סגור
שכונת באשה ליסבון פורטוגל
ליסבון, פורטוגל. החברה טוענת כי הקורונה הציבה בפניה קשיים רבים (צילום: בלומברג)

פרסום ראשון
ממתינים לדרכון? חברת "מרכז ישראל פורטוגל" פנתה לביהמ"ש לגיבוש הסדר חוב

לחברה יש כ-3,000 לקוחות המצויים בתהליכי קבלת אזרחות שטרם הושלמו - והיא מציעה לכל אחד מהם לשלם כ-900 שקל ומע"מ כדי להמשיך להחזיק את החברה פעילה בשלב זה; עוד היא טוענת כי אין לה חובות לנושים מלבד לבעלי המניות

חברת "מרכז ישראל פורטוגל", העוסקת בהנפקת אזרחות פורטוגלית, הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לכינוס אסיפות נושים לשם גיבוש הסדר חוב לאחר שנקלעה לקשיים.
החברה ביקשה מבית המשפט לאשר לה לשלוח ל-3,000 לקוחות החברה, אשר בקשתם לקבלת דרכון פורטוגלי מצויה בפני הרשויות בפורטוגל, הודעה בדבר הבקשה שהחברה הגישה לבית משפט על מנת לאפשר להם להביע את עמדתם לגבי הצעת ההסדר.
החברה טוענת באמצעות עו"ד אביתר קרמר ועו"ד ארז ללקין כי בעלי המניות הזרימו כספים לחברה, והיא נותרה חייבת להם כ-1.1 מיליון שקל. עוד נטען כי לחברה אין חובות לנושים מלבד לבעלי המניות.
החברה מציינת כי היא גיבשה תוכנית שעל פיה בכפוף "לתוספת תשלום בסכום לא מהותי מצד כל אחד מן הלקוחות, ניתן יהיה להמשיך ולהחזיק את החברה פעילה לתקופה של כשלוש שנים, בתקווה שבהתאם לפרסומי משרד המשפטים הפורטוגלי, עד למועד זה יושלמו ההליכים הרלוונטיים במשרד ביחס לכלל הלקוחות או למרביתם".
החברה מבהירה כי במהלך תקופת פעילות החברה לאחר מועד אישור ההסדר, יסייעו בעלי המניות לפעילות החברה, ללא משיכת משכורות כלשהן וכי ככל ש-100% מלקוחות החברה יסכימו לתשלום תוספת כספית, אז הסכום שיידרש מכל אחד מהם צפוי לעמוד על כ-896 שקל בתוספת מע"מ.
חברת "מרכז ישראל פורטוגל" היא חברה פרטית המוחזקת על ידי יוגב גיא וסייג יאיר אברהם, שהינם גם מנהליה היחידים. במשך שנות פעילותה מאז הקמתה ותחילת פעילותה, העניקה החברה שרותים בהגשה וליווי לאזרחות פורטוגלית תחת חוק שמכיר בזיקה ליהדות פורטוגל ההיסטורית. זיקה המבוססת על אישור הקהילה היהודית על פי עבודה היסטורית שנעשתה במדינה זו.
החברה מציינת כי הסכם השירות שערכה עם לקוחותיה השונים, תמיד התבסס על מתן שירות, להבדיל מהתחייבות לתוצאה, מאחר שאין ביכולתה לאשר אזרחות פורטוגלית אלא אך ורק להנגיש ולנהל את ההליך הנדרש בניסיון לקבל אזרחות ולסייע בהליך מול הרשות הפורטוגלית.
החברה טוענת בבקשה כי במשך שנות פעילותה היא העניקה שירות לאלפי לקוחות שונים ובשיאה, העסיקה מעל 20 עובדים. עוד נטען כי הבקשה מעלה לדיון מקרה חריג בנסיבותיו, בגדרו קיימים לחברה כ-3,000 לקוחות, אשר הליך בקשתם לקבלת דרכון פורטוגלי מצוי בשלבי הסיום, ונתון להחלטת הרשויות בפורטוגל. "עקב נסיבות חריגות ובלתי צפויות הליך הבקשה של הלקוחות התארך מעל ומעבר לצפוי והחברה מוצאת עצמה במבוי סתום. מטרת בקשה זו הינה איפוא לסייע ללקוחות ככל האפשר ולהציע להם פתרון הוגן וצודק להמשך התהליך".
