סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. ההקלטות לא ממש הפריעו לו ולמשפחתו (צילום: Maya Alleruzzo / POOL / AFP)

דברים שלא ידעתם
מצרחות "B.A, M.A" ועד "עיזה עיוורת": ההיסטוריה של ההקלטות בישראל

מתי הועבר חוק האזנות סתר, מי הוקלט באומרו ש"הספרדים עדיין לא ראויים להנהגה" - ומה חיסל את מפלגת שינוי? דברים שלא ידעתם בעקבות הצעת החוק של ח"כ בועז ביסמוט לאיסור פרסום הקלטות ללא הסכמת המוקלט

איך תעצור הקלטה? העיתונאי לשעבר, ח"כ בועז ביסמוט, הפתיע כשהצעת החוק הראשונה שהגיש היתה כזו שמגבילה את התקשורת: מניעת פרסום הקלטות ללא הסכמת המוקלט. ביסמוט ספג ביקורת ובתגובה טען שההצעה שלו מתייחסת רק לנושאים אישיים. עולה השאלה האם הוא כל כך לא מבין את עולם הרשתות החברתיות שהוא באמת חושב שאפשר לעצור היום פרסום של הקלטה שמישהו בעל כוח רוצה להפיץ?
מתוך כוונה להרגיז. חוק איסור האזנות סתר בישראל עבר רק ב-1979. התוצאה היתה שב-1953 הורשעו שני הגברים שנתפסו מתקינים האזנה למנהיג מפ"ם מאיר יערי באשמת "כניסה לרכוש המוחזק בידי אחר, מתוך כוונה להרגיז" ונדונו לקנס. הסיבה שעדין מתפרסמות כל כך הרבה הקלטות היא שהחוק אינו אסור להקליט בסתר שיחה שבה המקליט עצמו משתתף.
עדיין לא ראויים. הקלטה שגרמה נזק גדול למפלגת יהדות התורה היא זו שבה מנהיג דגל התורה הרב אליעזר מנחם שך אומר בכינוס ראשי ישיבות לפני הבחירות ב-1992 ש"הספרדים עדין אינם ראויים להנהגה". הדברים כוונו בעיקר לש"ס בראשות אריה דרעי. ספק אם שך ומקורביו הבינו שההתבטאות הזו תציג אותו כגזענים ורק תסייע לש"ס.
למה לקחת גנב? עוד קלטת בומרנג: במערכת הבחירות של 2015, שבה אלי ישי פרש מש"ס, הודלפה הקלטה של הרב עובדיה יוסף מסביר למה לא יחזיר את דרעי לש"ס. "אם ישימו אותו, 30-40 אחוז (מהמצביעים) יברחו לנו. (יגידו) למה לקחת מישהו גנב? למה לקחת מקבל שוחד?". דרעי הגיב בהתפטרות, שגררה גל תמיכה ציבורי. בסופו של דבר הוא כמובן נשאר ורשימת יחד של אלי ישי לא עברה את אחוז החסימה.
המקליט למקליט. הקריירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו רצופה הקלטות. הראשונה כמובן היתה ב-1993 כשחשף באולפן "מבט" את הרומן שניהל, וטען שסוחטים אותו. ב-1997 הוקלט לוחש לזקן המקובלים הרב יצחק כדורי ש"אנשי השמאל שכחו מה זה להיות יהודים". ב-2020 הכחיש נתניהו שהיה מעורב בפרסום הקלטת שבה נשמע עוזרו של בני גנץ, ישראל בכר, אומר לרב גיא חבורה שגנץ הוא "סכנה לישראל". אלא שלאחר מכן פורסמה בתוכנית "עובדה" הקלטה של שיחה שהוכיחה את מעורבתו.
נתניהו חסין הקלטות. הודאת נתניהו ברומן מחוץ לנישואין לא הפריעה כלל לחרדים להתגייס ולגרום לניצחונו הדחוק ב-1996. זאת, כשם שהקלטת שבה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אומר על נתניהו "שקרן בן שקרן", לא שינתה דבר. לא רק הוא. נראה שאף אחד במשפחה הזו לא לומד שכל מה שהם אומרים עלול להיות מוקלט. לא יאיר נתניהו שהוקלט אומר לאורי מימון, הבן של קובי, ש"אבא שלי סידר לאבא שלך 20 מיליארד דולר" ולא שרה נתניהו שהוקלטה בצרחות ה"B.A, M.A". ואולי גם הם למדו שזה ממילא לא משנה.
יכולים לבזבז אותי. למה אנשים מקליטים את הבוסים שלהם? עד המדינה בתיקי נתניהו, ניר חפץ, הסביר בעדות בנובמבר 2021 ש"הגעתי מעולם העיתונות ונחשפתי לתופעות שהיו בעיניי באותה תקופה בלתי נתפסות. חלקן אפלוליות. הרגשתי שאין על מי לסמוך ושיכולים 'לבזבז' אותי ברגע. החלטתי להקליט למקרה שתופנה אליי אצבע מאשימה".
מה זה משנה למה? הקלטות של שולה זקן, ראש לשכתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, הביאו לפתיחת החקירות נגדו מחדש. כשהיא נשאלה במשפט למה הקליטה את הבוס ענתה: "מה זה משנה אם עשיתי זאת כי התגעגעתי או כי רציתי להציל את עור? ההקלטות הן אמת וזה מה שחשוב".
חיסולים הדדיים. ביולי 2004 חשף ערוץ 1 הקלטה של שר התשתיות אז יוסף פריצקי משינוי שבה הוא מביע את רצונו לתפור תיק לעמיתו למפלגה אברהם פורז. כיוון שכל מה שפריצקי עשה היה לדבר, הפרשה הזו יכלה להיגמר בלי כלום. אלא שיו"ר שינוי יוסף לפיד ארגן מארב פוליטי וחברי הכנסת של שינוי שדרשו בזה אחר זה שפריצקי יפוטר, מה שסיים את הקריירה הפוליטית שלו. בבחירות שאחריהן פריצקי נקם כשהביא לפילוג המפלגה, לחיסולה ולסוף הקריירה הפוליטית של לפיד.
עיזה עיוורת ובועלי נידות. בתקופת ממשלת רבין כשש"ס הפכה ללשון המאזניים הפוליטית, נוצרה סוגה חדשה בתקשורת – חשיפת התבטאויות של מנהיג המפלגה הרב עובדיה יוסף בשעוריו ודרשותיו. בין ההתבטאויות: על בנימין נתניהו: "עיזה עיוורת". על מנהיגת מרצ שולמית אלוני - "ביום שתמות צריך לעשות משתה"; על שופטי בית המשפט העליון: "בגללם באים כל הייסורים לעולם. ריקים ופוחזים, כולם בועלי נידות".