סגור

רק 56 אלף חוסנו: מסתיים מבצע החיסונים לילדים בבתי הספר

הדיון בקבינט הסתיים ללא החלטות; בנט: "נגיע בישראל לכמה מיליוני נדבקים"; החל מיום חמישי: הבידוד למאומתים קוצר ל-7 ימים; גם עצמאים יקבלו פיצוי על בידוד; פרופ' גמזו: "לרוב המשתעלים אין אומיקרון, אנחנו באובססיה"; עשרות נהגי רכבת בבידוד - נסיעות בוטלו; ירידה של 21% בתנועה בנתיבי איילון

23:50 - כשבועיים וחצי בלבד לאחר שהחל, מבצע החיסונים בבתי הספר לתלמידים בגילאים 11-5 מסתיים. כך הודיעה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס הערב (שלישי). במסגרת מבצע החיסונים חוסנו בבתי הספר 56 אלף תלמידים בלבד. במקביל הסתיים קבינט הקורונה שכונס למשך ארבע שעות ללא החלטות חדשות, מעבר לאלו שכבר התקבלו לפני הישיבה. את החיסונים נתנו אחיות בריאות הציבור, שאמורות היו לחסן את התלמידים בחיסוני שגרה אך במקום זאת נתנו את חיסוני הקורונה. בהתאם להנחייתה של ד"ר אלרעי פרייס יופסקו חיסוני הקורונה בבתי הספר לכל המאוחר ביום ראשון הקרוב, והאחיות יחזרו לפעילות שגרה של חיסונים נגד שפעת, חצבת ואדמת.

8 צפייה בגלריה
חיסון קורונה חיסון ילדים לקורונה
חיסון קורונה חיסון ילדים לקורונה
חיסון ילדים
(עופר צור)


20:30 - קבינט הקורונה מכונס הערב (שלישי) לישיבה על רקע גל התחלואה חסר התקדים והעומסים בבדיקות, ולאחר ההחלטות על קיצור הבידוד לחולים והגדלת הפיצויים למבודדים. לפי נתונים שפרסם משרד הבריאות זמן קצר לפני הישיבה, אתמול אומתו יותר מ-41 אלף חיוביים לקורונה - אבל על פי הערכות שהוצגו בדיון הקבינט יש בימים האחרונים כ-100 אלף נדבקים ליום. לשרים נאמר כי האומיקרון מתפשט בקצב קבוע וכ-5 עד 8 אחוזים מכלל האוכלוסייה כבר נדבקו בגל הנוכחי. המומחים אמרו כי להגבלות שאינן סגר הדוק יש השפעה מוגבלת על קצב התפשטות התחלואה, והצפי הוא שמספר המאומתים יוכפל עוד 1.5 עד 2 פעמים, והגל יגיע לשיא בתוך 3-2 שבועות. בסך הכול, בין 2 ל-4 מיליון איש צפויים להידבק במצטבר.
על פי ההערכות, מספר החולים קשה לא יעבור את שיאי הגלים הקודמים - 1,200 חולים קשה בבתי החולים. עם זאת, בגלל אי הוודאות אמרו מומחים כי יש להיערך לתרחיש של 2,500 חולים קשה בבתי החולים. צעדים שאינם דרמטיים להאטה, צמצום ובלימת התחלואה אינם צפויים להיות יעילים. הם אמרו כי יש להתמקד בהגנה על קבוצות הסיכון על מנת לצמצם את סך התחלואה הקשה הצפויה.
לשרים הוצגו נתונים שלפיהם מתוך החולים שבמצב קשה, 35 נדבקו באומיקרון, 87 בזן דלתא ולגבי 151 עדיין לא ידוע באיזה זן נדבקו. מתוך אותם חולים קשה שנדבקו באומיקרון, כחצי (17) הם כאלה שקיבלו את מנת החיסון השלישית לפני 3 עד 6 חודשים. עם זאת, אף אחד מ-122 החולים קשה שכבר רוצפו לא קיבל בוסטר בשלושת החודשים האחרונים - מה שמראה את חשיבות החיסון בתקופה האחרונה.
משרד הבריאות העביר המלצה עיקרית לקבינט: "מוכנות לבלימה". בכך הם רומזים על צורך להתכונן לסגר, במקרה של קריסת בתי החולים. (איתמר אייכנר, ירון דרוקמן, ynet)

18:35 - על רקע התפשטות זן האומיקרון ולקראת ישיבת קבינט הקורונה ב-19:30, מוסר הערב (יום ג') ראש הממשלה נפתלי בנט הצהרה לגבי ההתמודדות עם ממדי המגפה.


