סגור
נמל אילת ריק
נמל אילת ריק (צילום: שירלי זינגר)

רגע לפני שהוא נסגר: המדינה מאיימת להפקיע את נמל אילת מידי האחים נקש

משרד התחבורה הודיע כי הפסקת עבודת הנמל ללא אישור הממשלה מנוגדת להסכמים בין הצדדים. בתוך כך, ההנהלה מציעה מתווה שיחייב את יבואני הרכב לייבא רכבים מהמזרח דרך הנמל לתקופה קצובה - וכך לאפשר את החזרת העובדים והמשך השירות

נמל אילת, שבניהול חברת פפו ספנות ובבעלות האחים נקש, צפוי להיסגר בשבוע הבא, לאחר שחשבונותיו עוקלו על ידי עיריית אילת כיוון שלא הצליח לעמוד בתשלומי הארנונה. כיוון שהמדינה זקוקה לנמל לפעילות רציפה, בין היתר של יבוא ושירות עבור חיל הים, משרד התחבורה הודיע לנמל כי הפסקת העבודה ללא אישור הממשלה מנוגדת להסכמים בין הצדדים, וחברת נמלי ישראל הבהירה כי הדבר עלול להוביל להלאמת שטח ומתקני הנמל.
במקביל, בנמל אילת מנסים לנקוט בצעדים אחרונים להצלת המצב ומציעים מתווה שיאפשר להמשיך את הפעלתו. הנהלת החברה פנתה היום (ה') לשר הכלכלה, ניר ברקת עם פתרון המשלב הסכמות בין יבואני הרכב מהמזרח, הנהלת אילת והממשלה. לטענת החברה, על פי מתווה שגובש בנמל אילת, משרד הכלכלה יוציא צו המחייב את יבואני הרכב לייבא רכבים מהמזרח דרך נמל אילת לתקופה קצובה, כפי שהיה עד שנת 2016. האוניות שיביאו רכבים מהמזרח יעקפו את האיום החות'י ויגיעו לאילת דרך תעלת סואץ.
מדובר בהצעה שכבר עלתה בעבר, אך נפסלה כיוון שהיא מייקרת את היבוא. אך גם לכך הנהלת הנמל מציגה פתרון ומציעה כי עלות המעבר בתעלה תתחלק בין היבואנים, נמל אילת והמדינה. כיצד זה יקרה בפועל? בהנהלת הנמל מסבירים כי על מנת לעקוף את המצור החות'י על ישראל, האוניות שיגיעו מהמזרח יעברו דרך תעלת סואץ, ולא דרך מיצר באב אל מאנדב הנשלט על ידי החות'ים. עלות מעבר אוניה בתעלה עומד על 800 אלף דולר, על פי המתווה, העלות תתחלק בין הנהלת נמל אילת והיבואנים שישלמו 200 אלף דולר כל אחד, ובין המדינה שתשלם 400 אלף דולר.
בנמל טוענים כי היות שמדובר ב-3-4 אוניות בחודש, העלות על שמירת הרציפות התפקודית של הנמל האסטרטגי בדרום, והסרת המצור הימי על ישראל, תעלה למדינה כ-1.5 מיליון דולר לחודש. "אסור למדינה לאפשר לחות'ים הישג בינלאומי בדמות סגירת נמל ימי אסטרטגי בישראל. הישג שאף אחד מהאויבים לא הצליח להשיג מעולם. בנוסף, המתווה המוצע, שיחזיר את פריקת הרכבים מהמזרח לנמל אילת, יפחית את התורים הארוכים והעומסים שיש בנמלים באשדוד ובחיפה כתוצאה מכך שהחלו לפרוק אוניות רכבים מהמזרח", טוענים בנמל ומסבירים כי המתווה יאפשר את החזרת העובדים לנמל אילת והמשך השירות אותו מעניק הנמל לחיל הים, שירות שרשות החירום הלאומית כבר התריעה שהינו חיוני ועלול להיפגע בלי פעילות נמל אילת.
נמל אילת סגור מנובמבר 2023, זאת בשל איומי הטילים והחשש ממעבר בתעלת סואץ. הכנסות הנמל צנחו בשנת 2024 ב-80% . לאחרונה המדינה אישרה פיצוי על סך 15 מיליון שקל לנמל, אך שם טוענים כי הכסף טרם הועבר. בעקבות מצבו הכלכלי לא שילם נמל אילת ארנונה לעיריית אילת וכתוצאה מכך היא עיקלה את חשבונותיו. בעקבות כך, הודיע רספ"ן כי הנמל צפוי להיסגר ולהפסיק את כל פעילותו ביום ראשון הקרוב.