה קשה לדעת כיצד השיטה החדשה תשפיע על הנהגים בישראל. מה שברור הוא שהיא תצמצם משמעותית את יכולתם של נהגים להגיע לעסקת טיעון עם התובע המשטרתי. כל נהג שמגיע כיום למשפט יודע שהוא יכול לסגור עסקה עם התובע ולקבל גזר דין מופחת. כמו כן סביר להניח שמאחר שמדובר בעבירות קלות יחסית, נהגים ישתמשו פחות בשירותי עורך דין. זאת מתוך הבנה שהתהליך דיגיטלי ואוטומטי ולכן עדיף שייסגר מהר.
בנוסף, היכולת לשאת טיעונים בפני שופט תהפוך להיות הרבה פחות אישית. בשיחת זום קשה מאוד להעביר נסיבות של עבירה, להסביר את שהתרחש ולזכות באמפטיה של בית המשפט.
לא מן הנמנע שכאשר משרד המשפטים יפרסם את נתוני המשפטים שיתקיימו בהסתמך על השיטה החדשה, נראה עלייה ניכרת במספר הנהגים שיורשעו, ובמקביל עלייה בהכנסות המדינה מקנסות תעבורה.