בפתח דבריו אמר בנט: "אנחנו ניצבים מול גל הידבקות שמכה בכל העולם. המספרים הם בגובה שלא הכרנו עד כה. האומיקרון מידבק יותר מכל הזנים האחרים ביחד. האולפנים שמשדרים עכשיו היסטריה מוחלטת, קראו לי היסטרי לפני כמה שבועות. התחלואה בעולם היא במיליונים וגם פה נגיע לכמה מיליוני נדבקים".
הוא פירט שלושה עקרונות להנחיות הממשלה: "הראשון, המשק פתוח ככל שניתן והכלכלה ממשיכה לתפקד. השני, אנחנו מגינים על הפגיעים ביותר. השלישי: שומרים על הילדים שלנו גם אם קשה".
על הסוגייה הכלכלית הוא אמר: "אני לא רוצה שאנשים יאבדו את מקום העבודה שלהם. קל לפטר, אני יודע את זה, ניהלתי עסקים. את העסקים הנטושים של הגלים הראשונים אנחנו עדיים זוכרים. אנחנו לא נשאיר את האזרחים להתמודד לבד. כל העובדים במשק יקבלו שכר מיום הבידוד הראשון ויהיה מענה גם לעצמאים".
לאחר מכן הוסיף: "אנחנו מגינים על הפגיעים, קבוצות הסיכון והמבוגרים בחברה. אנחנו שומרים על בתי החולים הגריאטריים. לגבי הילדים: הווריאנט הזה לא פוסח עליהם. המיעוט מבין הילדים הלא מחוסנים יחטוף את זה חזק. זה מדאיג אותי מאוד. אני מסתכל על הגרפים של המאושפזים בכל העולם והלב כואב לא יהיו פה הקלות. מערכת החינוך כפופה לאותם כללים ואני קורא להורים שעדיין לא חיסנו את ילדיהם - לכו לחסן אותם".