עוד נטען כי "לצערה של החברה ומנהליה, עקב נסיבות שאינן בשליטתם, מדיניות ממשלת פורטוגל לגבי קבלת אזרחות פורטוגלית השתנתה מהקצה אל הקצה מאז שנת 2022, עת הועלו טענות לגבי אי סדרים בפעילות הקהילה היהודית בפורטוגל, ולמעשה מאז אותה העת נבצר מהחברה לגייס לקוחות חדשים ופעילותה של החברה נקלעה, שלא באשמתה, למצב בלתי אפשרי בו אין לחברה כל פעילות עתידית צפויה ואין לחברה מקורות הכנסה חדשים.
"במצב דברים זה כל שנותר לחברה הוא לטפל בלקוחות שבקשתם כבר מצויה בפני הרשויות בפורטוגל, אולם אם לא די באמור הרי שהרשויות בפורטוגל מעכבות את בדיקת הבקשות של הלקוחות באופן שגרם לקשיים כלכליים לחברה לאור התארכות ההליכים הרבה מעבר לצפוי. בסופו של יום, החברה עשתה ועושה כל שביכולתה כדי להיטיב עם הלקוחות והצעת ההסדר נועדה כדי לסייע ללקוחות להשלים את ההליך. עניינה של בקשה זו הוא אחד - דאגה ללקוחות ורצון לסייע להם להשלים את התהליך עד תומו", נטען.
יש להדגיש כי החברה אינה עותרת בשלב זה למתן צו עיכוב הליכים כנגדה וכל שמבוקש הוא להורות על הבאת הסדר החוב לאישור הנושים. באשר לסיבות שהובילו את החברה לקשיים טוענת החברה כי תקופת הקורונה הציבה קשיים רבים בפעילות החברה, אשר דיללו את קופתה. אולם, החברה צלחה את תקופת הקורונה וחזרה לפעול בתום המגיפה במלוא המרץ. אולם, "בחודש מרץ 2022, נערכה חקירה משטרתית בפורטוגל כנגד ראשי הקהילה היהודית (האשמות שלימים בוטלו לחלוטין), וכך מהיום למחר יכולת החברה למכור את שירותיה ללקוחות חדשים כמעט ופסקה לחלוטין. זאת, שכן בעקבות החקירה המשטרתית הנ"ל, נמנעה במפתיע היכולת לקבל אישור זיקה מאת הקהילה היהודית בפורטוגל. אי לכך, החברה מצאה עצמה מתמודדת עם מצב תרחיש קיצוני שאינו שבשליטתה".
עוד נטען כי נדרשו לחברה משאבים כספיים רבים, שהוזרמו לחברה על ידי בעלי מניותיה. החברה טוענת כי עד לשלב זה, במהלך תקופת פעילותה, העניקה החברה שירות לכ-5,900 לקוחות, אשר כ-2,650 מתוכם סיימו את ההליך וקיבלו אזרחות פורטוגלית, והיתר מצויים בשלבים שונים של התהליך.
עו"ד אביתר קרמר, בא כוח החברה מסר בתגובה: "לאחר כשנתיים שבהם התמודדה החברה עם מצב בלתי צפוי, ולאחר שבעלי החברה הזרימו הון רב למימון פעילותה של החברה בכדי שניתן יהיה להמשיך את התהליכים של הלקוחות, ומאחר ומשך ההליכים מתארך מעבר לצפוי בשל עיכובים במשרד המשפטים הפורטוגלי שאינם תלויים בחברה, החברה נאלצה לפנות לבית המשפט לצורך גיבוש הסדר, שתכליתו הסדרת המשך מתן שירות ללקוחות החברה אשר יבחרו בכך. כל זאת, מתוך רצון לסייע לקוחות להשלים את התהליך עד תומו".