8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה מסיבת עיתונאים המשך טיפול זן אומיקרון גל חמישי קורונה הקריה קריה תל אביב
נפתלי בנט ראש הממשלה מסיבת עיתונאים המשך טיפול זן אומיקרון גל חמישי קורונה הקריה קריה תל אביב
בנט, הערב
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
18:15 - הערב פרסמה רכבת ישראל כי בשל עלייה בהיקף התחלואה של אנשי הרכבת, היא נאלצת לבצע שינויים בקו הנגב המערבי (תחנות אשקלון-שדרות-נתיבות-אופקים-באר שבע). לפי הודעת הרכבת תדירות הרכבות בקו זה תעמוד כעת רק על רכבת אחת בשעה לכל כיוון במקום שתי רכבות מידי שעה. כמו כן, תקוצרנה שעות הפעילות בקו זה. ביום חמישי האחרון חלו שיבושים בקו ירושלים-הרצליה בעקבות תחלואה של נהגי קטר.
כמו כן, תדירות הרכבות בקו ראשל"צ משה דיין-הרצליה תעמוד בשעות השיא על שתי רכבות מדי שעה לכל כיוון, במקום ארבע. רכבות בקו דימונה-ב"ש צפון האונ' לא יופעלו מחר. בקו הנוסע בין בתחנות אשקלון-שדרות-נתיבות-אופקים-באר שבע, תדירות הרכבות בקו זה תעמוד על רכבת אחת בשעה, לכל כיוון (במקום שתי רכבות מידי שעה בשעות השיא). כמו כן, יקוצרו שעות הפעילות בקו זה. היסעים חינמיים יופעלו בתחנות בהן לא יהיה שירות רכבתי, משעת סיום תנועת הרכבות ועד סיום שעות הפעילות בחצות.
הרכבת האחרונה מאשקלון לבאר שבע רכבת מספר 49 תצא מתחנת ת"א סבידור מרכז בשעה 21:28 ותעצור בתחנות: אשקלון (22:10), שדרות (22:22), נתיבות (22:30), אופקים (22:37), ב"ש צפון האונ' (22:52), ב"ש מרכז (23:01).
הרכבת האחרונה מבאר שבע לאשקלון רכבת מספר 980 תצא בשעה 19:10 ותעצור בתחנות: אופקים (19:24), נתיבות (19:34), שדרות (19:43), אשקלון (19:55).
הרכבת האחרונה מבאר שבע לת"א רכבת מספר 50 תצא מתחנת באר שבע מרכז בשעה 19:42 ותעצור בתחנות: באר שבע צפון האונ' (19:49), להבים רהט (20:00), קריית גת (20:16), קריית מלאכי יואב (20:28), מזכרת בתיה (20:37), רמלה (20:46), לוד (20:51), ת"א ההגנה (21:05), ת"א השלום (21:10), ת"א סבידור מרכז (21:15).
ברכבת ישראל אומרים כי יש אצלם עלייה משמעותית בתחלואה, ורק בחטיבת הנוסעים של החברה יש כ-100 חולים ומבודדים והמספרים משתנים בכל רגע. כמו כן, אומרים ברכבת כי ככל שהמספרים יעלו יהיה צורך בהתאמות תפעוליות שיובילו לרידוד השירות ואף להשבתה חלקית של קוים מסוימים. הקווים הראשונים שצפויים להיפגע הם קווים פחות מרכזיים שיש בהם פחות נוסעים דוגמת קו הנגב המערבי. ברכבת טוענים כי הם עושים כל יום מספר שיחות חיתוך מצב ומעדכנים את השירות בהתאם. נכון לעכשיו, לא צפויה השבתה מוחלטת של כל הקווים כמו בגל הקורונה הראשון.
באגד "מודים" שגם אצלם יש תחלואה, אך שנכון לעכשיו לא צפויה פגיעה בשירות. לפי דובר החברה, הירידה במספר המשתמשים והעלייה במהירות המסחרית עקב צמצום עומס התנועה מפצה על כך. לפי נתוני חברת הופ-און, הירידה הארצית בשימוש בתחבורה הציבורית אתמול, ביחס ליום שני שלפני חודש, עומדת על 20%. לפי נתוני נתיבי איילון, בשבועיים האחרונים נרשמה ירידה של 21% בהיקף התנועה בכביש 20 וירידה של 30% בשעות השיא. (יובל שדה)

8 צפייה בגלריה
תחנת רכבת ב בנימינה
תחנת רכבת ב בנימינה
תחנת בנימינה
(צילום: אלעד גרשגורן)
17:15 - משרד הבריאות הודיע על קיצור ימי הבידוד למאומתים לקורונה ל-7 ימים, כאשר שלושת הימים האחרונים ללא סימפטומים; זאת, במקום 10 ימי בידוד. בנוסף, בכירים באוצר אישרו כי חל גם שינוי במדיניות הפיצוי למבודדים - הן לשכירים והן לעצמאים שעד כה לא קיבלו פיצוי בגין הבידודים. לפי מתווה הפיצוי הקיים לשכירים, בגין היום הראשון של הבידוד, אותו שכיר אינו מקבל שכר; החל מהיום השני הוא מקבל שכר מלא מהמעסיק, כאשר המעסיק מקבל החזר בגין אותו שכר ששילם לעובד (50% למעסיקים בינוניים וגדולים ו-75% למעסיקים קטנים מתחת ל-20 עובדים). כעת החליט האוצר, בעקבות האומיקרון, להעניק גם פיצוי בגין היום הראשון של הבידוד (שעד כה היה על חשבון העובד). החידוש המהותי נוגע לעצמאים, שעד כה לא זכו למתווה פיצויים. לפי הצעת האוצר, אלה יוכלו לתבוע החזר עבור עד ארבעה ימי בידוד - רטרואקטיבית, החל מ-1 ביולי 2021. עבור כל יום בידוד, יקבלו העצמאים 430 שקל. (אדריאן פילוט)

13:04 - כל 13 החולים המחוברים לאקמו אינם מחוסנים
משרד הבריאות מסר כי כל 13 החולים המחוברים כעת לאקמו אינם מחוסנים. 81% מחולי הקורונה המונשמים באשפוז גם הם אינם מחוסנים או עם חיסון חלקי. כמו כן, 43 מתוך 57 בני פחות מ-60 המאושפזים כעת במצב קשה, לא חוסנו

8 צפייה בגלריה
מכשיר אקמו בית החולים אסף הרופא קורונה
מכשיר אקמו בית החולים אסף הרופא קורונה
מכשיר אקמו
(יריב כץ)

11:20 - אתר משרד הבריאות קרס
הדש-בורד של משרד הבריאות לא עובד מהבוקר. נכון לעכשיו לא ניתן להשיג את המידע על מספר המאומתים והמחוסנים דרך האתר.

8 צפייה בגלריה
אתר משרד הבריאות
אתר משרד הבריאות
אתר משרד הבריאות
(צילום מסך)

10:50 - שיא מאומתים נוסף: 37,887 חיוביים אתמול, 247 חולים במצב קשה
משרד הבריאות עדכן כי 37,887 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-333 אלף בדיקות לגילוי הנגיף - בהן בדיקות PCR ובדיקות אנטיגן מוסדיות, ושיעור החיוביים עמד על 11.38%. מקדם ההדבקה עומד על 2.05, וכיום - אחד מכל 51 ישראלים הוא חולה קורונה פעיל. עוד עדכן המשרד כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 700 חולי קורונה, בהם 247 שמצבם מוגדר קשה, מתוכם 59 שמחוברים למכונות הנשמה מתחילת החודש אובחנו בישראל 190,147 חיוביים לקורונה.
במקביל, הדשבורד של משרד הבריאות קרס הבוקר ונכון לעכשיו לא ניתן לקבל את הנתונים על התחלואה והחיסונים. (ירון דרוקמן, אדיר ינקו)

8 צפייה בגלריה
בית החולים רמב"ם חיפה מחלקת קורונה
בית החולים רמב"ם חיפה מחלקת קורונה
מחלקת קורונה בבית החולים רמב"ם
(צילום: רויטרס)

הדשבורד של משרד הבריאות קרס הבוקר ונכון לעכשיו לא ניתן לקבל את הנתונים על התחלואה והחיסונים.
10:40- פרופ' גמזו: "לרוב המשתעלים אין אומיקרון, אנחנו באובססיה"
חרף העלייה במניין המאומתים לנגיף הקורונה בישראל, מנכ"ל בית החולים איכילוב פרופ' רוני גמזו - מי שהיה פרויקטור הקורונה - קרא שלא להטיל הגבלות נוספות ולחיות לצד המגפה. "הדבר הכי חשוב שאנחנו צריכים לעשות זה להמשיך את החיים", אמר גמזו בריאיון ל-ynet. "בתי החולים? יהיה בסדר, אנחנו נדע לטפל ולהתמודד עם הכמויות". לדבריו, חשוב "להפסיק להפחיד וליצור חרדה מוגזמת בציבור", ובניגוד לטענתו של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב, לפיה יש לסגור את בתי הספר, "ישראל צריכה להמשיך לחיות לצד המגפה. אני לא מסכים עם אמירות של הגבלה במסחר, בתנועה ובהתקהלויות. הכול צריך להתקיים". (אטילה שומפלבי)

8 צפייה בגלריה
רוני גמזו - מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב ת"א ע״ש סוראסקי
רוני גמזו - מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב ת"א ע״ש סוראסקי
רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב
(עדי כהן צדק)

10:30 - פרופ' צחי גרוסמן: "לא לסגור את מערכת החינוך"
על רקע הקריאות לסגור את מערכת החינוך בשל גל התחלואה בנגיף הקורונה ההולך וגדל, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים פרופ' צחי גרוסמן הוציא הודעה שבה הסביר מדוע לדעתו אין לנהוג בצעד שכזה. "בימים האחרונים נשמעים קולות הקוראים לסגירת מערכת החינוך", פתח גרוסמן את דבריו, ותהה: "לא למדתם כלום ולא זכרתם כלום? ה-OECD נתן לישראל ציון גרוע מאוד בנושא תפקוד מערכת החינוך בסגרי שנת הקורונה הראשונה. סגירת המערכת היא איוולת בריאותית, נפשית וחינוכית, ועלולה להיות פיגוע המוני בנפשם של הילדים. סגר על החינוך אינו נכון", סיכם. (אדיר ינקו)

8 צפייה בגלריה
ד"ר צחי גרוסמן זירת הבריאות
ד"ר צחי גרוסמן זירת הבריאות
פרופ' צחי גרוסמן
(צילום: יוסי גמזו)